Gå til innhold
  • Bli medlem

Lukla - Everest BC


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt meg en tur til Nepal i Sep. eller Okt. Tenker da å gå til fra Lukla til Everest BC.

Har da lyst til å prøve meg på Lobuche. Denne, som med de fleste andre trekking-topper er det påbudt med guide.

Jeg lurte da på om det er mulig å hyre en guide i Lukla eller andre steder som da kan bli med opp på fjellet. I stedet for å melde meg på en arangert tur som koster mange mange tusen.

Hvis dette er mulig, er det noen som vet hva man må regne med å betale?

Bør man dra i Sep. eller Okt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror du har misforstått ifh til påbud om guide - det finns såvidt jeg vet inget påbud om å klatre Lobuche med guide. dog må du ha en climbing permit, noe som koster 350$. denne gjelder for inntil 6 personer.

i ly av dette kan det kanskje være bedre økonomi i å arrangere turen sammen med andre, eller betale for å være en del på en annen permit.

i tillegg må du betale et National Park Entrance Fee, dette er dog bare rudnt 10$. neppe hovedutgiften din på en slik tur.

du bør definitivt vente til otober med å reise, septemer er enda monsun-tid, mens oktober-november går for å være det 2dre årlige værvinduet i Himalaya. april-mai(pre-monsun) og oktober-november(post-monsun) er tradisjonelle klatre-måneder i Himalaya.

om du likevel skulle ville velge å gå med guide, vil jeg tro at det skulle være mulig å hyre en sertifisert guide i enten Lukla eller Kathmandu. google litt rundt, finn noen av de nepalesiske trekking/ekspedisjons-selskapene og send dem en mail. selve fjellet krever vel til tider at du har noen å gå i tau med, så om du reiser alene burde du vel uansett finne *noen* å gå med, hvorfor ikke en guide...

spørsmålet guide/ikke guide kommer selvfølgelig an på hvor erfaren du er, og hvor dreven du er ifh til lange turer. dette er er en tur som fort kan ta 15-16-17 dager tur/retur Lukla, så du bør ha den personlige logistikken i orden..

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lobuche East er en av toppene i Nepal som er på "trekkinglisten" og som du altså trenger tillatelse for å bestige. Denne "trekinglisten" og såkalte "trekking topper" er noe misvisende, da Lobuche East og flere andre på langt nær er topper du bare stikker "oppom" mens du er i området. Lobuche East er mer krevende og tekninsk en de mer vanlige Island Peak og Mera Peak.

Nå vet ikke jeg hva slags erfaring du har, men Lobuche East var toppen som http://www.everest2009.no/ prøvde seg på som akklimatiseringstur. De skrev at de ikke kom opp på hovedtoppen fordi: "Årsaken er at selve hovedtoppen ligger for farlig til og krever veldig mye klatreteknisk. Derfor holdt det med False Summit"

Finnes flere trekking og ekspedisjons firmaer i Nepal som arrangerer bestigning av Lobuche East og prisen er ikke avskrekkende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for svar.

Etter å ha snakket med hun jeg skal reise med har vi blitt enige om å droppe Lobuche og heller gå for den "vanlige" Lukla - Everest BC - Island Peak. Kommer da til å reise i Okt. Setter da av 26-27 dager. Dette bør vel holde?

Ser det er litt frem og tilbake ang. om guide er påbudt eller ikke. Det er ikke det at jeg ikke vil ha med guide. Men det er helt uaktuelt å slenge seg på en "vestlig arangert" tur til 30K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henger meg jpn som sier at dette "ikke er en stopp man stikker oppom" når man tilfeldigvis er i Nepal. mente ikke å gi inntrykk av dette i min forrige post..

når det gjelder påbudet med guide eller mener jeg å ha hørt at det ikke er nødvendig med personlig guide på enkelte av trekking-toppene i Nepal. dog betyr det ikke at det er smart å gå uten. dette bekreftes, slik jeg forstår det, av Lobuche-siden på summitpost.

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt frem og tilbake ang. om guide er påbudt eller ikke. Det er ikke det at jeg ikke vil ha med guide. Men det er helt uaktuelt å slenge seg på en "vestlig arangert" tur til 30K.

det finnes helt sikkert MYE billigere treks enn 30k, du må bare lete rundt litt. de billigste finner du nok i Nepal, alt av vestlig arrangerte turer vil være vesentlig dyrere enn en "land-pris" der borte, hvor du kjøper tjenester på stedet(Lukla).

et søk på 'island peak trek' på google, eller island peak-siden på summitpost burde kanskje gi noen ledetråder ifh til hvilket byrå du bør velge eller holde deg unna..

