Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåfjellenden - Røssdalen - Øvre Espedalsstøl - Frafjord - Mån - Blåfjellenden


Bjørn Sigurd

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg ut denne ruten som en langdagstur eller delt opp på to dager med overnatting i telt på Øvre Espedalsstøl:

Hunnedalen - Blåfjellenden - Røssdalen (Indredalen) - Øvre Espedalsstøl - Frafjord - Månafossen (Mån) - Blåfjellenden - Hunnedalen

Har noen erfaring med denne ruten? Når er det fremkommelig hva snø og vannstand angår?

Har regnet grovt ut at hele turen er ca.55-60 km lang. Noen som vet mer nøyaktig?

Samtidig vil jeg gjerne ha info om det lar seg gjøre å telte på Øvre Espedalsstøl-tunet?

Har aldri gått til Blåfjellenden fra Hunnedalen. Hvordan er det med parkering i Hunnedalen? Er det gratis for hvem som helst?

Håper på svar raskt, da jeg satser på at turen lar seg gjennomføre så snart som mulig :)

Ha en flott fjellhelg!

mvh. Bjørn Sigurd Aarskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har tenkt meg ut denne ruten som en langdagstur eller delt opp på to dager med overnatting i telt på Øvre Espedalsstøl:

Hunnedalen - Blåfjellenden - Røssdalen (Indredalen) - Øvre Espedalsstøl - Frafjord - Månafossen (Mån) - Blåfjellenden - Hunnedalen

Har noen erfaring med denne ruten? Når er det fremkommelig hva snø og vannstand angår?

Har regnet grovt ut at hele turen er ca.55-60 km lang. Noen som vet mer nøyaktig?

Samtidig vil jeg gjerne ha info om det lar seg gjøre å telte på Øvre Espedalsstøl-tunet?

Har aldri gått til Blåfjellenden fra Hunnedalen. Hvordan er det med parkering i Hunnedalen? Er det gratis for hvem som helst?

Håper på svar raskt, da jeg satser på at turen lar seg gjennomføre så snart som mulig :)

Ha en flott fjellhelg!

mvh. Bjørn Sigurd Aarskog

Hei.

Det blir en fin tur. Siden det er meldt knallvær fremover ville jeg startet med en gang. Det er greit fremkommelig, finnes godt synlige stier og tråkk i den ruten du beskriver. Vedr. snø er det ikke særlig problem nå. Parkering i Hunnedalen er veldig greit. Ingen betaling - godt med plass (i hvertfall var det det da jeg var der).

Er litt usikker på dette med overnatting på Øvre Espedalsstøl. Spør du grunneiere er det sikkert ikke noe problem.

Jeg missunner deg planene og turen du har fremfor deg. Ta med fiskestanga, ørreten i området biter. Jeg har testa den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk denne turen for 14 dager siden, gikk da fra månafossen. Brukte 3 dager ( to korte og en lang dag). 2 dager synes je virket litt i minste laget, særlig da du skal gå litt lenger enn det jeg gjorde. Jeg gikk ikke hunnedalen - blåfjellenden.

Terrenget gjør og sitt til at det virker kortere på kartet enn i virkeligheten. Flere elver må vades. Ettersom elvene litt større nå enn til vanlig, var i hvertfall det for 14 dager siden. Du må passere to steinurer, en i Røssdalen og en innenfor mån. I tillegg er terrenget/stien noe kronklete noen plasser.

Snø er ikke et problem.

Selv om jeg hadde mye regn er dette en veldig fin tur, med mye variert terreng og fin natur. Men vil annbefale og ta turen over 3 dager, du for da og muligheten til og nyte teltlivet mer.

God Tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode og informative svar! :roll:

Ble advart av Turistforeningen om å ta denne turen denne helgen, pga. snø/vannføring.

Skal gå denne turen senere i sommer.

Så det ble heller en fin dagstur til "Tomannsbu" tur/retur lørdag. Herlig tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg ut denne ruten som en langdagstur eller delt opp på to dager med overnatting i telt på Øvre Espedalsstøl:

Hunnedalen - Blåfjellenden - Røssdalen (Indredalen) - Øvre Espedalsstøl - Frafjord - Månafossen (Mån) - Blåfjellenden - Hunnedalen

Har noen erfaring med denne ruten? Når er det fremkommelig hva snø og vannstand angår?

