Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Femundsmarka


Hdahl

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi er to kamerater som er ivrige fiskere. Vi har fisket en del sammen, men aldri vært på den helt store fiskturen enda. Derfor har vi i år lyst til å ta en tur inn i den berømte Femundsmarka.

Vi planlegger turen til å vare i ca 3-5 dager i slutten av Juli. Vi har ikke fyllt 18 enda, og planen er derfor å bli kjørt opp til Femunden, og greie oss på egenhånd derifra. Vi har ikke tenkt til å ta i bruk kano, men tar heller beina fatt. Jeg regner kanskje med at vi må ta båten over til øst-siden av Femunden. Derfra bestemmer beina hvor turen går. "Voff'sen" og telt skal også med på turen;)

Vi er ute etter Ørret(evt. røye)-fiske, og ikke så veldig mye av abbor gjedde osv.. Disse fiskene har vi fått nok av fra før:) Vi ønsker også selvfølgelig å fiske i et område med mulighet for å få fisk over 1/2 kilo. Har hørt mye snakk her om Røa-vassdraget. Er det veldig mye folk der? Overfisket? Vi er ute etter et sted med muligheter for fiske i både vann og elver(gjerne elver med rolige stryk, liker å se fisken vake:)), og helst litt unna de mest befolkede stedene, men tar i mot alt av tips:)

Vi kommer til å fiske stort sett med flue, og kanskje også med mark/sluk/spinner. Vi har for det meste tenkt til å la teltet stå i samme område hele turen(med dagsturer ut derfra), men det gjør ingenting om vi får tips om en evt rute vi kan ta. Kan også hende vi kan flytte på oss 1-2 ganger hvis det ikke blir alt for mye flytting i forhold til fiske;)

Vi vil gjerne ha noen tips om steder som kan passe. Med tanke på hvor langt det er å gå til det aktuelle området, og hvordan vi kommer oss dit? Evt. rutetider på båten vi må ta over sjøen. Tips om fiskeutstyr(gjerne suksess rike fluer og sluker i området). Hvordan pleier fiske å være i denne perioden(15 juli - 1 aug)? Hvordan er været/temperaturen? Hva burde vi ha med i tursekken?:D

Formålet med turen er å få noen gode fiskeopplevelser, snuse på storfisken og nyte naturen. Vi må nok holde oss i Hedmark-delen av femundsmarka(med tanke på reiseavstand). Alle tips taes i mot med stor takk!:lol:

PS: Send meg gjerne en melding hvis du ikke vil røpe gode tips til "alle" her på forumet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir det nok litt for langt å reise er jeg redd. Vi vi må nok holde oss innenfor Hedmark's grenser :wink:

Noen andre som har tips? Trenger ikke å oppgi akkurat hvilken sjø/tjern/elv man fikk storfisken i, men gjerne i hvilket område :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å summere noen kriterier for turen; 3-5dagers varighet, innenfor Hedmark sine grenser, ønske om å fiske etter ørret og røye (gjerne over halvkiloen), permanent teltleir.

Tips er som følger: Hopp på Fæmund II på Elgå og gå av igjen på Haugen. Ta bena fatt og rusle opp til Røvoltjønnan. Populært område, men skulle allikevel være mulighet å finne seg en grei teltplass her. Stort sett alle vannene på Røvolfjellet har god bestand av både ørret og røye, men det kan slenge en og annen abbor der også. Mulighet for kilosfisk i disse vannene, men som i resten av Femundsmarka må man nok regne med at det er mer fisk å få i størrelsen inntil en halv kilo enn over halvkiloen. Det er nok desverre slik at det blir lengre og lengre mellom de store ruggene i Femundsmarka selv om de nok fortsatt finnes.

Fra Røvolfjellet vil f.eks Grislehåen i øvre Røa være innen rekkevidde for en dagstur, likeså Krokethåen i nedre del av Grøtåa. Begge disse plassene er viden kjent blant fluefiskere og antakelig godt befolket gjennom hele sesongen. Alternativt til Røvolfjellet kan Korstjern være et alternativ for å opprette en basecamp og ta dagsturer både i retning øvre Røa og Grøtåa derfra.

For å komme til mer folketomme områder må man gjerne utenfor de mest opptråkkede stiene og kanskje ha litt bedre tid på seg enn 3 dager.

God tur og skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig fine tips! :?:

Mulig vi kan utvide det til å bli 6 dager, må jo greie å lure noen av ruggene :)

Har du noen tips om enkelte litt mer uberørte områder, dersom vi tar oss lit bedre tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de nevnte områder skulle være greie steder å forsøke i jakten på noe stort. :)

Å ikke treffe på folk innenfor nasjonalparkens grenser og på sørsiden av Røa i løpet av en uke skal vel godt la seg gjøre, men det blir som sagt lengre mellom folkene utenfor de mest opptråkkede stiene og jo lenger mot svenskegrensa du kommer. Unntaket er kanskje øvre Røa der mange kanopadlere kommer inn over Rogen og dermed gjør det ganske folksomt i perider også i de østlige delene.

