Gå til innhold
  • Bli medlem

Steike så dyrt det er å bruke turistforeningen hytter. Se eksempel!


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

driver geilo hotel(på geilo, for de som ikke vet det :D )

rom og frokost:550 kr per person per natt i dobbeltrom nå i sommer

barne priser har beroende på hvor gamle barnen er

middagsbuffet: 295 inkl kaffe(som er viktigt ifl trådstarter og meg ikke minst)

lunsj har vi dessverre ikke.

nistepakke: 75 kr før selvsmurt. barnerabatter !

sengetøy inkludert selvfølgelig

regnestykke: 2 viksne og to barn som kommer in under barnerabatter hele veien

rom og frokost:3300

middag 2 dager:1770

niste: 450

kom frem til 5520kr på hotellet. ikke verst synes jeg.

i tillegg så har vi sendt ut ett tillbud til alle dnt kontorer sør fra trondheim. (ett veldig godt tilbud)

hvordan prisene på hyttene er satt opp vet jeg ikke men kan litt om prisene (siden jeg vet hva ting koster) men det er dyrt å drifte slikt(en kort sesong). husk og att dnt har en kort sesong og det er sikkert mye vedlikehold på fjellhyttene. kanskje ikke så mye inne siden sesongen er kort men ute. været gjør sitt.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen er fra juli t.o.m. midt i september, pluss påsken og litt til. 3 måneder. I tillegg har hyttene ofte ikke vanlig strøm, men bruker generator som går på olje/diesel som må fraktes dit. Gjestene forventer varm dusj, som også må varmes opp med samme generator. Jeg skjønner godt at det koster en god del.

Jeg synes forresten at trådstarter er urimelig med å ta utgangspunkt i priser for ikke-medlemmer. Det er hyttene i utgangspunkt ikke ment for. De fleste medlemmer er også flinke til å ta med lanepose osv. selv.

Selv om jeg bruker betjente hytter med innimellom, synes jeg vi godt kunne vært foruten dem midt på fjellet. Det faktum at det bor folk der og gjestene forventer luksus, øker mengden med transport inn til fjellet. Da hadde det etter min mening vært bedre med en ubetjent/selvbetjent hytte som får tilkjørt ved og gassflasker i gang i året med scooter/helicopter og som samtidig tar med avfall tilbake.

Hvorfor ikke gjestene selv kan ta med sitt avfall er en gåte for meg, men alternativet hadde kanskje vært at noen hadde etterlatt det under en stein i nærheten.

Betjente hytter er en større belasting for miljøet og kan gjerne bevares for veinære strøk.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen er fra juli t.o.m. midt i september, pluss påsken og litt til. 3 måneder. I tillegg har hyttene ofte ikke vanlig strøm, men bruker generator som går på olje/diesel som må fraktes dit. Gjestene forventer varm dusj, som også må varmes opp med samme generator. Jeg skjønner godt at det koster en god del.

NEttopp, og her er vel litt av tilretteleggingsproblemet. Skal gå lange turer på fjellet men skal ha luksusen som ein har i byen, dvs varm dusj, entrecote og ein konjakk til kaffen. Ingen problem med at dette ligg ved Rv7 over vidda, men ikkje 3 t innpå vidda! Argumentet som har blitt brukt er at folk som går på tur vil ha det...

Og mht til velikeholdsutgifter så foregår dette på dugnad på dei fleste av DNThyttene (ikkje private hytter med dntavtale) så det kan umulig vera mykje utgifter her.

Kanskje lokallaga skulle overta drift og ansvar for kvar sine hytter....