Har regnet grovt ut at hele turen er ca.55-60 km lang. Noen som vet mer nøyaktig?

Samtidig vil jeg gjerne ha info om det lar seg gjøre å telte på Øvre Espedalsstøl-tunet?

Har aldri gått til Blåfjellenden fra Hunnedalen. Hvordan er det med parkering i Hunnedalen? Er det gratis for hvem som helst?

Håper på svar raskt, da jeg satser på at turen lar seg gjennomføre så snart som mulig :roll:

Ha en flott fjellhelg!

mvh. Bjørn Sigurd Aarskog

En oppsummering gir:

Hunnedalen - Blåfjellenden 2,5 timer

Blåfjellenden - Espedalsstølane 6 timer (om Skitdalane og indra Klemmå)

Espedalsstølane - Frafjord 4 timer

Frafjord - Blåfjellende 6 timer

Blåfjellenden - Hunnedalen 2,5 timer

Dette er "normaltid", og med en sekk på opp mot 20 kilo, skal du være godt vandt med å gå og ha god trening for å kunne holde disse tidene. Første overnatting på Espedalsstølane er nok nesten realistisk, men det blir en svært lang dag.

Fra Espedalsstølane tilbake til Hunnedalen på en dag (med tung sekk) mener jeg er ikke videre smart. DET blir en lang tur......

Parkering i Hunnedalen er ikke noe problem. Telting ved Espedalsstølane er heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

har tenkt meg ut på en 3 dagers telttur i samme område, og kunne hatt nytte av en "sakkyndig vurdering" av avstander.

Gjennomføringen skal skje på sommerstid

Ruten jeg har tenkt er som følger:

- dag 1: Frafjord til Røssdalen via Espedallsstølene

- dag 2: Røssdalen til Bjåfjellenden/Fidjastølen via Skitdalane

- dag 3: Blåfjellenden/Fidjastølen til Frafjord via Fidjadalen

Noen som har noen peil på hvilken tidsbruk som må regnes på de enkelte etappene?

Hvis noen i tillegg har erfaringer med strekningen Høgaleite i Hunnedalen til Kommedal i Frafjord via Brådlandsdalen, så ville jeg vært takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt meg ut på en 3 dagers telttur i samme område, og kunne hatt nytte av en "sakkyndig vurdering" av avstander.

Gjennomføringen skal skje på sommerstid

Ruten jeg har tenkt er som følger:

- dag 1: Frafjord til Røssdalen via Espedallsstølene

- dag 2: Røssdalen til Bjåfjellenden/Fidjastølen via Skitdalane

- dag 3: Blåfjellenden/Fidjastølen til Frafjord via Fidjadalen

Noen som har noen peil på hvilken tidsbruk som må regnes på de enkelte etappene?

Hvis noen i tillegg har erfaringer med strekningen Høgaleite i Hunnedalen til Kommedal i Frafjord via Brådlandsdalen, så ville jeg vært takknemlig ;)

Med bakgrunn i ruta, går jeg ut fra at du mener på beina og ikke ski.

På ski vil tidsbruken være svært avhengig av skiferdigheter og kondisjon. I tillegg er det mange plasser lite snø, slik at det blir uansett en vanskelig og tung tur.

På beina - som jeg har greie på - vil det ta ca 4 timer fra Frafjord til Espedalen via "kjærlighetsstien". (Noe lenger om du har med "full pakke")

Fra Røssdalen til Blåfjellenden/Fidjastølen går det lett 7 timer. (Det går en sti oppe i høyden fra Espedalsstølane til "Indra Klemmå"/Skitdalane, som kan spare en time eller to i forhold til å gå ned bakken til Røssdalen:)

Fra Blåfjellenden/Fidjastølen er det nevnt 6/7 timer, men det er ikke vanskelig å korte ned tidsbruken med en time eller to.

Ruten fra Hunnedalen til Brådland i Brådlandsdalen tar normalt 5 timer (+ en liten kilometer på vei til Kommedal.)

Er det skitur du planleger, så tror jeg det vil være lurt å ta rundt siste toppen og ned Urdalen. Jeg hadde sett mørkt på å gå ned den vanlige stien med ski... (uansett ikke på ski).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det blir på sommerstid tenker jeg.

Om jeg svinger østover fra Espedalsstølene eller går ned til Røssdalen får tiden vise, men har hørt det skal være svært vakkert innover dalen der, kan vel muligens være verdt omveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.