Gå til innhold
  • Bli medlem

Steike så dyrt det er å bruke turistforeningen hytter. Se eksempel!


kenny28

Anbefalte innlegg

Annet alternativ:

Bestill et familiemedlemskap og begynn å gå litt oftere på tur i ubetjente hytter i nærområdet. F. eks. har Nordmarka veldig fine hytter som passer for en familie. Ta med mat/lakenpose selv. Betjente hytter er luksus.

Bor i Stavanger området :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det lönar sig att lösa medlemsskap för denna enda turen.

2 Voksne + 2 barn =

En hovedmedlem 535,-

En husstandsmedl 225,-

Barnas turlag 100.- x 2 = 200,-

Losji inkl. frokost voksen 325,- x 4 = 1300

Losji inkl. frokost barn 81,25,- x 4 = 325

Middag (med kaffe) voksen 280,- x 4 = 1120

Middag (med kaffe) barn 140,- x 4 = 560

Niste pr. skive 10,- x 30 = 300(mellommåltid + kveldsmat)

Dette blir 4565,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de pengene får du ett ganske bra telt og soveposer til hele gjengen, samt mat.

Dersom du kan klare deg med ett billig telt og billige soveposer og ikke på død og liv trenger/vil ha det dyreste kommer du ganske langt med 4000 kr.

Siden dere sjelden går på tur, og mest sannsynlig kommer til å gå på tur når været og meldingene ser noenlunde bra ut ville jeg satset på det.

Dessuten er min erfaring at barn liker bedre å overnatte i telt, enn å bli hysjet på av voksne på turisthytter.

Budsjett:

Helsport Nordmarka sommersovepose 4*299 kr = 1196 kr http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83648

Norheim Fenris 4 Camp telt 2499 kr http://www.gsport.no/Misc/Product/?productid=710029(BC_7)

Total pris: 3695 kr

I tillegg er det greit å ha litt matlagingsutstyr dersom dere ikke har fra før.

Primus Mimer Stove 199 kr http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=74088

Trangia Stormkjøkken 599 kr http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=71590 (Man kan få billigere også!)

Totaltpris med kjøkken: 4493 kr

Ingen dum ide :lol:

Det er bare så dumt at det skal koste så mye. Er det virkelig så mye utgifter for å drifte disse hyttene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at det koster 180 kroner pr barn ?

Det står i prislistene, som denne:

http://www.turistforeningen.no/sandhaug/article.php?fo_id=5390&ar_id=9667

Losji på 4-6-mannsrom kostar 125,- for barn (og de var vel fire?), frukost kostar 55,- Det blir 180,-

SJølv synes eg ikkje det er spesielt dyrt. Når du vel å hyre deg inn med full pensjon inkludert 3 rettars middag, mange stader langt til fjells, så er det ganske billeg. Alternativet er jo som fleire nemner telt eller også sjølvbetjente hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i prislistene, som denne:

http://www.turistforeningen.no/sandhaug/article.php?fo_id=5390&ar_id=9667

Losji på 4-6-mannsrom kostar 125,- for barn (og de var vel fire?), frukost kostar 55,- Det blir 180,-

SJølv synes eg ikkje det er spesielt dyrt. Når du vel å hyre deg inn med full pensjon inkludert 3 rettars middag, mange stader langt til fjells, så er det ganske billeg. Alternativet er jo som fleire nemner telt eller også sjølvbetjente hytter.

Det står at : Prislisten og betingelsene gjelder for DNT Oslo og Omegns hytter. Stranddalen er i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at : Prislisten og betingelsene gjelder for DNT Oslo og Omegns hytter. Stranddalen er i Rogaland.

OK, ser at Stavanger turistforening skiller seg ut som ekstremt dyre samanlikna med andre turistforeningar for ikkje-medlemar:

http://www.turistforeningen.no/files/Stavanger_Turistforening/Priser/Prisliste%20losji%2009.%20.pdf

Du får finne deg andre turområde enn Stavanger sitt område då kanskje? Eller kjøpe telt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at det koster 180 kroner pr barn ?

Skrevet: Man Jun 08, 2009 13:21 Tittel:

kenny28 skrev:

mor10 skrev:

Om du setter opp regnsestykket på den måten jeg gjør kommer jeg til 4.930 ikke 8.730. Fremdeles mye penger, men litt mindre i hvert fall

Du kan jo ringe dem, opplyse hvor gamle barna dine er og så legge ut svaret her igjen?

Tror det er noe gale med kalkulatoren din

Overnatting med frokost for 2 voksne a kr 450 x 2 netter = 1800

Overnatting med frokost for 2 barn a kr 180 x 2 netter = 980

Middag 2 voksne a kr 450 x 2 = 1320

Middag for 2 barn a kr 160 x 2= 640

Nistemat i følge ditt oppsett = 450

Jeg får dette - fremdeles - til kr 4.930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mange som er flinke til og regne her på forumet, men som ikke vil ta stilling til det som egentlig var spørsmålet: er det for dyrt på DNT hytter?