Til trådstarter, ja det finnes billegare alternativ men då må du laga maten din sjølv, lei ei hytte evt bu på geilo hotell eller liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der spørres om alternativ som høyfjellshotell etc., men det mest konkurransedyktige (der dette finnes) er hytte med kjøkkenmuligheter -der du får hytte (hos private turistbedrifter som Besstrond, Bessheim o.l.) med køyeseng og plass til et par unger på sofa som du leier fra rundt 500/600 kr døgnet. Også her kommer tillegg for evt sengetøy, men allikevel, hvis du gidder å lage maten din sjøl og tar med sovepose, kan en familie på fire bo i ei slik hytte for en hundrelapp eller to - avhengig av standard - per person per døgn - det har vi gjort bl.a. i Sjodalen, slik at en weekend har kommet på rundt 1000-lappen totalt for familie på to voksne og 2 barn 13 og 16 år gamle. Det er IKKE gærnt i det hele tatt, du lager den maten du vil og spiser når du vil. DNT kan ikke konkurrere med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på fire som hadde tenkt oss en tur opp til Tureistforeningens hytte STRANDDALEN.

Jeg sjekket på nettet før vi hadde tenkt å dra og fikk helst sjokk over prisen på dette "gilde"

[...]

Men vi er ganske ferske i gamet

[...]

Er ikke dette horribelt ? Man kan jo få en sydentur for hele familien for samme sum ?

Kanskje jeg er kjip men synes at Turistforeningen er overpriset ?

Meninger ?

Det er bra at ferskinger som dere ikke gikk i fellen og tror på DNT-reklamen.

De betjente DNT-hyttene er for de bemidlede. Vanlige småbarnsfamilier har normalt ikke råd til å bo der, selv om DNT prøver å gi inntrykk av det er billig. (Ok, det er dyrt å drifte slike hytter men det betyr ikke at det er billig å bo der).

Det beste rådet er å leie en egen campinghytte eller utleiehytte. Det er dette de fleste småbarnsfamilier gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyrt. Har sjekka litt selv, og med tre barn er det dyrt. Så det er ikke et tilbud man skal velge fordi det er billig. Det er en prioritering dette tilbudet også.

Her er en prisliste for Gjendesheim som eies av DNT Oslo

http://www.turistforeningen.no/gjendesheim/article.php?ar_id=9667&fo_id=5295

Dere betaler altså 450 tilsammen pr døgn for alle fire. Pr person pr døgn koster 112 kroner og 50 øre.

Det er alltid billigere å bo i campinghytte eller telt og lage maten selv. Denne prisen gjelder overnatting på 4 personers rom som er aktuellt for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger langtur med kjæresten min til sommern, og kommer til å bruke forskjellige tilbud på denne turen. Telt og Real halvparten av tiden, bading i vann osv osv, så blir det "høydepunkter" å komme til betjente hytter, dusje og spise god mat. Uansett er det bra vi har betjente hytter med lokalkjente mennesker med oppdaterte værvarsler og strøm til å lade mobilen. Blir været for dårlig er det ikke så ille å være på tur likevel, det er helt avgjørende for planleggingen og gjennomføringen av turen. Dama mi skal bli glad i fjellet og da må vi dra på hennes premisser. DNT får folk ut i fjellet, og har et passelig tilbud til de aller fleste. Alt som får folk ut er positivt.

Personlig mener jeg det er bra at betjente hytter har et høyt prisnivå. Da bruker man det ikke hele tiden, men vurderer ubetjent og telt. Følgelig blir det mindre helikopter- og terrengbiltrafikk. Dessuten blir man kvitt søppel og kan kjøpe mer proviant, som er de tyngste postene når det ikke er klatretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lindap litt opp i tråden. Betjente hytter er "hotell" sånn prismessig. Hvis en bruker ubetjente hytter, kan voksenprisen for medl. på f.eks drømmehytta Bossbu i Setesdal Vesthei være 170,- og 90,- for barn over 12. Det begynner vel å likne litt? Synes prismessig at ubetjente hytter er overkommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa,

det er direkte upresist å påstå at konkurransen er stor. Turistforeningens hytter er stilt på siden av alle andre aktører. Vis meg en annen aktør som har fått særbehandling på linje med turistforeningshytte.

Titt på hvor mange røde (DNT) og blå (private) hytter det er på Hardangervidda på DNTs kart..

