Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med bruk av kajakkåre i kano?


Anbefalte innlegg

Har nå tenkt å få ally`n på vannet for sommeren. :)

Første tur blir med samboer og datter (6)mnd. Så da blir det vel jeg som må padle og da lurer jeg på om det kanskje blir lettere å padle om jeg bruker en kajakkåre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, eg har ein Ally 16,5 DR og har brukt kajakkåre i denne ved eit par anledningar. Eg har ikkje kjøpt ei dedikert åre, men lånt. Har derimot planar om å gå til innkjøp av ei kajakkåre til bruk i Allyen!

Erfaringar:

- God framdrift (fart, betre enn med J-tak eller bremsetak)

- Enkel mannøvrering av kanoen (styring)

- Mykje vatten i kanoen, som følge av drypp frå åra!!

- Behov for ein lang kajakkåre (230cm)

- Behov for ei kajakkåre beregna for høge åretak

Åra eg mest truleg kjem til å kjøpe er ei AquaBound åre som er 230 lang.

Håpar du får ein flott tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå tenkt å få ally`n på vannet for sommeren. :)

Første tur blir med samboer og datter (6)mnd. Så da blir det vel jeg som må padle og da lurer jeg på om det kanskje blir lettere å padle om jeg bruker en kajakkåre??

kajakkåre er jo litt mer effektivt. Men det er ikke vakkert og det blir gjerne litt vann i båten. Dersom du ikke er vant til å padle aleine er det jo litt enklere enn å padle med enkeltåre, men dette lærer du også raskt. Allyen er jo ikke særlig god i vind heller.

Vær forsiktig. En kanovelt med en 6mnd baby i kanoen er ikke noe særlig når vannet er kaldt.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordene for tur med små barn er kosetur med lave ambisjoner - ingen transportetapper :)

Med det utgangspunktet spiller det mindre rolle hva du bruker til fremdrift, og større rolle at du har gjort jobben i forkant med å finne et fint område der du ikke MÅ padle langt, med rolig vann etc. Burde ikke være spesielt vanskelig :)

Ad velt: Ally er så stødig at faren for velt på rolig vann er bortimot ikke-eksisterende med normal oppførsel i småbåt (sitt rolig og så videre). En 6 mnd gammel tass gjør absolutt ingenting fra eller til på stabiliteten. Redningsvest er likevel en selvfølge.

Kano + unger = gøy! Bruk den åren du har - legg ut en fin, varm dag - GOD TUR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Støtter jankj sitt svar, men hvis du ønsker kajakkåre:

Personlig kjøpte jeg to kanoårer av plast/aluminium som du kan sette sammen til en åre. Synes den fungerer veldig greit, men som nevnt i tidligere innlegg så blir det mye vann i kanoen. Kan sikkert ordne mye med spruttrekk, men det har ikke jeg montert på min Ally.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- God framdrift (fart, betre enn med J-tak eller bremsetak)

- Enkel mannøvrering av kanoen (styring)

J-tak og bremsetak er to vidt forskjellige ting. Bremsetaket (som blant andre Monsen og Strømdahl bruker) retter opp kursen på kanoen men stopper framdrifta. Et J-tak retter opp kursen uten å stoppe framdrifta.

Oppsummering:

Tror dette har blitt nevnt en 17 - 18 ganger tidligere på dette forumet av ulike brukere: Det er på alle mulig tenkelige måter bedre å lære seg å bruke kanoåra enn å bruke ei kajakkåre i kanoen.

God tur til trådstarter! Blir padling med små barn i kanoen her og i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Spruttrekk og unge går helt greit. Spenn opp trekket i den bakre halvdelen og brett den framre innover oppå bagasjen. Sørg for at du får litt høyde på midten så vannet ikke renner framover.

MEN: det blr lett j....lig varmt under trekket dersom det er en solskinnsdag.

GodTur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J-tak og bremsetak er to vidt forskjellige ting. Bremsetaket (som blant andre Monsen og Strømdahl bruker) retter opp kursen på kanoen men stopper framdrifta. Et J-tak retter opp kursen uten å stoppe framdrifta.

Oppsummering:

Tror dette har blitt nevnt en 17 - 18 ganger tidligere på dette forumet av ulike brukere: Det er på alle mulig tenkelige måter bedre å lære seg å bruke kanoåra enn å bruke ei kajakkåre i kanoen.

God tur til trådstarter! Blir padling med små barn i kanoen her og i sommer :lol:

Som du ser så har eg skreve j-tak eller bremsetak, altså prøvd å få fram at ei kajakkåre gir bedre framdrift enn begge desse to teknikkane. Altså bedre framdrift enn både j-tak og bremsetak.

Kajakkåre er flott og ha, ikkje samme sjarmen som kanoåre, men absolutt nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser så har eg skreve j-tak eller bremsetak, altså prøvd å få fram at ei kajakkåre gir bedre framdrift enn begge desse to teknikkane. Altså bedre framdrift enn både j-tak og bremsetak.

Kajakkåre er flott og ha, ikkje samme sjarmen som kanoåre, men absolutt nyttig.

Nei, ei kajakkåre gir definitivt ikke bedre framdrift enn ei kanoåre som brukes riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! :(

Kjøpte ikke kajakkåre. Vi satset på å padle begge to, noe vi også gjorde. Vesla lå på et liggeunderlag foran i kanoen. Tror hun lå bra, for hun sovnet med en gang....

Hvis det blir en del vann ved bruk av kajakkåre så utgår nok det så lenge hun er så lita at hun ligger i kanoen.

Men kommer nok til å kjøpe ei åre så jeg har om jeg skal på tur alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.