Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til fottur m/ telt i hardanger/rosendal


Ole86

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips tips om hvor det er gode forhold for en telttur en av de kommende helgene? Har lyst til å gå litt nede langs med fjordene, men problemet er jo at det vanligvis er bilvei der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke veldig godt kjent i Rosendal/Kvinnherad/Sunnhordland, men litt av "problemet" med Indre Hardanger er at man enten er helt nede i fjøren (gjerne med bilvei rett i nærheten), midt i en helvetes bratt skråning, eller oppe på over 1000 m. Var på Oksen på 17.mai og der lå det en del snø på toppen, folk hadde blant annet gått på ski inn der fra Granvin dagen før i følge vardeboken. Så også over til Grimsnuten og toppene på østsiden av Sørfjorden (inn mot vidda) og også her lå det endel snø oppe.

Jeg tror nok det er litt tidlig innerst i Hardanger, men utover i Kvinnherad kan det være bra. Jeg ser for meg at Varaldsøy kan være fin, men den er nok liten i forhold til en skikkelig tur. Vil tro at Rosendalalpene med Melderskin etc også har snø oppe, men det bør vel gå an å finne teltplasser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kor mange dagar skal du gå?

mange skogsdaler som er snøfri og der fisken vaker no på denne tida. Varaldsøy er nevnt. Andre plassar på denne tida er over Matre, inn frå fjellhaugen og innover der, litt viddeaktig område med mange fiskevatn. Guddalsdalen er også fin, kan gå over til Omvikedalen ved Aterstad eller heim over Omvikedalsfjella. Ellers er turen inn til Bjøndal frå Hattebergsdalen fin på denne tida.

Det er framleis ein del snø på dei høgaste av Rosendalsfjella, så kan bli litt vassing her over 1000 moh.

Inn Melsdalen eller Ænesdalen er også fine turar. Området over Årsand og Gausvik er også snøfritt no, blanding mellom furuskog og høgfjell. Eller så er det mange fine dalar inne i Jondal og Herand som er fine på denne tida. Inn frå Fjæra til Sandvikevatn, evt kan du gå over til Eikemo herifrå.

Mange alternativ egentlig, bare å komma seg ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.