Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold NÅ (Juni 2009) - Topptur Rondane eller Jotunheimen


mor10

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et par dager fri og kan dra på fjellet :) Men jeg vet ikke hvor jeg skal reise, jeg vet ikke hvordan forholdene er akkurat nå!

Jeg har fjellstøvlene fremme og er klar for å gå barmarkstur - om jeg vet at forholdene er rimelig tørre.

Fjellskiene med feller er heller ikke lagt bort så jeg er klar for skiturer - dersom sneforholdene er greie

Jeg forstår at man i Rondane kan sykle til Rondvassbu og gå på Storronden - kanskje videre til Vinjeronden og Rondslottet burde gå greit?

Rondvassbu - Lillesmed - Storsmed burde gå greit?

Hva med Jotunheimen - noen som vet? Området rundt Leirvassdalen er for mye sne for fottur ennå?

Er det fremdeles nok sne og forhold til å gå på topptur (alene - ikke taulag) rundt Smørstabbreen? Saksi, Kniven og Skeia?

Er det forhold til topptur opp fra Lom langs Lomseggen?

Eller topptur i Galdhøpigg området? Kanskje Galdhø og Lille Galdhøpiggen på ski / stegjern?

Er det noen som har vært i fjellet det siste og som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J

Er det forhold til topptur opp fra Lom langs Lomseggen?

Ja. Jeg gikk Sulheim-Storivilen-Lom til fots for en uke siden. Litt sikk-sakk mellom snøfeltene mellom 1400 og 1700 moh ble det, men de var ikke noe problem da og er sikkert ikke det nå. Merk at stien som på kartet går fra Sulheim til Leikseter forsetter vestover og skrår oppover lia til den lille bygningen på 1220 moh. Følger du denne, slipper du å krangle med kratt og småskog. På stien ned mot Lom sentrum var det noen lengre snøfelter som lettet nedfarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar - da blir det biltur i kveld til parkeringen ved Krossbu, telting og skitur opp Smørstabbreen til toppene der i morgen om været er ok. Tror jeg får prøve med opp mot Vesle Galdhøpiggen i overimorgen, når det er så pass mye sne på Smørstabbreen må det være greit med sne opp der også? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på Vesle Galdhøpiggen kan du egentlig velge om du vil gå til fots eller på ski. Det er så godt som helt bart på Galdhøe-ryggen, og selve Vesle Galdhøpiggen gås uten ski uansett. Vil du gå på ski anbefaler jeg å gå om Styggebrean. Litt sørøst for Juvasshytta ligger det snøpartier du kan følge opp til breen. Du må parkerere ved Juvasshytta, og ikke skisenteret (ellers kan du regne med å få kjeft av en litt sur heisvakt :lol: ).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på Vesle Galdhøpiggen kan du egentlig velge om du vil gå til fots eller på ski. Det er så godt som helt bart på Galdhøe-ryggen, og selve Vesle Galdhøpiggen gås uten ski uansett. Vil du gå på ski anbefaler jeg å gå om Styggebrean. Litt sørøst for Juvasshytta ligger det snøpartier du kan følge opp til breen. Du må parkerere ved Juvasshytta, og ikke skisenteret (ellers kan du regne med å få kjeft av en litt sur heisvakt :shock: ).

Det har jeg full forståelse for, siden den parkeringsplassen er stappfull hver eneste dag uansett, så det er bare rett og rimelig.

Passer vel egentlig ikke i denne tråden, men Busken - var det greit å gå Lomseggje - Lom sentrum? Du sier du kom over noen snøfelt, ganske langt opp da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer vel egentlig ikke i denne tråden, men Busken - var det greit å gå Lomseggje - Lom sentrum? Du sier du kom over noen snøfelt, ganske langt opp da eller?

Fra Storivilen til utsiktpunktet 1290moh var det stor sett bart på selve ryggen bortsett fra de første 80 høydemetrene. Noe steder var det raskere å oppsøke snøfeltene og i sidene.

Videre ned til ca 900moh lå det noen snøfelter. Det var likevel greit å se hvor stien gikk.

Vestover fra Storivilen lå det noe snø og der ville det nok vært fordelaktig med ski.

post-2487-133474628801_thumb.jpg

post-2487-133474628821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.