Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av padlevest.....hjelp!


Ofelas

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe padlevest og trenger litt hjelp fra Forumet.

Hva er viktig å ta hensyn til med tanke på sikkerhet , praktisk bruk og komfort ?

Regner med at det er mange som har erfaring på dette området som kan komme med noen stall-tips.

Skal for det meste padle i en Ally.

Alle svar mottas med stor TAKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får en med ikke så veldig mye padleerfaring hive inn en liten brannfakkel: Ikke gjør innkjøp av padlevest vanskeligere enn nødvendig! Kjøp en du liker å ha på deg og bevege deg i, så er den mer enn god nok!

Sikkerhet: Bør vel være omtrent like god på alle godkjente padlevester.

Praktisk bruk og komfort: Ingen annen måte å finne ut av dette en å prøve vesten og gjøre litt gymnastikk. Sitter vesten godt og tillater deg å veive med armene i alle umulige vinkler er det en god vest for deg. Vesten bør (skal!) sitte såpass stramt at den ikke glir opp når du havner i vannet. Eventuelt med skrittstropp, men det tror jeg ikke er så vanlig.

Ellers vet du sikkert at padlevester er flyteplagg, ikke redningsvester. Det betyr at de holder deg flytende, men hvis du ikke er i stand til å ta vare på deg selv kan ikke et flyteplagg garantere at du ikke blir liggende med ansiktet under vann. Flyteplagg vil SOM REGEL snu deg rundt når du ligger med ansiktet ned, men hvis dette er et absolutt krav må du kjøpe en redningsvest, ikke en padlevest. Redningsvester gir dårligere bevegelsesfrihet enn flyteplagg. Flyteplagg kan også være bedre å svømme i, men trenger ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøpte jeg en kombinert fiske og flytevest fra Mustad. Har hatt den på i båt men ikke testet den i vann eller kano enda.

Den kan man ta ut flyteelementer på hvis man vil bruke den som ren fiskevest. Kan og zipe av kragen.

KJøpte den primært for å ha noen lommer på vesten når jeg padler hvor jeg har plass til bilnøkler, kamera, mobil etc, pakket i vanntette poser.

Denne vesten har og skrittstropper. Finnes i 3 forskjellige versjoner uten at jeg så noen vesentlig forskjell på de. Ord pris er vel 799 så den koster litt, ga vel 399 for den på tilbud. Skal bære min 100 kilo.

Har ikke prøvd den til padling enda.

Alle 3 versjoner ligger på denne siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for tips og erfaringer.

Har kikket på Baltic og vurdere en slik. Ser at den er kort slik at den vil være behagelig og ha på seg i en kano hvor man i all hovedsak skal sitte.

Noen som har gode argumenter med tanke på lommer eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for tips og erfaringer.

Har kikket på Baltic og vurdere en slik. Ser at den er kort slik at den vil være behagelig og ha på seg i en kano hvor man i all hovedsak skal sitte.

Noen som har gode argumenter med tanke på lommer eller ikke ?

Jeg har padlet noen måneder med Baltic. Helt enkel og grei vest.

j-ep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en som har et par lommer med glidelås - utrolig kjekt!

En ting du kan tenke på er hvis du skal jakte ender fra kanoen. Da bør vesten være god å skyte med, dvs at den bør ha skulderreimer som en jaktsekk. Om du da ikke velger å droppe vesten under jakta...

Bruker selv en Orco expedition som jeg er godt fornøyd med. Gir veldig god bevegelsesfrihet. En ny modell av den finner du her www.alfafritid.no/shop/Details.asp?ProdID=254&category=74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Sliter med samme problem. Skal ha en padlevest til kanopadling på vann/elv, og vil gjerne ha en vest med mange lommer som gjør det mulig å ha nødvendig stæsj på kroppen. Noen med anbefalinger og tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.