Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Alpinist hoftebelte


Anbefalte innlegg

Skal på en ganske lang tur i sommer og har i den anledning gått til innkjøp av Bergans Alpinist 1 som sitter som formstøpt på ryggen, men når jeg tok den ut for første testtur med tung oppakning og ekte underlag å traske på merket jeg problemer i fjellheimen. Hoftebeltet beveger seg nemlig sidelengs, en bevegelse som er designmessig feil. Når jeg tar av meg sekken og fisker, telter etc. må jeg justere hoftebeltet igjen slik at det sitter riktig, men det kan fremdeles bevege seg bare jeg tar den på igjen, med det resultat at bæreplaten som skal ligge i korsryggen treffer skjevt og gir en vond, gnagende fornemmelse på øvre høyre rumpeball, har sjekket og lett over alt men jeg finner ingen festemulighet for å få stoffplaten til å sitte fast på plastikk/metall delen av beltet, men siden sekken er så populær og oppskrytt rent bortsett fra en gedigen vekt må vel folk ha funnet en finurlig løsning på problemet?

Håper på noen knakende gode McGyver tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hoftebeltet er designet for å "svinge". Hvis man går vaggete i tungt terreng eller opp en bakke e.l så kompanserer hoftebeltet for det og sekken holder seg mer i ro....m.a.o kroppen gynger fram og tilbake mens sekken står "i ro". Man kan også utelukke denne funksjonen ved å stramme strammerne bakerst på hoftebeltet godt.

Vet ikke om det var det du mente men prøver meg for det :wink:

Har forøvrig samme sekk selv og er kjempefornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme sekk og kjenner meg igjen.

I dag kom vi hjem fra telttur med minsten på Ringvassøy. Pga at minsten er baby, altså må mora ta han i meis og far må ta alt annet, endte alpinisten min på 33kg.

Når jeg strammer hoftebeltet kraftig får jeg etter en stund en nummenhetsfølelse øverst på høyre rumpeballe. Det skal nevnes at dette ikke er så altfor plagsomt, bare litt enerhverende.

Jeg trodde dette var fordi jeg har et for tykt webbelte og burde bruke seler, men det er altså ikke slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neidda, det er bare herlig at beltet svinger når man går i ulendt terreng :cry:

Problemet er at hoftebeltet til Bergans Alpinist er 2 delt så å si, man har den stive "rille plasten" som utgjør det avstivende og bærende beltet, så har man stoffpolstringen utenpå med tilhørende stoff-fester som hemper er festet til, og dette stoff-beltet er ikke fysisk festet til sekken på noe annet vis enn via stabilitetsstrammerene som hindrer svinging av beltet i ulendt terreng, dette gjør at stoffbeltet beveger seg på plastbeltet når man tar av \ på sekken, strammer hoftebeltet bare på ène siden etc. og dermed kommer også korsryggplata skjeivt ut og treffer da steder det ikke er designet for å treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.