Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har man med til gnagsår, og hvordan gjør man det [steg for steg]


Ole89

Anbefalte innlegg

Under følger en serie med bilder om hvordan jeg fikser/forebygger gnagsår. Begynn i bunnen og gå oppover - blir ikke klok på detta.

- Grunner til å velge Tensoplast:

- Den puster

- Den er elastisk

- Den er ikke et helvete å få av

- Grunner til å IKKE velge Compeed:

- Den puster ikke

- Den blir ofte for liten

- Den er et helvete å få av.

Når det gjelder gnagsår er det VIKTIG at såret får puste. Jeg gjør det slik, og har aldri hatt problemer, selv med åpne sår. Man har større muligheter med Tenspolast, da den kan brukes til så mangt.

Andre ting man kan gjøre for å unngå gnagsår:

- Tynntynn damesokk innerst, så glir yttersokken mot denne i stedet for huden.

- Tørre bein og gode sokker (bruk alltid sokker av ULL!)

- Godt inngåtte sko, hopp i ei bekk og gå en god tur.

- Sørge for at all taping på foten er slett uten bukler og ugjevnheter (Samme gjelder i grunn sokker også).

God tur, uten gnagsår!

post-6251-13347462545_thumb.jpg

post-6251-133474625472_thumb.jpg

post-6251-1334746255_thumb.jpg

post-6251-133474625522_thumb.jpg

post-6251-133474625545_thumb.jpg

post-6251-133474625568_thumb.jpg

post-6251-13347462559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bruker compeed.

den skal ikke tas av. den detter av når der er nok ny hud under den. jeg pleier å klippe av de biter som henger og slenger. før å la den dete av av seg selv.

i førbyggende syfte så teiper jeg med sportsteip, har oftest dobble sokker som beskrevet, og sørger før å lufte føttene når jeg kan.

skal jeg ut på langtur så ser jeg til å ha gått ingångne skor. har aldri haft åpent sår men kun små blemmer. enten så er jeg heldig eller så har jeg gode ingågne skor og teipet riktigt.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter fullt ut dette innlegget. Tensoplast er et meget bra produkt mot gnagsår. Settes på FØR man går tur. Kan vel nevnes at det kun fås kjøpt på apotek, så vidt jeg vet. Et tips er å legge på to lag med tensoplast, da får du virkelig bra beskyttelse mot gnagsår. Det er også mye billigere enn små ikke-pustende compeed-lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker compeed.

den skal ikke tas av. den detter av når der er nok ny hud under den. jeg pleier å klippe av de biter som henger og slenger. før å la den dete av av seg selv.

robert

Et godt poeng. Bruker også Compeed - og eventuelt sportsteip

Er jeg i nærheten av bekk, vasker jeg føttene i kaldt vann

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke Tensoplast til å sitte like godt som compeed når jeg bruker det "forebyggende".

Har motsatt erfaring. Tensoplasten sitter godt, compeed'n krøller seg etter kun kort tid (men bruker kun compeed først når gnagsåret er der da - hvilket er svært sjeldent etter at jeg begynte å bruke tensoplast forebyggende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt erfaring. Tensoplasten sitter godt, compeed'n krøller seg etter kun kort tid (men bruker kun compeed først når gnagsåret er der da - hvilket er svært sjeldent etter at jeg begynte å bruke tensoplast forebyggende).

Når du først har fått gnagsår, kan du lage en krans av feks Reston, slik jeg har gjort, rundt såret, og legge tensoplast over. Så får såret pustet - er det åpent, legg på et gassbind/mepore plaster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har fått gnagsår, kan du lage en krans av feks Reston, slik jeg har gjort, rundt såret, og legge tensoplast over. Så får såret pustet - er det åpent, legg på et gassbind/mepore plaster. :wink:

Hva er Reston? Finner det ikke i standardsortimentet på apoteket.

Ideen med å bygge opp en kant rund blemmen tror jeg er genial.

Jeg har forsøkt med å legge compeed på en blemme, men det fungerer ikke. Hvis skoen trykker, trykker den like hardt videre når du har lagt compeed. Da blir det gjerne et åpent sår med åpen compeed der gel-en har blandet seg inn i såret. Gru og skrekk. Jeg har til nå bare lagt litt plaster på et åpent sår med sportstape over. Men å bygge en kant bør være enda bedre, siden det avlaster.

Dette med å bruke tynne nylon damestrømper virker bedre enn tynne undersøkker. Jeg har erfart dette i skisko. Når du preventivt taper med f. eks. sportsteip og bruker en sokk over, klistrer undersokken seg fast i teipen og oversokken begynner å dra i undersokken. Med tynne nylonstrømper skjer dette ikke. De klistrer seg fast i teipen, men oversokken sklir over nylonstrømpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reston er tynn skumgummi med medisinsk lim fra 3M;

http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/EU-HealthCare/Home/ProdInfo/MedicalSupplies/ProductCatalogueNO/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECFTDQ0SH4_nid=0P4B9609LMbeT3TVFPQ2H3gl

Ellers oppgir produsenten at man kan få kjøpt dette på disse apotekene i Oslo; http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/Where-To-Buy/Corporate?linkid=00hp

Jeg har selv kjøpt dettepå Sykepleieservice i Fredrikstad.