Det er dermed ikke sagt at jeg støtter alt DNT gjør. De er i mine øyne gitt alt for stort spillerom. En haug med hytter burde vært omgjort til selvbetjening mener nå jeg..

Edit: Men du har jo rett i at ikke noen annen enkeltaktør har fått den samme særbehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at det er (iallefall) 2 nivå på diskusjonen her:

I) Jeg synest personlig det er for dyrt

II) Dnt tar seg for godt betalt for betjente hytter

Er det noen som har noen fakta-tall eller regneskap å vise til når det gjelder Dnt sin økonomi? Ellers kan vi jo bare tippe til langt ut i fellesferien...

Bare å slå opp i årboka det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg synes DNT sine hytter er OK i pris. Særlig de vi har her nord hos BOT. Her koster det 100 for voksne, og barn inntil 19 år er gratis. Det er selvsagt ubetjente hytter, men de er utstyrt med sengetøy og er så flotte at det er helt utrolig. De som synes det er dyrt sørpå skal bare komme hit! Det er godt om plass, hyttene er ikke fulle av folk.

De som klager over norske priser burde tatt en sjekk på de svenske prisene! Vi fikk hakeslepp i fjor da vi tenkte å overnatte noen netter på Kebnekaise, gjerne med full pensjon. Resultatet ble at vi teltet og satset på å ta en bedre middag når vi var ferdige med toppturen. Ganske brå nedtur da det viste seg å være stekt seifilet på menyen, og det var bare ett stykke som bare var halvveis til å bli mett. Ikke snakk om å få noe ekstra der nei. Jaja, jeg klarte meg med litt ekstra suppe og mer salat, hadde sikkert bare godt av å slanke meg litt.

Jeg husker ikke prisene da, men dagens priser er følgende for to personer i 3 dager:

Dobbeltrom 1320 * 3 = 3960

Helpensjon mat 480*2*3 = 2880

Sengetøy 160*2*3 = 960

Vask av rom ved utsjekking = 300

______

Totalt SEK 8100

Man kan spare seg 300 kroner ved å vaske rommet selv, men jeg reagerte på at man tar seg betalt for romvask når man har vært gjest på noe som ligner et hotell. Prisene er medlemspriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes DNT sine hytter er OK i pris. Særlig de vi har her nord hos BOT. Her koster det 100 for voksne, og barn inntil 19 år er gratis. Det er selvsagt ubetjente hytter, men de er utstyrt med sengetøy og er så flotte at det er helt utrolig. De som synes det er dyrt sørpå skal bare komme hit! Det er godt om plass, hyttene er ikke fulle av folk.

De som klager over norske priser burde tatt en sjekk på de svenske prisene! Vi fikk hakeslepp i fjor da vi tenkte å overnatte noen netter på Kebnekaise, gjerne med full pensjon. Resultatet ble at vi teltet og satset på å ta en bedre middag når vi var ferdige med toppturen. Ganske brå nedtur da det viste seg å være stekt seifilet på menyen, og det var bare ett stykke som bare var halvveis til å bli mett. Ikke snakk om å få noe ekstra der nei. Jaja, jeg klarte meg med litt ekstra suppe og mer salat, hadde sikkert bare godt av å slanke meg litt.

Jeg husker ikke prisene da, men dagens priser er følgende for to personer i 3 dager:

Dobbeltrom 1320 * 3 = 3960

Helpensjon mat 480*2*3 = 2880

Sengetøy 160*2*3 = 960

Vask av rom ved utsjekking = 300

______

Totalt SEK 8100

Man kan spare seg 300 kroner ved å vaske rommet selv, men jeg reagerte på at man tar seg betalt for romvask når man har vært gjest på noe som ligner et hotell. Prisene er medlemspriser.

Ja, Otto, Kebnekaise fjällstation är inte för fjällfolk längre. Det går så mycket prestige i att bestiga just Kebnekaise, och helikoptern gör det inte bättre, så fjällstationen har blivit hotell. Men det är säker väldigt god mat, men dyr. Och ditflugen.

