Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Telt


ViTo

Anbefalte innlegg

Vi er to personer som er litt usikker på hva slags telt vi skal kjøpe..

Det ene er: Jysk har et telt Mont Blanc, 6-personers telt, med tre soverom og et oppholdsrom/felles fortelt. Ståhøyde 200 cm. Innertelt i pustende polyester og med ventilasjon i hvert rom. Vannsøyletrekk 3000 mm. Vekt 1650 g. Pris kr 1.500.

Det andre er: Sportsnett.no har også et veldig stilig telt. Mountain Hardwear Kiva, 4 soveplasser. I det teltet er det imidlertid bare ett rom. Ståhøyde 200 cm. Teltet er femkantet. Ser ikke noen opplysninger om stoffet i teltduken, heller ikke vannsøyletrekk. Men vi antar at det er like bra som Mont Blanc hos Jysk.... Vekt 1800 g. Pris kr 1.995.

Vi har tenkt på et av disse to teltene, men klarer ikke å bestemme oss for hvilket et vi skal kjøpe....

Vi ønsker i prinsippet et telt med ståhøyde (voksne). Og et relativt regntett telt. Og relativt vindtett. Et helårstelt, som vi kan bruke både vår, sommer, høst og vinter - med snø. Og et telt som ikke er for tungt å bære med seg.

Hva betyr det at et telt har vannsøyletrekk på f.eks 3000 mm? Er det ganske regntett da?

Er det noen på dette forumet som har erfaringer med disse to nevnte teltene?

Se "Ukens tilbud i Kampanjeavisen side 12" hos

'>http://www.jysk.no/

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MH1&var_1=MH1-1&categorynu=I3&categorytxt=1-2%20manns/lettvektstelt&produkt=Mountain%20Hardwear%20Kiva/Kiva%20Lite




			
		
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok en grov bom hva angår vekt på teltet fra Jysk. Dette teltet veier nemlig 16 kg, og er nok et telt som ikke bør brukes på annet en campingplasser på sommerstid. Spissteltet fra Sportsnett er nok et bedre telt, men også noe jeg tviler på om er et godt vintertelt. Dersom kriteriene for helårstelt er ståhøyde, bør teltene til Holmeslet sjekkes ut. En helt annen prisklasse, men disse teltene tåler en trøkk og har ventilasjon som er tilpasset vinterbruk.

For 4 personer ville Holmeslet explorer være midt i blinken. Teltet kan deles i 4 slik at hver "beboer" kan bære noe av vekten.

www.holmeslet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det at et telt har vannsøyletrekk på f.eks 3000 mm? Er det ganske regntett da?

Enkel forklaring på vannsøyle:

Forestill deg at du har et rør med millimetermerker.

Du setter den ene enden av røret mot teltduken og fyller så på med vann i den andre enden.

Dersom du kan fylle opp til 1500 mm (1.5 meter) før det begynner å piple vann igjennom teltduken, har duken en vannsøyletetthet på 1500 mm.

Dersom du kan fylle vann opp til 5000 mm har duken en større motstandskraft mot vanntrykk og er da langt sikrere mot vanngjennomtregning.

Ang. teltene du spør om. Jeg ville fullstendig utelukket Jysk-varianten til annet enn camping med bil om sommeren.

Det andre teltet har riktignok en høyde på 2 meter, men dette gjelder jo kun helt i senter og der er jo stangen, i tillegg skråner veggene ganske så mye. Det vil si at det antagelig ikke vil være en særlig mye bevegelsesrom i ståhøyde. Det å sitte i teltet vil nok gi en større romfølelse.

Så at StigK anbefalte Holmeslet-telt. Flere andre FF-medlemmer har anbefalt disse teltene dersom man ønsker telt med romlig takhøyde og god plass. Selv har jeg ikke prøvd noen av deres modeller, men teltene ser gjennomtenkte og solide ut.

Hva er grunnen til at dere ønsker telt med full ståhøyde?

Kombinasjonen med et 2-3 personerstelt samt en tarp/presenning over deler av leirplass er etter min mening vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en grov bom hva angår vekt på teltet fra Jysk. Dette teltet veier nemlig 16 kg, og er nok et telt som ikke bør brukes på annet en campingplasser på sommerstid. Spissteltet fra Sportsnett er nok et bedre telt, men også noe jeg tviler på om er et godt vintertelt. Dersom kriteriene for helårstelt er ståhøyde, bør teltene til Holmeslet sjekkes ut. En helt annen prisklasse, men disse teltene tåler en trøkk og har ventilasjon som er tilpasset vinterbruk.