Ellers for å toppe det hele, kan du legge på et mepore plaster mellom reston og tensoplast, med evt en betennelsesdempende salve - for optimal komfort ved åpente sår. http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-841635.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt erfaring. Tensoplasten sitter godt, compeed'n krøller seg etter kun kort tid (men bruker kun compeed først når gnagsåret er der da - hvilket er svært sjeldent etter at jeg begynte å bruke tensoplast forebyggende).

For meg er det tåballer og puter ved tåledd som gir problemer. Har kanskje større tro på Tensoplast på større flater, som det viste eksempelet på hælen. Der får jeg imidlertid sjeldent gnagsår (heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det tåballer og puter ved tåledd som gir problemer. Har kanskje større tro på Tensoplast på større flater, som det viste eksempelet på hælen. Der får jeg imidlertid sjeldent gnagsår (heldigvis).

Kommer veldig ann på huden og forarbeidet. Mye hard og død hud gjør at tenso sitter dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min erfaring er at Tensoplast fungerer bra uansett hvor man har gnagsår. Hvis man setter den på før man går ut og bruker litt tid på å gni og varme på den så vil den stort sett sitte knall bra. Går også ann å ta den på dagen før så den får litt tid til å feste seg på huden. Kan vel også nevne at hvis man skal kjøpe det så kjøpt den som er 7,5cm eller 10cm bred, ellers blir det altfor lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den/de som ikke har fått tensoplast til å sitte:

Jeg har brukt tensoplast i over 10 år nå og det funker som bare det. Hvis noen har erfaring med at den ikke sitter, så har man ikke vært nøye nok når man legger den på. Bena må være rene og tørre og man må bruke litt tid på tapen. Man må varme den opp umiddelbart etter at den er lagt på, kose med den og stryke på den :wink: slik at den blir litt varm. I tillegg er det viktig at man bruker elastisiteten i tapen og former den etter føttene, evt klipper av overflødige folder (som vist på bildet). Min erfaring er at tapen sitter flere dager, noe som kanskje ikke er å anbefale, men som har funket bra for meg.

Angående Compeed:

Jeg har helt frem til i vinter ikke hatt bruk for Compeed siden tenspoplasten har forebygget gnagsår veldig bra. Det siste året har jeg imidlertid slitt med vannblemmer på helene, noe som jeg tror kommer av nye bindinger med bakvaier på bindingene mine. Da har jeg til min store forskrekkelse opplevd at tensoplast ikke har hjulpet i veldig stor grad. Noe som derimot har hjulpet er Compeed! Den er faktisk utviklet med midler som visstnok skal fremskynde hudens sårlegingsmekanismer og fører til at legingen går fortere (referert fra Compeed sin egen reklame så det må vel tas med en klype salt). For meg har Compeed fungert som utmerket smertelindring og jeg har faktisk opplevd at huden leger seg selv under tapen. Min erfaring er at den også sitter godt hvis man er nøye når man legger den på.

Konklusjon: Tensoplast er den beste tapen for å forebygge gnagsår, mens Compeed fungerer best hvis uhellet først skulle være ute. Alternativt kan man bygge opp rundt såret slik Ole89 beskriver og viser på bildene, men jeg vil fortsatt holde et stikk på Compeed for smertelindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg engang hadde en militær karriere så brukte jeg en god del tensoplast...

Og jeg støtter alle støtte-erklæringer for Compeed er for meg bare dritten i forhold når man bruker den alene.

Jeg svetter som en gris på beina og selv med rene nyvaskede ben, oppvarmet compeed, og nitidig festearbeide så vil ikke compeed henge fast på huden min... Forsåvidt ikke tensoplast heller...

Men med tensoplast så kunne jeg legge et par striper tape mer som om jeg skulle tape opp en ankel med sportstape for støtte.

Da holdt deg seg faktisk gjennom en hel uke med øvelse...

Et alternativ er å legge compeed på og feste ekstra med tensoplast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis man først har fått gnagsår: Man klipper av ca 1,5 - 2 cm bredde av tensoplastrullen. Man ruller så denne fint sammen, som man gjør med rulletobakk. Man lager så en liten sirkel, som man fester rundt gnagsåret, med gnagsåret i midten. Man fester så et stykke tensoplast uten hjørner over sirkelen. På denne måten avlaster man selve såret. Evt ta plaster på såret, så en tensosirkel, så tensostykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt aldri gnagsår. Er flink å plukke sko som passer, samt gå de inn.

Men etter første dag av sommerens tur fikk jeg et på hælen.

Irriterende, når det skyldtes egen sløvskap med støvelknyting.

Starta med spritservietter, og vaska sår og huden rundt godt

På med Compeed etter alle kunstens regler, og min sårbente kones assistanse.

Føttene mine utvikler store mengder fuktighet.

Første compeed ramla av etter 1/2 time

Gjenntok, og var enda mer nøye.

Samme resultat.

Rimelig fortvilt, tok jeg frem universalredskapet sportstape.

Vaska med sprit, og la ei tapestripe rett over såret.

Fantastisk. Jeg kunne gå normalt, uten problemer.

Lot sportstapen sitte på til jeg var hjemme i dusjen.

Kona sverger til Compeed

Jeg og guttungen får kun sportstape til å sitte på føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte bare brukt toalettpapir brettet noen ganger med evt. en bit sportstape over for å holde det på plass. Fungerer faktisk veldig bra og er et godt alternativ om man ikke har noe annet.

Eller damebind! Strålende som underlag. Mykt og går ikke i oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.