Noe av sjarmen er jo å lete opp sin egen "drømmeplass." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :)

Vi kommer nok til å utforske en del på egenhånd ja. Morsomt å finne sine "egne" fovoritt plasser :)

Har aldri vært i området før, men det er vel kanskje ikke så lurt å vandre for langt utenfor merkede stier heller? Med tanke på å rote seg bort tenker jeg på. Tar selvfølgelig med kart og kompass, men ferdighetene der må nok friskes opp litt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om hvor langt det er fra Haugen til Røvoltjønna evt. Korstjern, både når det gjelder gangavstand i km og tid.

Hva slags vær kan vi forvente(slutten av juli)? Hvordan er natttemperaturen med tanke på sovepose? Holder det med en "sommer-pose"?

Vet Vet du noe om hvor ofte denne båten går? Evt. tidspunkter tidlig på dagen, avgang fra Elgå.

Har tatt en tur innom hjemmesiden din, og må si jeg er imponert! Blir nok mye lesing der fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rutetider med Fæmund II, sjekk www.femund.no. Et par timers gange kan være et greit utgangspunkt fra Haugen til Røvolfjellet. Det er fullt mulig å gå rundt omkring i timevis der oppe mellom vannene. Til Korstjern bør du vel regne omtrent det dobbelte. En sommerpose bør holde i slutten av juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :D

Vi kommer nok til å utforske en del på egenhånd ja. Morsomt å finne sine "egne" fovoritt plasser :wink:

Har aldri vært i området før, men det er vel kanskje ikke så lurt å vandre for langt utenfor merkede stier heller? Med tanke på å rote seg bort tenker jeg på. Tar selvfølgelig med kart og kompass, men ferdighetene der må nok friskes opp litt :D

Det skal veldig mye til for å rote seg skikkelig bort i det området som her er omtalt. Gå mot nord og du treffer Røa uansett hvor du er. Kan bli litt ekstra å gå, men det overlever man greit. Kan anbefale Korstjønna som leirplass. Da har dere mange muligheter innenfor rekkevidde av en dagstur. Med 6 dager til rådiget ville jeg nok dratt enda lengre innover. Området rundt Kløfthåen/storfisktjønna er flott. Send en pm hvis du vil ha mer konkrete tips om leirplass o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StigK: Skal planlegge litt mer over helga;) Skal en tur til vannene sør for Elgå på lørdag, så får vi se hva Femundsmarka har å by på :D

knutis: Høres bra ut :D Sender det en pm over helga :wink: Man kan jo gå "etappevis" innover i marka også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen anbefalinger når det gjelder telt?

-Teltet burde være relativt lett og ha lite pakkvolum

-Maks 3 personer(teltstørrelse)

-Helst under 1000 lappen

Jeg har funnet en modell som er relativt billig, men er litt usikker på om det kansjke har litt stort pakkvolum. To telt som er aktuelle i denne modellen. Teltene heter CAVE 2 og CAVE 3. Det ene er tomannstelt mens det andre er for tre personer. Ser ikke ut som det er edlig stor prisforskjell på disse to. Prisene ligger på mellom 600-900 kr.

Link til info om modellen: http://www.variosport.no/

Noen som har erfaring med denne modellen, evt. noen som har andre telt å anbefale som ikke er alt for dyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten rapport fra turen i helga:

Vi gikk et par timer fra en parkeringsplass på veien til Elgå og innover mot Flåtesjøen. En konstant bris fra nord og en temperatur på 6-7 grader hjalp ikke vedlig på fisket. Masse insekter rundt sjøen, men de fikk aldri sjangsen til å komme utpå sjøen, så det ble dårlig med fluefiske etter vak. Etter å ha ventet noen timer på at vannet skulle stilne, prøvd ut hele slukboksen og marken, vendte vi turen mot bilen igjen. Verken jeg eller pappa hadde kjent et eneste napp.

Dagen etter bestemte vi oss for å prøve fisket i Femundselva. Startet med fluestanga, men lite vak og tegn til fisk, akkurat som dagen før. Etterhvert fikk pappa napp med fluestanga. Ikke den største fisken vi har sett, men rundt 150-200 g. Det gikk en stund med nyttesløs kasting med flue, før jeg gikk over til sluk i elva. Etter at jeg hadde prøvd ut 4-5 sluker i løpet av ca 30 min uten hell, byttet også pappa til slukfiske. Etter 5 min fikk han napp( med typsik nok, den eneste fargekombinasjoen jeg ikke hadde prøvd). Fisken veide nøyaktig 600 g, og reddet helga. Kjempe pen brunørret. Pappa fikk også en Harr på rundt 300 g senere på dagen. Denne elva skal vi nok tilbake til senere! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg gått turen fra nordenden av Femundsvannet, opp Mugga. over til Røa og videre ned til Haugen (7-8 dager kosetur) 4-5 dager om du tråkker litt på og går ned Røa.

Mugga frister til gjentakelse. Huser beviselig ørret over 1,3 kg. :D

Se gjerne bilder her http://www.paatur.com/2007/index.html#7.45

I år beveger vi oss inn på Svenskesiden i kano - 8 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin tur det, men ettersom dette er vår første ordentlige teltur/fisketur, så tror jeg at vi holder oss i nærheten av Røavasdraget. Men absolutt et alternativ ved en senere anledning. Formålet med denne turen er også først og fremst å fiske mye og ta det med ro, så jeg tror det kanskje hadde blitt litt for mye gåing, og litt for lite fiske får vår del :)

Men fint tips, og fine bilder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.