Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kjøper jeg ny sykkel?


REs

Anbefalte innlegg

Vi bor like utenfor Stavanger, og sist høst skulle min sønn på 13 ha ny sykkel, og for han så var utseende viktigere enn gearsystem og kvalitet.

Selv har jeg alltid handlet hos Bike Brothers, men deres modeller falt ikke i smak. Valget falt på en blå Scott modell hos XXL.

Siden jeg er mest interessert i friluftsliv og bruker min egen sykkel som et rent fremkomstmiddel, til og fra jobb, så ble det mor som handlet sykkel.

"Pass nå på at han får rett størrelse så vi slipper å kjøpe ny neste år," var min eneste kommentar før de dro av sted.

Mor har ikke særlig greie på sykkel og overlot til butikkens betjening å finne rett størrelse samt å utstyre sykkelen med skjermer, bagasjebrett, lys, ringeklokke etc.

En sykkel i dag er jo stort sett bare en ramme og to hjul.

For å spare noen kroner og en del tid valgte hun å montere greiene selv. Dvs. dette ble min jobb når de kom hjem.

- Først passet ikke skjermene.

- Tilbake til butikken. Nye skjermer - ingen problem.

- Så var det bagasjebrett. Passet selvfølgelig ikke på grunn av den typen bakskjerm som var levert. Den typen som festes på setepinnen med en enkel hurtigkopling.

"Ok, trenger ikke bagasjebrett".

- Baklykten skulle bare festes med en gummistrikk (O-ring) og fungerte ikke i det hele tatt. Den ene holdt ikke fast og den andre var for stram og røk. ("Ja men det var jo den dyreste de hadde!")

- Tilbake til butikken? - Nei ikke nå igjen. Jeg tar en tur i hobbyrommet mitt og tynne svarte plaststrips ble løsningen.

- Ringeklokka passet og virket. Fantastisk!

Sykkelen er nå litt over 8 månedr gammel, har nesten ikke vert i bruk og er allerede for liten. Gutten er nå 14 år og var med meg på en liten sykkeltur forleden.

Det er ikke tvil, sykkelen er for liten.

Nok en bekreftelse på at XXL kan sammenlignes med Rema 1000. Selvbetjening, og skulle du trenge hjelp så gå et annet sted.

Hvor mange eksempler jeg har på at fagkunskapen hos betjeningen på XXL er under pari, og hvor mange ganger jeg har gått der fra med uforrettet sak vet jeg ikke, men nå er det slutt, Ikke mer XXL på meg!

Men hvor går jeg da for å kjøpe sykkel, et sted hvor de har kunskaper uten at det koster alt for mye ekstra?

Det er jo med sykkel som med bil. Man betaler ofte ganske mye ekstra bare for stjerna på panseret.

Det vil være interessant å høre andres gode eller dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ting nok billige så går det desverre ut over kunnskap og service. Vil nok anbefale deg å kjøpe sykkel i en spesialforettning. Skulle du ikke ha en slik i nærheten, så har Sport1 og Intersport en del forettninger der de vet hva de holder på med. Dessuten monterer de ofte skjermer og den slags uten tillegg i prisen. Kjenner ikke så godt til Anton, men vil tro at det samme er tilfellet der i gården. XXL er sportens svar på Elkjøp. Artig å få billige varer, men på lang sikt er forbrukerne best tjent med å betale noen kroner ekstra for å få den varen de faktisk har behov for. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt må jeg si at min erfaring med XXL stort sett samsvarer med det som er sagt ovenfor, men tidligere i vår var jeg selv i den situasjonen at jeg skulle ha meg ny sykkel. Da dro jeg først til intersport siden deres merke i følge tester skulle være bra. Selv kjøpte jeg min forrige sykkel for snart 20 år siden så jeg trengte litt hjelp for å finne ut hva jeg skulle ha. To intersportbutikker ble forsøkt uten særlig hell med å finne noen som kunne noe særlig om sykkel, så en g-sport uten at det var noe bedre (det hadde jeg vel heller ikke noe tro på!). Da dro jeg på XXL (drammen), der fikk jeg faktisk både god og fornuftig hjelp og det var ingen tvil om at selgeren virkelig kunne sykkel så jeg ble faktisk positivt overasket over dette!

