Gå til innhold
  • Bli medlem

Endringer i friluftsloven ute til høring


bernt

Anbefalte innlegg

Annonse

Fornuftige endringer!

Selv om jeg for det meste farter i grisgrendte strøk så har jeg forsøkt meg på telting i kyststrøk og skjærgård. Der var det et helsik å finne teltplass som var 150 meter fra hus og hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige endringer stort sett. Å bare oppheve 150 meters-grensa mener jeg allikevel ikke er så bra. Slik jeg ser det er den loven til for å sikre privatliv hos folk ved at en ikke kan legge seg uhindret inntil privat bolig. Eventuelt kan en gjøre loven noe mer utfyllende for å eventuelt unngå problemer som nevnes over. Er veldig for allemannsrett, men er også for å sikre litt privatliv hos folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg jobber med å finne teltplasser i strandsonen her sør, så må jeg innrømme 150m-regelen er godt å bli kvitt. Det skal jo fremdeles tas hensyn!

Utbyggingen i skjærgården har vært formidabel etter at byggeforbudet ble innført. Det meste av bygningsmassen fremstår som "et dødt kapitallandskap" det alt vesentlige av året. Da er det jo fritt fram å telte nærmere uansett - da det er 150m fra nærmeste BEBODDE hus/hytte. Under 150m til bebodde hytter kommer mest til anvendelse i sommermånedene i forhold til hytte/friområde. Noen mener at en slik regulering opphever 150m-grensen, men dette er det tvil om i det juridiske miljøet tror jeg. Og, jeg er langt fra jurist!

Men, jeg kommer nok til å sende et svar på høringe... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige endringer stort sett. Å bare oppheve 150 meters-grensa mener jeg allikevel ikke er så bra. Slik jeg ser det er den loven til for å sikre privatliv hos folk ved at en ikke kan legge seg uhindret inntil privat bolig. Eventuelt kan en gjøre loven noe mer utfyllende for å eventuelt unngå problemer som nevnes over. Er veldig for allemannsrett, men er også for å sikre litt privatliv hos folk.

Det er foreslått endret fra "Telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter" til "Telt eller lignende innretning for midlertidig overnatting må ikke plasseres så nær bebodd hus eller hytte at det forstyrrer beboernes fred", så privatlivet skulle fortsatt være beskyttet i loven, men vi blir kvitt den absolutte grensen på 150m som kan være uhensiktsmessig enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne endringen stiller jeg meg meget skeptisk til. Det kan så være at 150 meter er upraktisk og unødvendig enkelte steder. Problemet med den nye formuleringen, er at det nå gis rom for skjønn innenfor 150 meter.

I praksis betyr dette at en frekk telter (la oss innse at mange slike finnes) som blir bedt om å forlate området umiddelbart rundt en hytte (150 m), kan hevde at teltingen "ikke forstyrrer beboers fred". Dermed blir det ord mot ord, mens beboer før hadde et absolutt krav på å slippe teltere nærmere enn 150 meter. Løsningen blir enten at beboer gir opp eller at det kommer til håndgemeng. Ingen vil orke å ta en slik sak til retten etter at telteren har dratt sin kos.

Slik jeg ser det, gir den nye formuleringen teltere anledning til å ta seg til rette, sogar få meter fra hytteveggen. De kan jo bare benekte at de er til plage for beboeren, mens beboeren på sin side ikke kan kreve telteren fjernet før en eller annen myndighetsinstans har avgjort om beboers fred er forstyrret. Formuleringen er sikkert ment godt, men den er grenseløst naiv. I praksis blir den et alvorlig angrep på privatsfæren, noe jeg er sterkt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne endringen stiller jeg meg meget skeptisk til. Det kan så være at 150 meter er upraktisk og unødvendig enkelte steder. Problemet med den nye formuleringen, er at det nå gis rom for skjønn innenfor 150 meter.

I praksis betyr dette at en frekk telter (la oss innse at mange slike finnes) som blir bedt om å forlate området umiddelbart rundt en hytte (150 m), kan hevde at teltingen "ikke forstyrrer beboers fred". Dermed blir det ord mot ord, mens beboer før hadde et absolutt krav på å slippe teltere nærmere enn 150 meter. Løsningen blir enten at beboer gir opp eller at det kommer til håndgemeng. Ingen vil orke å ta en slik sak til retten etter at telteren har dratt sin kos.