For 4 personer ville Holmeslet explorer være midt i blinken. Teltet kan deles i 4 slik at hver "beboer" kan bære noe av vekten.

www.holmeslet.no

Vel... vi så jo at det sto 16,00 kg i et lite "ikon" på den annonsen, Men under teltbildet, beskrivelse av teltet sto det 1650 g.. Det skulle altså da være 16 kg..! Vel, takk for svar! Så slapp vi turen innom Jysk..

Vi er ikke så utpregede vinterteltmennesker, men kunne ha tenkt oss og prøvet å overnatte i telt på vinteren også.. Så det blir mest til bruk vår, sommer, høst.. Jeg falt bare for det orange "indianerteltet", og det var også så billig, i den prisklassen vi kunne tenkt oss..

Var inne og så på teltene til Holmset. De er supre! Et sånt kunne jeg tenkt meg, men de blir for dyre i denne omgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. teltene du spør om. Jeg ville fullstendig utelukket Jysk-varianten til annet enn camping med bil om sommeren.

Det andre teltet har riktignok en høyde på 2 meter, men dette gjelder jo kun helt i senter og der er jo stangen, i tillegg skråner veggene ganske så mye. Det vil si at det antagelig ikke vil være en særlig mye bevegelsesrom i ståhøyde. Det å sitte i teltet vil nok gi en større romfølelse.

Så at StigK anbefalte Holmeslet-telt. Flere andre FF-medlemmer har anbefalt disse teltene dersom man ønsker telt med romlig takhøyde og god plass. Selv har jeg ikke prøvd noen av deres modeller, men teltene ser gjennomtenkte og solide ut.

Hva er grunnen til at dere ønsker telt med full ståhøyde?

Kombinasjonen med et 2-3 personerstelt samt en tarp/presenning over deler av leirplass er etter min mening vel så bra.

Egentlig hadde det vel mest passet oss like så godt med en lavo, men vi ønsker et mindre. En mellomting mellom et telt uten ståhøyde og en lavo. Derfor falt jeg akkurat for dette orange "indianerteltet". Vi har et telt, eller to, fra før. Det ene et hiking-telt for bare 2 pers. Det andre i "sittehøyde" for 2-3 pers. Hvorfor ståhøyde? Tja, si det.. kanskje har jeg allerede beskrevet det ovenfor her akkurakt nå.. Eller rett og slett: Ønsker romfølelse i teltet, da vi har krypinn-telt fra før.. Presenning over en leirplass er nok også dugelig.. Men.. med teltvegger kan vi holde mygga unna...., samtidig som vi kan sitte i teltet med god takhøyde. Jeg har sansen for lavoer da. Ikke bare telt til overnattingsbruk, men også et rom en kan gå inn i, uten å måtte krype på alle fire..

Holmsetteltene falt midt i blinken! Men de blir for dyre for oss i denne omgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du litt god lesning ViTo

http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article457153.ece

Husk også at hva Helsport telt angår kan du barbere bort flere tusen i pris om du handler fra de rette forhandlerene. XXL.no og Skittfiske.no har gode priser på flere Helsport modeller, Skittfiske.no gir deg også ytterligere 10% rabatt dersom du er medlem i DNT, f.eks som ungdomsmedlem (til 26år) sparer du inn hele årsavgiften fra DNT bare ved å kjøpe ett 3000 kroners telt :wink: Andre teltmodeller kan bestilles fra utlandet og med litt snusking finnes det suspekte måter å unngå toll på, men det blir ofte både stress, tidkrevende og kjipt hvis man opplever reklamasjon i ettertid. Brukt-salg er en annen måte å skaffe seg kvalitetstelt billig, mange selger sine telt etter å ha prøvd de på en tur og 3, da som regel til halv pris, men igjen blir det kjipt med reklamasjon samtidig som man ikke helt får denne "nybil" lukten og følelsen over teltet når man setter det opp første gangen, for mange er nettopp den følelsen ett stort øyeblikk ved dyre innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si, etter å ha studert teltene på holmeslet.no, så falt jeg for nr 1 Taiga, men den ble for dyr for vår lommebok akkurat nå..! Nr 2 Riverside! Og nr 3 Backwood. Er noe å tenke på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fjellbukken.