Nä, om man går dit så håller man sig gärna uppe på Luottolako och mot Tarfala, då blir det fort ensamt :P

Det enda man kan vara glad över är att vägen inte kommer längre än Nikkaluokta (men förslaget kommer väl dessvärre snart så bråttom folk har). För en trettio år sen var den dock på andra sidan Älven, så den avancerar. Dit, men inte längre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått det så driver DNT med mye annet enn hytter. Utstyrssalg, kurs osv osv.. Det er naturlig å anta at de har inntekter fra det.

DNT får en del støtte over skatte seddelen, vet ikke hvor mye men her er et eksempel fra rejeringen.no

Dette var i 95, gudene vet hvor mye det er nå.....

"Fra Kulturdepartementet ble det også gitt støtte til Den Norske Turistforening (DNT), Friluftslivets Fellesorganisasjon og Landslaget Fysisk Fostring i Skolen. I 1995 utgjorde overføringene til de to sistnevnte organisasjonene tilsammen ca. 2 mill. kroner. DNT mottar indirekte støtte på 7,5 mill. kroner ved bevilgninger til hytter og løypeanlegg til foreninger tilsluttet organisasjonen."

DNT har vel ikke heller de aller største lønnsutgiftene: (fra DNT sine hjemmesider)

"I DNT legges det hvert år ned rundt 90 årsverk, det vil si 200 000 dugnadstimer, i frivillig innsats. Dugnadsgjenger bestående av medlemmer fra de lokale medlemsforeningene rydder løyper, merker stier, maler hytter og hogger ved, bygger hytter og broer, er turledere og assistenter."

DNT mottar også støtte fra norsk tipping, hvor mye vet jeg ikke...

Når man ter i betraktning at DNT har bøttevis med dispensasjoner når det gjelder scooter og biltransport av varer til hyttende side, masse dugnadsarbeid, statstøtte osv, samt at DNT ikke skal være en ren profittmaksimerende bedrift, så er det besynderlig at prisene skal være like høye som på hotell.

Dersom prisene faktisk er så høye som det vises til i denne tråden så burde DNT enten gå i skammekroken eller erkjenne at de faktisk er profittmaksimerene og langt fra den folkelige institusjonen de ønsker å fremstille seg som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom prisene faktisk er så høye som det vises til i denne tråden så burde DNT enten gå i skammekroken eller erkjenne at de faktisk er profittmaksimerene og langt fra den folkelige institusjonen de ønsker å fremstille seg som.

Dette var en rar konklusjon, siden ingenting av det du sa i posten din skulle tilsi noe slikt. Du antar at prisnivået på Dnt-hyttene er høyere enn de burde, uten å ha noe belegg for det. Statstøtta var ikke allverden, ingen grunn til at disse få millionene skal senke prisen drastisk. At det går med mange frivilligtimer sier ingenting om hvor mye jobb som blir gjort utenfor dette frivilligarbeidet. Her var det mange påstander og lite substans fra Olemse, og man burde kanskje sjekke opp mer tørre fakta før man hevder slikt. Jeg har tidligere etterlyst litt tall-matriale og årboka har blitt nevnt. Den har jeg ikke, muligens finnes den på nettet.

Men la oss for diskusjonen anta at Dnt er profittmaksimerte, hvor blir i såfall denne profitten av? Går de til private eiere? Aksjonærer? Ekstraordinære lønnsnivå? Eller går de tilbake til medlemmene i form av bedre/flere hytter, løyper etc? Igjen: Fakta er spennende, tipping er egentlig ikke.

Jeg synest det er kjempeflott at Dnt har tak over hodet og sengeplasser i mange forskjellige prisklasser. Det gjør at jeg kan velge, og ikke må ta til takke med èn standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar konklusjon??