Slik jeg ser det, gir den nye formuleringen teltere anledning til å ta seg til rette, sogar få meter fra hytteveggen. De kan jo bare benekte at de er til plage for beboeren, mens beboeren på sin side ikke kan kreve telteren fjernet før en eller annen myndighetsinstans har avgjort om beboers fred er forstyrret. Formuleringen er sikkert ment godt, men den er grenseløst naiv. I praksis blir den et alvorlig angrep på privatsfæren, noe jeg er sterkt imot.

Den nye formuleringen kan vel egentlig slå begge veier, for så lenge beboeren "føler seg forstyrret" så er han jo forstyrret (selv om vedkommende kanskje har oppsøkt forstyrrelsen selv), og med den nye formuleringen kan en beboer faktisk føle seg forstyrret også utenfor 150 m grensen.

Jeg har selv opplevd å bli jaget vekk fra ett sted hvor det var mer enn 300 m til nærmeste hus, jeg følte ikke at hytteeieren hadde noen som helst rett til det selv om han kunne se teltet mitt fra hytta si, men man gidder jo ikke å krangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arctic Peak skrev:

Den nye formuleringen kan vel egentlig slå begge veier, for så lenge beboeren "føler seg forstyrret" så er han jo forstyrret (selv om vedkommende kanskje har oppsøkt forstyrrelsen selv), og med den nye formuleringen kan en beboer faktisk føle seg forstyrret også utenfor 150 m grensen.

Jeg har selv opplevd å bli jaget vekk fra ett sted hvor det var mer enn 300 m til nærmeste hus, jeg følte ikke at hytteeieren hadde noen som helst rett til det selv om han kunne se teltet mitt fra hytta si, men man gidder jo ikke å krangle.

Ja, til dels kan det slå ut begge veier. Men dette er jo bare ytterligere et argument for mitt standpunkt. Dagens grense på 150 meter skaper en grense som er enkel å forholde deg til, og det er viktig å ha i slike saker. Da vet både telter og beboer hva som er regelen.

Hvis noen tror at den nye formuleringen gjør det fritt frem for en beboer å kaste bort folk i stor omkrets rundt huset/hytta, tar de nok feil. Uansett hvor skjønnsmessig lagt opp loven er, må det finnes noen mer eller mindre objektive kriterier for hva som med rimelighet kan sies å "forstyrre freden". Hvis jeg synes det er forstyttende med en telter en kilometer fra hytta, er dette urimelig. Problemet er at dette vil ende med krangel mellom meg og telteren, mens man før kunne avgjøre enkelt hvem som hadde loven på sin side.

Lars sitt argument med at 150-metersregel er uhensiktsmessig flere steder, har jeg som nevnt i mitt første innlegg i tråden ikke benektet. Men hvis det er enighet om at denne grensen virker uhensiktsmessig, er det intet i loven som forhindrer en beboer fra å tillate telting nærmere boligen enn 150 meter.

Det lønner seg ikke å legge opp til at denne typen saker skal havne i retten, slik man inviterer til ved å basere seg på skjønn. Det er å skape unødvendige konflikter. Det viktige er å ha klare regler som gir klare svar når en konflikt oppstår. 150-metersregelen fungerer bra i så måte, selv om enkelte padlere sikkert vil foretrekke å telte hvor faen de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er skjønn i dagens formulering også. Endringen består i at det også blir skjønn i sonen nærmere enn 150m. Det er fremdeles ikke lov å slå opp telt i hage/innmark uten å spørre om lov.

2) Hvis noen føler for å diskutere noe annet enn det som denne tråden handler om: "Endringer i friluftsloven ute til høring" så hadde det vært kjekt om de laget seg en egen tråd til det. Og hvis noen vil diskutere hvem som startet avsporingen, så hadde det vært fint med en egen tråd til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner du et innlegg eller to?

Ja - denne tråden er sterkt barbert.

Gjør det slik i stedet for å redigere hvert enkelt innlegg, for det var noen innlegg som var over kanten - og de som har lest dem - vet hvilke innlegg det er/var.

Jeg henstiller til å holde seg til tema - så kan man diskutere takhøyde andre steder på forumet.

