Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av helårstelt


viam

Anbefalte innlegg

Jeg vet det ligger utallige tråder om telt her, og har prøvd å lese endel av det for å få gode tips, noe jeg også har fått.

Jeg skal nå gå til innkjøp av nytt telt og ønsker meg et telt som kan brukes alle sesonger. Jeg har sett på ulike telt fra helsport, hillberg og exped og heller vel nå mot exped orion extrem( tomanns) eller exped venus II extrem( tomanns), noen som kan si noe om forskjell (negativt/positivt)

Dette er første gang jeg skal kjøpe skikkelig telt ( har et dårlig fra netthandelen :) ), så jeg er litt blank i forhold til hva jeg trenger, men litt krav:

- Helårs

- Drar mest alene på tur, men vil likevel gjerne ha plass til to om jeg skulle være så heldig å få med meg noen

- Sikkert i dårlig vær/ Tåle tøffe norske forhold!

- Enkelt å sette opp

- Er kun 160 høy, så trenger ikke voldsom takhøyde

- Fordel med lav vekt

- Pris er ikke så nøye, men trenger jo ikke være mer enn det må :D

- Fortelt med plass til bagasje og hund

- Fordel om det ikke er alt for plasskrevende å sette opp

Kommer ikke på mer nå, så bare spør hvis jeg har glemt noe. Jeg er igrunn helt ny på det med friluftsliv(untatt fra jeg var barn), men har fått dilla og ønsker å investere i skikkelig utstyr!

Alle erfaringer og råd mottas med stor takk!!

Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husky Flame 2-mans Röd färg

http://www.northstar.se/

Kjøpte 4mannsutgaven i vinter

Utrolig bra telt til en latterlig pris.

Testet i sydvest frisk bris i åpent lende, indre vestfjorden

Sto som en påle

+ for stormmatter

+ for pris

+ for ripstoppnylon

+ for repsett i teltet

+ for duraluminium stenger der stanga over inngangen tålte at jeg falt på den. Imponerende solid

--- Teltposen er selvsagt alt for trang (bombe?)

- pluggene er simple, og bør etter min mening søkkes midtfjords

Fikk tipset her inne et sted, og er en av de beste teltkjøpene jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Sjekket litt om teltet, men syns det virket lite med tanke på at jeg vil ha plass til to stk. ( selv om jeg stort sett er på tur aleine) Det skal være med som "hus" for to i Femundsmarka i sommer, så trenger litt plass :)

Tar gjerne imot flere tips og råd.

Hvis noen vet noe om forskjellen på exped orion extreme og exped venus II ekstreme, så fortell det gjerne. Da jeg heller litt mot ett av disse for øyeblikket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vet noe om forskjellen på exped orion extreme og exped venus II ekstreme, så fortell det gjerne. Da jeg heller litt mot ett av disse for øyeblikket :)

Nederst i denne tråden står det litt om forskjellen https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=140564#140564

I korte trekk er Orion høyere, men har mindre gulvflate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal velge mellom de to du har sett på ville jeg valgt Venus Extreme II.

Grunner:

- du skal bruke det mye alene og sparer da ca 700g vekt.

- Mål på teltene er ganske like, Venus har litt lenger innertelt. Fordel på vinter da man har mer pikk,pakk.

- Venus er lavere så det bør være mer vindstabilt i ruskevær.

Kjenner flere som har Orion elle Venus og alle er fornøyd. "Faktisk et 2 manns telt det fungerer å være to i", som en av de sa.

Jeg liker at det er stormklaffer på teltene, men det er det jo litt delte meninger om blant folk.

har selv Svalbard3, men det brukes bare om vinteren med pulk stort sett. Ellers går det i Lavvolight pga plass kontra vekt.

Alt er f.eks et telt ala Husky 2(som nevnt) og så bruke et overseil ved siden av når man skal bruke det som basecamp med 2 personer. Da har du en mer fleksibel løsning og sparer litt vekt på tur alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på teltene fra Bibler/Black Diamond. En litt annen filosofi enn "standard" oppsett, men dette funker bra! Har nettopp hatt en langhelg alene med bikkja i mitt nye Bobler Bombshelter. Ble mye regn og vind. Det som imponerte mest var at jeg ikke merket vinden før jeg var ute av teltet, i tillegg til at det var potte tett! Dette er et endukstelt, og det var heller ikke kondens å oppdage. kke rått i det hele tatt :( ! Teltet markedsføres som et ekspedisjonstelt (samme kategori som f.eks. TNF VE-25 o.l.) med rette. Det er et 4 sesongs, 4 mannstelt (dvs 3 manns, og 4 til nød). Fortelt og aktertelt med inngang. God lufting. Vekta er 4,4kg, noe som er i tyngste laget hvis man skal ha det med i sekken. Jeg padler kano, eller drar pulk så vekt er ikke like kritisk (har tenkt å investere i et trekking telt etterhvert).

Vurderte selv Orion teltet som nevnes her. Har gjort endel research, og det virket veldig bra. Grunnen til at jeg valgte Bombshelter var en kombinasjon av en god pris (nettbutikk i USA), og at jeg kan dra på tur når som helst og ha et trygt krypinn.

Tror ikke du velger feil ved noen av disse teltene som er nevnt. De er alle bra, og sikkert mer en du egentlig trenger, men så er vi alle engang luksusdyr og vil ha det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. har hatt exped orion extreme og har nå venus II extreme..

Orion negativt (i forhold til venusII) : Høy vekt ca 3.7kg (venus 3kg), liggelengden 2.05 (venus 220).... så er det det med inner høyden::: greit det er endel som liker høyden.. jeg peronlig 178cm så på den høyden på orion som unødvendig.. ville heller ha større grunnflate hvor jeg kunne legge ting..dette får du på venus II..den har litt større grunnflate.. husk også på at jo lengre sovekupeen er som i disse tilfellen en diff.på 15 cm vil jo også gjøre utslag på grunnflaten i ytterteltene(vestibylene).. Altså 15cm extra på hver side...

M.a.o. De ca. 0.7 kg som orion veier extra er da evt. i duk i høyden son venusen har fått i extra liggelengde som igjen gir større grunnflate i tilllegg til lavere vekt.. jeg synes også personlig at venus II var enklere å sette opp alene.. tverrstanga på orionen er lang og litt knotete fordi teltet skal jo er jo litt extra høyt.. her har venusen en flott løsning... Men husk også å evt . skaff deg den nyeste utgaven av venusen hvis du velger dette fordi: den "gamle " har en stor og en litt mindre inngang (skjønner ikke hvorfor), men det har ikke det nye... her er begge unngangene til sovekuppene like store noe som er veldig kjekt::: ugh .. godd løkk.. T.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg. Valget falt på exped venus II ekstrem. Dette er nå bestilt sammen med B- over multifunskjonsduk og ekstra gear loft. Passet meg veldig bra at Oslosportslager kjørte i gang tilbud på telt og teltutstyr i dag. Så disse tre tingene fikk jeg for summen 4148 inkl. frakt. Fornøyd ja :D Gleder meg veldig til å ut å prøve det nå!!

Takker også for alle tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.