Gå til innhold
  • Bli medlem

Sele med innfesting bak !


Anbefalte innlegg

Hei !

Er på utkikk etter seler med innfesting bak. De skal brukes til "bruskasseklatring", og skulle gjerne hatt både stor og liten str.

Har flere sitteseler, men anser det som best å ikke ha tauet innbundet foran.

Er det noen som leier ut slike seler, eller må jeg kjøpe dem??

Fallskjermseler er vel muligens noe som kan brukes også ?

Ønsker gjerne tilbakemeldinger på dette, især hvis noen har erfaringer fra denne type aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det ikke vanlig med innfesting både foran og bak på klatreseler?

Nei det er vel heller uvanlig. Løkka som ofte er bak på klatreseler er til heisetauet, den må IKKE brukes til innbinding, da den kun er laget for å tåle vekten av utstyr.

Vet at det finnes en del arbeidsseler med mulighet for innbinding bak, men hvor man får kjøpt disse er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er vel heller uvanlig. Løkka som ofte er bak på klatreseler er til heisetauet, den må IKKE brukes til innbinding, da den kun er laget for å tåle vekten av utstyr.

Vet at det finnes en del arbeidsseler med mulighet for innbinding bak, men hvor man får kjøpt disse er jeg usikker på.

Er vel en del sportsklatreseler med løkke bak som er til for "australsk rapell", men dette finner man fort ut om man har manualen/instruksjonsboka for selen. På enkelte seler står det også skrevet på.

Det beste hadde kanskje vært en fallsikringsele tilsvarende Petzl Newton med feste for innbinding bak på ryggen, da er man sikker på å alltid bli hengende med føttene nede uansett hvor lite erfaringa man har med klatreseler fra før av.

Arbeidseler får man kjøpt på vanlige butikker som fører klatreutstyr, men dette må ofte bestilles opp. Vet oslo sportslager har i nettbutikken sin. Arbeidseler er også forholdsvis dyre i forhold til vanlige sportsklatreseler.

Hvorvidt du bør ha innbindingspunkt bak eller forran er vel en smaksak, hvis du hele tiden holder tauet noenlunde stramt tror jeg ikke det blir problemer i forhold til kasseklatring, men tauet er selvfølgelig minst i veien om det er festet så høyt som mulig bak på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar hittil. Har 7-8 sitteseler liggende men disse har innfesting foran. Har også liggende noen kroppsseler, da blir man iallefall hengende riktig vei.

Det er vel som det sies på forumet her, at man kan vel bruke seler med innfesting foran. Litt fall må dem tåle...

Dette er et åpent arrangement, så vi må ha tilgjengelig seler av forskjellige størrelser. Dette er da ingen problem hvis jeg kan bruke eget utstyr. Ser vel for meg at de kan bli dyrt å investere i nye seler med "bakfeste", siden det trengs flere størrelser.

Tenkte å bruke en Lift til topptauforankring og sikre på vanlig måte nedenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige sitteseler med innbinding foran fungerer fint. Jeg har rappelert med åtter bak noen ganger, snur rett og slett selen.

Men ved klatring/klyving/bruskassestabling vil jeg brukt innbinding foran.

Vær litt oppmerksom på veltefare på lift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt oppmerksom på veltefare på lift.

Skulle vel ikke være noen fare hvis man ikke kjører liftarmen så veldig lagt ut fra stammen ? Har man forankret "rett over", så blir det også ubetydelig pendel på tauet. Synes at det blir litt voldsomt å leie mobilkran, den nærmeste er 5 mil unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lift er nå utelukket. De litt større er godkjent for 215 kg. Dette kan bli litt lite hvis en velvoksen person faller og får et rykk. Noe UIAA fall blir det ikke, men 215 kg kan det nok fort bli.

Har bestilt lastebil med kran, så da blir det topptaufeste i krana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.