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 30 dager på denne turen ca 25.okt - 25.nov:

Buss Kathmandu - Jiri

Jiri - Namche 9 dager

Namche - Gokyo Ri 4 dager

Gokyo - snarveien over et pass jeg har glemt navnet på - EBC 4 dager

EBC - Island Peak Base Camp 3 dager

Island Peak 2 dager.

Island Peak Base Camp - Namche - Lukla 4 dager

Fly Lukla - Kathmandu

+ 4 hviledager spredt utover.

Det var blå himmel nesten hele turen og tilsammen under 1 mm nedbør. Tror det pleier å være sånn på den tiden av året.

Med 26-27 dager har du sikkert tid til mer enn bare Lukla - Island Peak. I ettertid syntes vi at turen Jiri - Namche var den fineste turen. Vi kunne gå i kortbukse og hadde ingen problemer med høyden siden det stort sett var under 3000 moh.

For 10 år siden kostet dette 22.000 NOK per person inklusive flybillett fra Oslo og alle utgifter under reisen. Vi var tre personer som hyret et Nepalesisk guidefirma som stilte med ca 10 mann (5-7 bærere, guide, klatreguide, kokk og 2 kjøkkenhjelpere).

Hei.

Takker for svar.

Etter å ha snakket med hun jeg skal reise med har vi blitt enige om å droppe Lobuche og heller gå for den "vanlige" Lukla - Everest BC - Island Peak. Kommer da til å reise i Okt. Setter da av 26-27 dager. Dette bør vel holde?

Ser det er litt frem og tilbake ang. om guide er påbudt eller ikke. Det er ikke det at jeg ikke vil ha med guide. Men det er helt uaktuelt å slenge seg på en "vestlig arangert" tur til 30K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefalle: http://www.mountainmonarch.com/ De brukte jeg selv okt/nov 2007, men det finnes masse andre selskaper å velge i. Veldig seriøst og bra opplegg med alt. Bra Sirdar (guide), trekking Sherpa, klatre Sherpa på Island Peak og portere (bærere) Vi hadde bla. med oss en Portable Altitude Chamber (PAC) i tilfelle høydesyke. Ordnet turen direkte med selskapet i Kathmandu på nettet og betalte for turen når jeg kom ned.

Selv tok jeg denne turen: http://www.mountainmonarch.com/trekking/everest_highpass_trek.htm Kjempefin tur hvor du får med deg 2 høye fjelloverganger (Renja pass og Chola pass), de vanlige stedene som Everest BC og Kallar Phattar samt Island Peak. Renja pass er ikke vanlig å gå og var noe av det fineste på turen. Kun vi og noen italienere gikk denne veien de dagene vi var der. Returen etter Island Peak går ned hoveddalen eller "highway" som vi kalte den - fin den også, men folksom. Ser at prisen har steget noe og at den nå er på 25 dager og ikke 27 (inkl. 4 døgn i Kathmandu) som jeg hadde, men ikke dyrt nå likevel :idea:

Og ja, det glemte jeg nesten - blå himmel og sol på turen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tok jeg denne turen: http://www.mountainmonarch.com/trekking/everest_highpass_trek.htm Kjempefin tur hvor du får med deg 2 høye fjelloverganger (Renja pass og Chola pass), de vanlige stedene som Everest BC og Kallar Phattar samt Island Peak. Renja pass er ikke vanlig å gå og var noe av det fineste på turen. Kun vi og noen italienere gikk denne veien de dagene vi var der. Returen etter Island Peak går ned hoveddalen eller "highway" som vi kalte den - fin den også, men folksom. Ser at prisen har steget noe og at den nå er på 25 dager og ikke 27 (inkl. 4 døgn i Kathmandu) som jeg hadde, men ikke dyrt nå likevel :cry:

Har du dårlig tid, kan denne delen også gjøres vesentlig raskere, brukte selv 9 dager på denne ruta en gang (Lukla-Namche-Everest BC-Kala Pattar-ChoLa-Gokyo-Gokyo Re-Lukla). Men det ble endel hodepine av den dårlige akklimatiseringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.