Kjell Iver

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt håpløst diskutere når flere innlegg med jevne mellomrom blir fjernet...

Nok om det.

Det er såpass god plass i fjellet i dette landet at det må være mulig å finne en egnet teltplass som ligger MINST 150 meter fra hytte/hus.

Lov eller ikke..

Folkeskikk kalles det.

(faller kommentaren inn under temaet - hr. moderator(er))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er jeg ferdig med høringsuttalelsen fra padleguiden.no:

-------------------------

FORESLÅTTE ENDRINGER I FRILUFTSLOVEN

Padleguiden.no ved undertegnede har brukt mange timer langs kysten av Sørlandet i kajakk de siste årene. Det har resultert i ”Padleguide for Vest-Agder” (2007), ”Padleguide for Aust-Agder” (2008) og nå er ”Padleguide for Telemark” under arbeid.

Strandsonen er under hardt press, og det viser datamaterialet i bøkene svært godt. Av ca 450 avmerkede teltplasser mellom Åna-Sira og Risør, er under 20% på fastlandet. I noen kommuner er slike plasser nesten umulige å oppdrive!

Padlere er helt avhengige av å ligge på land, da liggekomforten i kajakken er under middels. Derfor er vi spesielt oppmerksomme når det gjelder opphold i allemannsretten. Vi ser derfor med glede på at 150m regelen foreslås fjernet. En del av leirplassene som er merket av i guidene er i grenseland, og da står det oppført at man bør spørre hvis hytte/hus er bebodd. I mange tilfeller vil det ikke være mulig å se teltet fra hytte/hus, eller det er vann i mellom.

For en padler på vei langs kysten er det viktig å kunne hente seg inn igjen. Det blir derfor ofte sene kvelder, og teltet brukes kun til soving om natten. At dere nå velger å bruke ”forstyrrer beboernes fred” setter vi stor pris på. Et telt kan vel kanskje også representere ”visuell uro”, men det blir jo litt rart for en hytte-/huseier å vekke en sovende padler for å fortelle henne at teltet ”forstyrrer freden”. Bra jobba!

Nettstedet adrenaline.no har stått som utgiver av padleguidene, og har også gjennom flere år kjempet for opphold og ferdsel i flere kommuner. En brevveksling med Risør startet i 2005, og Flekkefjord startet i 2007. I våre øyne svarer padling perfekt til det som omtales i friluftsmeldingen: Enkelt, ikke-motorisert og kan bedrives hele året.

Derfor oppfattes det svært urimelig at noen kommuner trenerer henvendelser som gjelder opphold og ferdsel. Begge kommunene ovenfor har nedlagt et generelt helårs teltforbud i flotte friluftsområder/skjærgårdspark. Dette oppfattes svært urimelig for en sliten padler som ankommer i sludd i november. Vår erfaring er vel at slik områder er i minimal bruk utenom 4-5 uker på sommeren og noen helger.

Det er et tankekors at en padler som utøver aktivt friluftsliv må påberope seg nødretten for å telte i et offentlig friluftslivsområde... Dette gjelder heldigvis bare noen få steder, men dette må ikke få spre seg! I stedet bør aktiviteter som er enkle, ikke-motoriserte og kan bedrives hele året prioriteres. Slik er det ikke i dag.

Vi vil derfor foreslå to ting:

1. At friområder, friluftsområder og skjærgårdspark i grunnregel forvaltes etter Friluftsloven, og at unntak fra dette skal være vanskelig.

2. At kommunene prioriterer henvendelser angående ferdsel og opphold i forbindelse med utøvelse av Friluftsliv. En god start kunne jo være å følge Forvaltningsloven...

Dette siste går rett inn på endringsforslaget i paragraf 13. Forslaget om tvangsmulkt er bra, men det forutsetter jo at kommunene/rett instans har kapasitet til å gjennomføre saksbehandlingen i forhold til dette!

-----------------------------

Er det noen andre som kan dele høringsuttalelsene med oss. Det var jo flere her med sterke meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i innspillet ditt Lars.

Et problem langs kysten er alle "skibbuene" (som det heter på Sørlandet. Båthus andre steder..) Svært mange av dem er blitt overnattingsanneks til hyttene, noe som igjen vanskeliggjør telting med 150 m avstand. Mange av småøyene ligger så nær at man lett kommer innenfor 150 meter fra disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.