Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda Vest i juli - for tidlig for fiske?


supernotes

Anbefalte innlegg

Jeg skulle en tur på Hardangervidda med guttene mine i august, men pga kollisjon i ferieavviklingen må jeg flytte turen frem til ca. 10. juli.

Vi hadde planlagt å bevege oss i området Vivelid, Hedlo, Hadlaskard, og deretter vandre over mot Kinsarvik.

Jeg har aldri vært i området før, og lurer på om snøen kan bli et problem såpass tidlig i juli.

Fisket er veldig sentralt i turopplegget - har noen erfaringer med dette i julimåneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Den delen av vidda er nok så godt som snøfri i juli. Det er er området Haukeli-Hårteigen (sånn cirka) og vestover snøen ligger lengst. For to år siden ble det en del kryssing av vintermoro (les snø) idette området. Mellom Litlos og Hårteigen minket snøen, etter Hårteigen var det bart. Dette var ca 20.juli og noe sein smelting. Du kan jo følge med på senorge.no når det gjelder snømengde. Uansett er det en veldig flott tur du har lagt opp til. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lest Qvenilds bok om Hardangervidda fra perm til perm noen ganger etterhvert. Stor bok, som også jeg anbefaler på det varmeste.

Det jeg imidlerid ikke finner noe godt svar på, er om ørreten er bitevillig i de første ukene etter at isen har gått opp og snøen er forsvunnet.

Tips mottas fremdeles med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten kan godt være bitevillig både under isløsning og i ukene etter - i selve isløsninga kan den noen ganger være ekstra bitevillig. I

ukene etter isløsning er det forholdene som avgjør om den er på hugget eller ikke - gode forhold mht temperatur og vindforhold vil bety at sjansene for bitevillig fisk øker. Husk at "beitesesesongen" for fjellfisk er kort, så den må benytte sjansen mens den er der, og er insektene aktive, er fisken det og. Nå har jeg ikke (dessverre) fisket på Hardangervidda, men både på Dovrefjell, Jotunheimen og Romsdalsfjell er fisket fra 1000 til 1300 meter de fleste steder godt fra begynnelsen av juli i normalår - forutsatt som tidligere antydet at værforholdene er gunstige og det ikke setter inn med nordøst kuling og sludd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.