Jeg prøvde å belyse at DNT har mange fordeler som andre aktører ikke har (uavhengig om tallene er korrekte pr idag), noe som skulle tilsi at de får finansiert driften sin på andre måter enn via direkte inntjening fra sin kunder. Dette burde tilsi at DNT kan ta lavere priser en sine "konkurenter".

Slik jeg ser det er de nærmeste konkurentene høyfjellshotell.

DNT bør ha mulighet til å ta en lavere pris fordi:

1-De har en del dugnadsarbeid = Lavere lønnskostnader en de ellers ville hatt

2-De har statstøtte = En del av kostnadene ved driften dekkes av staten

3-Overførsel av spillemidler = samme som overstående

Mitt innlegg startet med en (meget enkel) vurdering av fordeler DNT har som burde tillate lavere priser en andre aktører som ikke har disse nevnte fordelene. På toppen av dette fremstilles DNT som nærmest en ideel organisasjon uten profittmaksimerende adferd, dvs at DNT ikke skal finansiere noe utbytte via driften.

Hotellene klarer alstå å tilby bedre rom og bedre mat til en lavere pris på tross av at de også skal dekke utbytte til eiere.

DNT har naturligvis noe høyere transportkostnader til sine hytter, men kan vanskelig se at de skal overstige fordelene 1,2 og 3

Nå har jeg ikke gått inn på eventuelle skattefordeler, men jeg tipper at DNT ikke blir direkte flådd sammenlignet med andre.

Jeg vil presisere at jeg ikke har innhentet noen priser og kan således ikke stå inne for de prisene som er nevnt, jeg har antatt at de er korrekte.

Høyfjellshotell er selvfølgelig ikke et reelt alternativ til DNT's mer avsidesliggende hytter, men utfra det jeg har lest her inne så er det ca samme stemning på de mer tilgjengelige hyttende som på et hotell (les bråk og fyll)

Sier ikke at DNT er fæle og grusomme etc...

Kun at de ikke bør fremstilles som en organisasjon viet til å få folk ut på tur når de i realiteten kun er ute etter å tjene penger på lik linje som hotellene.

Det er ikke særlig folkelig preg over de prisene som presenteres her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olemse, du har så rett, så rett.

En annen inntekt DNT har, som jeg ikke har sett omtalt, er medlemsavgiften. Dette bringer selvsagt enorme summer i kassen. Et gjennomsnittlig medlem betaler trolig cirka 300 kroner i året. Foreningen har 200 000 medlemmer. Dette utgjør 60 millioner kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar konklusjon??

Jeg prøvde å belyse at DNT har mange fordeler som andre aktører ikke har (uavhengig om tallene er korrekte pr idag), noe som skulle tilsi at de får finansiert driften sin på andre måter enn via direkte inntjening fra sin kunder. Dette burde tilsi at DNT kan ta lavere priser en sine "konkurenter".

Slik jeg ser det er de nærmeste konkurentene høyfjellshotell.

DNT bør ha mulighet til å ta en lavere pris fordi:

1-De har en del dugnadsarbeid = Lavere lønnskostnader en de ellers ville hatt

2-De har statstøtte = En del av kostnadene ved driften dekkes av staten

3-Overførsel av spillemidler = samme som overstående

Mitt innlegg startet med en (meget enkel) vurdering av fordeler DNT har som burde tillate lavere priser en andre aktører som ikke har disse nevnte fordelene. På toppen av dette fremstilles DNT som nærmest en ideel organisasjon uten profittmaksimerende adferd, dvs at DNT ikke skal finansiere noe utbytte via driften.

Hotellene klarer alstå å tilby bedre rom og bedre mat til en lavere pris på tross av at de også skal dekke utbytte til eiere.

DNT har naturligvis noe høyere transportkostnader til sine hytter, men kan vanskelig se at de skal overstige fordelene 1,2 og 3

Nå har jeg ikke gått inn på eventuelle skattefordeler, men jeg tipper at DNT ikke blir direkte flådd sammenlignet med andre.

Jeg vil presisere at jeg ikke har innhentet noen priser og kan således ikke stå inne for de prisene som er nevnt, jeg har antatt at de er korrekte.

