Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltur i Lofoten


Kenneth Osen

Anbefalte innlegg

Vi er to stykker som tenker å ta oss en 5-6 dagers sykkeltur i Lofoten i begynnelsen av August. Tanken er å reise strekningen Svolvær - Å, men vi har ikke bestemt hvilken vei det evt blir.

Så det vi er ute etter er tidligere erfaringer fra andre

- Spesielle severdigheter?

- Ting man bør unngå?

- Reiselengde pr dag?

- Overnattingstips? satser på telt/rorbu

- evt?

- Hvilken vei vi bør reise?

Som dere ser er vi enda på et tidlig stadie, og er åpne for det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Spesielle severdigheter: sjekk turistkontoret, men vi likte Nuvsvåg og glasshytta i Vikten godt + Espolin Museet.

Unngå verste rushtid både på veiene og i butikker/museer osv.

Reiselengde: avhengig av formen. Bruk god tid hvis været er godt.

Tips: ta med fiskesaker, det kan være mat å få i havet. Greit å fiske både fra kaier og fra land. Vanlig slukstang holder.

Vi har reist begge veier, og opplevde ikke at den ene eller den andre veien hadde noen betydning.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi tenker på å dra en tur første uka i august. men det er ikke bestemt enda. Er fortsatt i tenkeboksen. Skal klaffe med en del forskjellige saker. Men håper virkelig vi får til denne turen.

Skal du reise og samme løype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte vel mer om dere hadde tenkt å gå på fjelltur her oppe... :)

bor her frem til slutten av juni, og vil f eks anbefale en tur på vågekallen mens dere er her...

:)

Trur ikke det blir tid til det. Siden vi bare har 5-6 dager på oss. Hvis vi drar oppover drar vi oppover søndag ettermiddag. Og må reise heim igjen natt til lørdag ser det ut som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet strekka deres som avslutning på en lengre tur i fjor sommer. Fikk dårlig vær fra Sortland og hele veien ned til Å, så Lofoten ble unnagjort veldig kort tid, så jeg har ikke all verdens å bidra med - men:

Veien er til dels veldig smal. På enkelte strekninger var det så trangt at jeg måtte stoppe og trekke sykkelen til side fordi jeg lagde kø helt alene :) Sett et speil på sykkelen.

Vanskelig å beregne kjørelengde pr dag - avhengig av formen deres og mengde bagasje. Strekninga deres er tildels kupert. Mellom 5-10 mil pr dag, kanskje?

Ellers: E10 har mye trafikk, ta "omveier" så ofte dere kan selv om det blir lenger - det er slitsomt å ikke få nyte turen fordi man må passe på trafikken hele tiden. Men trafikken minker ned mot Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale eventuelle utstikkere til Henningsvær, Nusfjord og Utakleiv. Ellers er jo en spasertur i Å og Reine obligatorisk. :) Vi overnattet på Moskenes camping og en hytte mellom Stamsund og Leknes. Ellers kan en tur til Vågakallen anbefales https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11825&highlight=

God sykkeltur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvilke interesser dere har, men noen generelle forslag kan jeg vel komme med.

Vikingmuseet ligger langs ruta om dere velger å sykle Europaveien. Der kan dere dra en tur ut med skipet, og kjøre hest og kjerre om dere synes slikt er spennende.

500fjell nevnte utakleiv, som blir en liten avstikker fra E10. Er det fint vær kan dere besøke Hauklandstrand på formiddagen, sykle gammelveien rundt odden(Tåa til høyre på bildet) og ut til Utakleiv og få med dere solnedgangen der :lol:

Er dere mer av fjelltypen ligger et av Vestvågøyas høyeste fjell, Himmeltinden, like ved. Derfra har man bra utsikt, men det blir muligens litt mange høydemeter etter en dag på sykkelsetet.

Personlig liker jeg Unstad godt. Passer bra om dere tilfeldigvis skulle ha et surfebrett på bagasjebrettet :lol: Tror det er noe tilrettelagt camping der, er uansett greit å sett opp telt i områdene rundt.

Dere kan jo vurdere, alt etter trafikken, å sykle RV815 mellom Leknes og Gimsøystraumen. Da slipper dere nok unna en hel del trafikk, og får samtidig litt finere omgivelser, spesielt om været er bra. Ulempen er jo da at dere går glipp av de stedene jeg har skrevet om ovenfor.

Lengre vestover er vel smeden på Sund en populær turistmagnet. Jeg ville nok heller foretrukket å fiske sei under broen like ved, men vi kan jo ikke alle være like.

Glasshytta på Vikten er nevnt allerede, og den er finfin. Ikke blir det rare utstikkeren heller.

Ellers er vel ruta dere har tenkt å sykle i utgangspunktet bare 15-16 mil, så det bør vel være nok av rom for avstikkere. Når det gjelder hvilken retning dere bør sykle tror jeg det er hipp som happ, men det kan vel være verdt å ha den beryktede nordavinden i tankene når dere bestemmer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
500fjell nevnte utakleiv, som blir en liten avstikker fra E10. Er det fint vær kan dere besøke Hauklandstrand på formiddagen, sykle gammelveien rundt odden(Tåa til høyre på bildet) og ut til Utakleiv og få med dere solnedgangen der :-)

Jeg var selv på sykkelferie i Lofoten og Vesterålen for noen uker siden, og teltet bl.a. ved Utakleiv. Jeg synes derfor jeg bør komme med en rettelse: Utakleiv er ikke en kort avstikker fra E10. Det er over en mil fra E10 til Utakleiv og med endel oppoverbakker det siste stykket fram til gammelveien. På gammelveien er det tre km til til Utakleiv hvis man ikke velger å sykle gjennom den kortere tunnellen ved Haukland. Utakleiv er en langstrakt strand og det er mange som telter der. Det koster også 100 kr for å sette opp vinylboligen der, men dette virket det som om det var mere eller mindre frivillig om man ville betale. Det gikk også endel sauer da jeg var der, og jeg måtte fjerne endel sauemøkk på teltplassen. Bortsett fra det er Utakleiv helt klart en kjempefin strand å telte ved.

Personlig likte jeg stranden ved Hovsund (mellom Saupstad og Vinje) på Gimsøya mye bedre. Avstikkeren dit er trivelig å sykle, flatt og lettsyklet på vaskebrettgrus og asfalt omkranset av store myrer og idylliske vann. Svært få mennesker, man har så og si stranda for seg selv, utsikten er formidabel, og får man midnattssol er det en opplevelse som man garantert vil huske. Jeg var heldig og fikk solnedgang mens jeg tuslet rundt i boksershorts og t-skjorte kl. 22-23 om kvelden. Jeg følte meg priviligert av å kunne oppleve slik idyll...

472233.jpeg

Hovsund. Klikk på bildet for større versjon.

Ellers er alle bildene fra turen lagt ut her:

http://www.facebook.com/p.php?i=904335570&k=Z2B25YTRP24CUCG1VK6XW4U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Dersom dere overnatter i telt kan en overnatting på Kalle/Paradis anbefales. Ligges ca 1,5 mil utenfor Svolvær på vei vestover. Er skiltet inn til Hopen/Kalle like etter Ørsnes. Sykler forbi en strand som heter Kalle, og derfra er det ca 10 minutters gange inn til Paradis. Overnatter man der våkner man opp til utsikt rett opp på Vågakallen, og det er også fint å bade i området, samt det er en grotte der, dersom man vet hvor man skal lete :D

Edit: Så nå at tråden ikke har vært aktiv siden ifjor sommer, så dette kom nok litt i seneste laget :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.