Mitt svar er i alle fall JA, fordi at de kommersialiserer og ødelegger norsk natur for og tjene store penger på det, men påstår samtidig at de er naturvernere. Hyklere er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mange som er flinke til og regne her på forumet, men som ikke vil ta stilling til det som egentlig var spørsmålet: er det for dyrt på DNT hytter?

Mitt svar er i alle fall JA, fordi at de kommersialiserer og ødelegger norsk natur for og tjene store penger på det, men påstår samtidig at de er naturvernere. Hyklere er min mening.

Meiner du alle DNT sine hytter (ubetjente, sjølvbetjente, betjente), eller dei betjente? Trur ikkje det er så mykje profitt å hente akkurat når det gjeld alle dei sjølvbetjente og ubetjente hyttene, og dei er jo i det store fleirtalet. Kor mykje profitt det er å hente på dei betjente veit eg ikkje. Trur ikkje alle skjønner kva det kostar å drifte slike hytter, STORE pengar blir det vel knapt. For dyrt er det ikkje etter mi meining.

Ein annan sak er om det bør vere slike hytter i fjellet, men det er eit heilt anna spørsmål og har ikkje noko med pris å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mange som er flinke til og regne her på forumet, men som ikke vil ta stilling til det som egentlig var spørsmålet: er det for dyrt på DNT hytter?

Skal du, slik trådstarter skisserer, ha fullpensjon for to voksne og to barn, i to dager, midt på fjellet får du naturligvis ikke dette gratis. Jeg synes ikke det er noe feil med den prisen DNT tar for dette. Tenk på hva dette skal dekke inn.

Man kommer langt rimeligere fra det ved å gjøre noe av arbeidet selv, enten på u-/selvbetjente hytter, eller med telt.

Skal man ha full oppvarting på fjellet betaler man naturligvis for det. Det er ingen som lager gratis mat til deg i byen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DNT Oslo og Omegns betjente hytter får bestyrern 10% av losjipriset, 90 % tar DNT och det ska täcka driften. Föreningens räkenskaper är väl tillgängliga för medlemmar så det går att se om det blir något stort överskott. De 10 % blir bestyren inte fet på, men han eller hon kan i tillägg tjäna pengar på servering och försäljning. Bestyrerns intäkt och förmögenhet kan man ju se i skattelistene. Jag fann inga rikingar där.

Att det är dyrare på Stavanger Turistforenings hytter är väl inte så märkligt. Det är ju offshoreindustrin som sätter både löne- och prisnivån i de trakterna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hadde turistforeningen hatt bra av konkurranse i markedet? :(

Lurer foresten litt på på hvordan virksomheten til turistforeningen står i forbindelse med EUs markedsreguleringer :):?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hadde turistforeningen hatt bra av konkurranse i markedet? :(

Lurer foresten litt på på hvordan virksomheten til turistforeningen står i forbindelse med EUs markedsreguleringer :):?:

Det er massevis av konkurranse i det markedet. Noen har avtale med DNT som gir medlemsfordeler og avstemte priser, andre har ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så dumt at det skal koste så mye. Er det virkelig så mye utgifter for å drifte disse hyttene ?

Husk at de har maksimalt 6-7 mnd sesong (bortsett fra de som ligger inntil vei, og egentlig er "hoteller").. De som driver dem kan vanskelig ha andre faste jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det for dyrt på DNT hytter?

Jeg synest ikke det er for dyrt. Sammenlignet med fullbetjent losji i by inkl. 3 måltider pr dag har jeg vansker med å se at dèt blir noe billigere, selv med masse konkurranse. At det er forskjellig prisnivå i de respektive Dnt-områdene er forsåvidt litt problematisk om man ikke vet om det. Men med kortere sesonger enn hoteller i by, høyere kostnader på vedlikehold og transport av mat o.l. i tillegg til sannsynligvis dårligere dekningsgrad enn hoteller i by, synest jeg ikke prisene er for høye.

Jeg synest forsåvidt ikke at det skal være et poeng at det skal være billig heller, det er et tilbud som er der om man velger å benytte seg av det. Målet burde være å få en ferie i fjellet, ikke få en billigere ferie der enn noen andre steder.

Har man ikke råd til dette, får man finne seg et annet alternativ, som overalt ellers i verden. I dette tilfelle kan ubetjente eller selvbetjente hytter være en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk mener det er helt ok at DNTs tilbud koster det samme som hoteller i byen, er vi såpass langt fra hverandre hva gjelder oppfatning av DNTs formål og verdier at ytterligere diskusjon blir fånyttes. I mine øyne er DNT en kvalmende hyklerisk og dobbeltmoralsk organisasjon.

Hvis det stemmer, som en debattant skrev over, at 90 % av inntektene fra hyttene går til sentraladministrasjonen, vitner det om en topptung og byråkratisk organisasjon som høyst sannsynlig er mer opptatt av seg selv enn av sine medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er massevis av konkurranse i det markedet. Noen har avtale med DNT som gir medlemsfordeler og avstemte priser, andre har ikke.