Høyfjellshotell er selvfølgelig ikke et reelt alternativ til DNT's mer avsidesliggende hytter, men utfra det jeg har lest her inne så er det ca samme stemning på de mer tilgjengelige hyttende som på et hotell (les bråk og fyll)

Sier ikke at DNT er fæle og grusomme etc...

Kun at de ikke bør fremstilles som en organisasjon viet til å få folk ut på tur når de i realiteten kun er ute etter å tjene penger på lik linje som hotellene.

Det er ikke særlig folkelig preg over de prisene som presenteres her....

Overnatting på betjent DNT hytte (Oslo og omegn) koster 180 kroner natten. jeg synes ikke det er dyrt og det er billigere enn en tilsvarende private tilbud som f.eks Bessheim (rommene, ikke campinghyttene).

3 retters middag med drikke og kaffe etterpå koster 230. Halv pris for barn. Vet ikke om så mange steder du får det billigere.

Dersom du synes dette er dyrt lurer jeg på hvilket tilbud du ønsker deg og hva du vil betale for det, helt konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter til første innlegg i tråden der middagg koster 330,- inkl kaffe. Der står det ingenting om en tre-retters. Burde ikke være spesielt vanskelig å finne et hotell som har en tilsvarende eller rimeligere pris..... Hvis du leser innlegget mitt skikkelig så ser du også at jeg ikke har innhentet egne priser, men forholder meg til prisene presentert i tråden av trådstarter. Mulig det er rimeligere enkelte steder, men det hjelper fint lite dersom DNT tillater at enkelte områder flår kundene / medlemmene sine på det verste.

Det er jo også et poeng å sammenligne maten, på et hotell antar jeg at man stiller høyere krav til maten, mens på en turisthytte fort kan få servert kjøttkaker og ertestuing.

Ikke det at det er noe galt med kjøttkaker og ertestuing, men det skal ikke være like dyrt som hjortemedaljong med rødvinsaus.....

For ordens skyld så aner jeg ikke hva som stod på menyen i første innlegg, men jeg antar at det ikke var hjortemedaljong, kjøttkaker ble brukt for å illustrere et poeng.... (håper jeg slipper kverulering på menyvalget.. ) :cry:

Glemte også å ta med medlemsavgiften i oversikten over fordelene til DNT, ganske gunstig å få penger av kundene før man har ytet noe som helst tilbake eller hatt noen som helst kostnad utover porto på fakturaen.

Ikke mange steder man må være betalende medlem for å så betale overpris.... (dog rabattert overpris)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten blir ganske tullete. En viktig kostnad ved drift av betjente turisthytter (og andre overnattingssteder) er arbeidskraft. Det koster at noen skal lage maten din, at noen skal vaske etter deg, at noe skal spa dritten din ut av utedoen (har faktisk gjort det selv mot lønn fra DNT :D). Videre ligger hyttene på steder med høye transportkostnader for varer, bygningsmassen krever vedlikehold etc. etc. Hvis man tar på seg alle disse oppgavene selv, er det jo nødt til å bli vanvittig mye billigere. Og vi har alle valget, fra teltliv, via enkle hytter til de største betjente hyttene til DNT. Vi kan selv velge hva vi vil betale for. Forøvrig, prøv å komme til en hvilkensomhelst by uten forhåndsbooking med 2 voksne og 3 barn og en ryggsekk hver, og se hva det koster med mat og overnatting (gitt at man ikke jobber selv, men skal betale for alt) og se hva det koster. Husk også at når drittværet feier over fjellet og gjestene uteblir, så løper fremdeles lønns- og driftskostnadene på hyttene, slik at det også må dekkes inn av de inntektene man har.

Alt i alt mener jeg å påstå at DNT sine priser ikke er høye. Det at jeg med kone & 3 barn ikke tar meg råd til å bruke tilbudet særlig ofte, er enn helt annen sak. Jeg har faktisk friheten til å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.