Takk for tips. Jeg vil nok helst kjøpe et telt i Norge, eventuelt Sverige.. Skittfiske.no hadde noen fine lavoer.. Ellers ble de "best i test" på klikk.no for lave i takhøyden. Brukte telt er også en idé.. Men som du sier, det er noe eget ved noe som aldri er brukt før.. Men brukt er absolutt et godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det. Har kjøpt 2 brukte Helsport telt til en billig penge hvorav det ene var brukt og har en raknet søm i ene luftekanalen (har ikke fått meg til å sette meg ned og sy den enda) mens det andre var "ubrukt med merkelapp fremdeles på" og hadde ingen tegn til slitasje \ bruk. Storfornøyd med begge til prisen av ètt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er et absolutt "must" med ståhøyde, kan jo Gimle og/eller Gimle light fra Helsport være et alternativ. Disse har en innvendig takhøyde på 145cm, og da sitter man iallefall oppreist helt problemfritt. Det er også om man ikke er alt for lang, mulighet for å stå godt bøyd og trekke på seg en bukse. Gimle light mangler "panoramavinduet" og er rundt halvannen kilo lettere en Gimle, men ellers er de stort sett like. De er ikke utpregede vintertelt, men bør kunne tåle en natt eller to på vinterstid dersom man inne akkurat camperer på høyfjellet og venter storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som du ønsker en av Forsvarets gammer :roll: De kan du finne på www.forsvarsbrukt.no , men så var det det med vekta på disse da :roll: . Fungerer sikkert fint hvis man er f.eks. 4-6 på tur og har planlagt å etablere en basecamp, men trekking er det nok verre med.

Lavvo er nok mye mye bedre da. Kanskje litt tunge, siden det er snakk om ståhøyde, og de største (som rommer flest folk) er gjerne høyere enn f.eks. Lavvolight-modellen.

Helsport og Hilleberg er nok debattert her inne, så det er bare å gjøre et søk :D .

Jeg har nettopp investert i et større telt for mine aleneturer, evt for når jeg får med en til. Har brukt mye tid i vinter på å lese om folks erfaringer her inne, i tillegg til å tråle nettbutikker og andre fora. Til slutt kom jeg over nettsiden www.spadout.com , som fugerer ganske likt som kelkoo.no , men for sports- og campingutstyr. Priser sammenliknes og tilbud vises. Jeg bestilte meg da et Bibler Bombshelter 4-manns (er vel rettere sagt 3-manns, men de sier 4 så...), 4 sesongs ekspedisjonstelt. Tilbudet, inkludert frakt og moms var på nøyaktig halvparten av hva jeg fikk som tilbud hos en friluftsbutikk i Tromsø. Tilbudet i Tromsø var på 10000 :):wink::lol: .

Det som er litt annerledes med dette teltet er at stengene er innvendig, og krysser hverandre på 7 steder. Duken blir da spent opp stram og fin hver gang, og teltet tåler utrolig mye vekt (les snø). Mange som har prøvd det sier at det er vanskelig å sette opp. Jeg fant at det var det motsatte, men så hadde jeg studert bruksanvisningen før jeg fikk teltet. Tror første gang tok meg i underkant av 5min. Alene. Deretter hadde jeg ei prøvenatt i hagen med det, og det rgenet visst ganske bra. Noe jeg ikke ble oppmerksom på før neste morgen da jeg steg ut av teltet. Det var helt tørt inne, og null kondens eller rå følelse :lol: . Teltet har 2 innganger, som er kjekt å ha hvis det blåser opp eller vinden skifter retning. Vekta er på 4,4kg, noe jeg ser på som helt akseptabelt siden jeg stort sett padler eller drar pulk. Komfort er noe jeg setter pris på på tur. Duken er gul, og gir et fint "varmt" lys inne, og ikke minst blir man ikke kokt om morgenen som man ofte blir i mørkere telt. 120cm høyde synes jeg å huske det er inne, men ikke ta meg på ordet der :oops: . Uansett så sitter jeg fint oppreist, og jeg er hele 196cm lang.

Ett av alternativene jeg så på var Holmeslet teltene. Wildwind virket spesielt bra konstruert i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.