Lompa,

det er direkte upresist å påstå at konkurransen er stor. Turistforeningens hytter er stilt på siden av alle andre aktører. Vis meg en annen aktør som har fått særbehandling på linje med turistforeningshytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer, som en debattant skrev over, at 90 % av inntektene fra hyttene går til sentraladministrasjonen, vitner det om en topptung og byråkratisk organisasjon som høyst sannsynlig er mer opptatt av seg selv enn av sine medlemmer.

Eg har ingen ide om korleis inntektene blir fordelt/brukt, men det som haraldn skriv over er at 90 prosent går til DNT og at det skal dekke driften. Kva som ligg i det, veit eg heller ikkje, men kanskje at 10 prosent går til å lønne vertskapet?

No er det litt forskjellig korleis belegget er, nokre hytter har mange, andre mindre. Men med 50 personar kvar natt i 3 månader som kvar legg att 1000 kroner pr døgn, så blir det brutto 450 000 kroner på vertskapet, før skatt...fordelt på to som oftast...(har ikkje rekna på moms etc.)

Når realkapital som hyttene representerer skal vedlikehaldast, betjenting avlønnast, mat innkjøpast og transporterast etc etc, så ruller utgiftene.

Synes det er snodig at det blir forventa å skulle få full pensjon langt til fjells til "telt-prisar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er snodig at det blir forventa å skulle få full pensjon langt til fjells til "telt-prisar".

Støtter denne.

Ja, det er dyrt med full pensjon, og av logiske grunner burde det være enda dyrere langt til fjells og utenfor allfarvei (transport etc.). De som vil langt til fjells for å oppleve samme oppvartning som i storbyen og samme bokomforten som hjemme får værsågod betale for det.

Vi andre som klarer oss litte grann på egen hånd velger naturligvis helt andre og rimeligere alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere forstår ikke min innfallsvinkel, og følgelig heller ikke mine konklusjoner.

For det første finnes det en mellomting mellom dagens priser og "teltpriser". Jeg har ikke sagt at det bør være gratis, så spar meg for slike flåsete utsagn.

For det andre virker det som om enkelte tror at utgiftene ved å drive en hytte ligge på dagens nivå. Hvorfor det? Poenget mitt er at DNT liker å profilere seg som en folkelig organisasjon som støtter opp om enkelt og "tradisjonelt" sunt friluftsliv. Da bør de ha en standard på hyttene som gjenspeiler dette. I dag nærmer de seg byhotellstandard mange steder, og prisene er som vi ser der efter. Dette skurrer veldig i mitt hode.

Her er det hykleri ute og går, og undertegnede forakter den slags. DNT bør enten (1) legge seg på en lavere standard eller senke kostnadene på andre måter, slik at de lever opp til sin prektige og politisk korrekte profilering, eller (2) beholde høy standard og innrømme at de er en organisasjon forbeholdt de rike. Da er de i det minste ærlige, så får folk mene hva de vil om deres prioriteringer.

Etter mitt syn bør DNT være et alternativ for de mennesker de i sin falskhet henvender seg til, nemlig folk som liker det enkle friluftsliv og ikke har ræva full av penger. Høyfjellshotell kan ta seg av det segmentet som ønsker seg den samme komfort på fjellet som på et luksushotell i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er snodig at det blir forventa å skulle få full pensjon langt til fjells til "telt-prisar".

Enig!

Synes faktisk det er billig å kunne bo i fjellheimen - dog i flersengsrom - for kun kr. 120,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at det er (iallefall) 2 nivå på diskusjonen her:

I) Jeg synest personlig det er for dyrt

II) Dnt tar seg for godt betalt for betjente hytter

Er det noen som har noen fakta-tall eller regneskap å vise til når det gjelder Dnt sin økonomi? Ellers kan vi jo bare tippe til langt ut i fellesferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer, som en debattant skrev over, at 90 % av inntektene fra hyttene går til sentraladministrasjonen, vitner det om en topptung og byråkratisk organisasjon som høyst sannsynlig er mer opptatt av seg selv enn av sine medlemmer.

Jag skrev inte att 90 % av intäkterna går till centrladministrationen. Jag skrev att 90 % av logipriset går till DNT och är inte bara administration som ska täckas av det. Det största delen av de pengarna går till underhåll av hytterna. Intäkterna från försäljning och servering går helt till bestyrern som jag skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT er og har alltid vært en organisasjon som henter størstedelen av medlemsmassen fra de med høydere utdanning og relativt god råd. Mulig prisnivået avspeiler dette. Å dra på familieferie med base på ei betjent hytte eller på et hotel er omtrent hipp som happ i mange tilfeller.

Ofte er det imidlertid mulig med billigere løsninger. Har med ei større gruppe betalt ca 80 kroner for overnatting per pers. uten å være medlem. At mat og drikke koster en del er ganske naturlig når det i mange tilfeller er ganske store kostnader knyttet til transport.

Men at det skal være nødvendig med så høy standard langt inne i fjellheimen er en helt annen diskusjon. De veinære hyttene derimot må gjerne ha tre retter med øl og vin til maten for min del. Det har hotel også.

For de som vil ha det enklere og billigere er selvbetjent og ubetjent fine alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.