Men nå skal det også sies at sykkelen ble handlet på Sport1, var innom to forskjellige butikker og begge steder fikk jeg utmerket veiledning. Det er også min tidligere erfaring med sport1 her i distriktet, her er det god hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste butikker har folk som har peil på sykkel. Der jeg jobber sykler alle unntatt én på sykkelavdelinga aktivt. Dessuten kommer det an på selgeren - noen er rett og slett bedre til å vise/ødsle av kunnskap enn andre. Jeg har en kompis som selger sykler på XXL, men utenom ham synes jeg det er ellers dårlig på den butikken. Folk må sykle en del selv, da det er begrenset hvor mye du kan lese deg til av kunnskap.

"Pass nå på at han får rett størrelse så vi slipper å kjøpe ny neste år," var min eneste kommentar før de dro av sted.

Dette er det tåpeligste noen kan si når det kommer til sykkel. Blir ikke mye sykkelglede på gutten din dersom han skal sykle på en for stor sykkel, om det så bare er for ett år. Fy fy! - Tenk over hvor mye sykkelen koster, og hva du selv bruker på utstyr. Dette er en investering i gutten, mann! Hater kunder som står og prater sånn om sykler til 2000,- og hvor viktig det er å ikke kjøpe ny neste år, og selv har de Oakley-briller til samme pris på hodet...

Hvor stor er gutten? Hvilken størrelse er sykkelen? Du skal argumentere godt for deg om du påstår at en sykkel er for liten, for det skal veldig mye til når du ser hvilke justeringsmuligheter du har. Men folk flest velger for store sykler, rett og slett. Hvor høy er du selv, og hvilken sykkel og størrelse har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg konferert med folk som driver aktivt innen sykkelmiljøet og hvis vi skal få til en mest mulig riktig sittestilling på denne sykkelen så må vi skifte ut deler under styret og kanskje sadelpinnen. Det er jo altid mulig å justere seg frem til noe som passer, men optimalt blir det ikke.

Når det gjelser sykkelglede og pris og sammenligning med solbriller, eller for den del hva som helst som folk bruker unødvendig mye penger på, så er ikke prisen noe problem for meg, og jeg betaler gjerne litt ekstra for god kvalitet. Men det blir som å kjøpe sko. De bør jo helst passe uansett pris.

Sykkelen var ikke direkte billig, akurat hva den kostet husker jeg ikke, men selv har jeg en sykkel som mange ville på stå at kostet mellom 2 og 3 ganger det jeg burde betalt for en "sykle til jobben" sykkel, men jeg er veldig godt fornøyd med den og da er det greit.

Men men, jeg ender vel opp hos gode gamle Bike Brothers igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må egentlig støtte de fleste kommentarene her, spesielt det at XXL er sportsmarkedets billigkjede; "lave" priser, lavt servicenivå og lavt kunnskapsnivå. Likevel SKAL EN IKKE VOKSE INN I EN SYKKEL, MAN SKAL VOKSE UT AV DEN!!!!!

Selv om kiden kanskje muligens passer til sykkelen om et halv år eller et år, så skal han/hun ikke bruke en for stor sykkel. For det første er det ikke forsvarlig sikkerhetsmessig. Det blir ubehagelig å sykle, langt frem til styre fører til sliten nakke og skuldre, og barnet blir syklende med hodet "ned i bakken" - og mister oversikt. I tillegg vil sittestillingen være såpass svekket at i en nødsituasjon vil en ikke greie å reagere tidsnok. :shock:

Så denne gangen vil jeg faktisk støtte selgeren på XXL, rett og slett fordi det å selge rett størrelse til et barn krever en god selger. Både til å finne riktig størrelse, og til å overtale foreldrene som helst vil at sykkelen skal være den beste de har, til den billigste prisen og skal vare i 10 år uten å skifte en dritt av deler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.