Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode dager på Sognefjellet (20-24.05.2009)


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Det var tid for Storebrands Fjellsportgruppes våravslutning. Himmelspretthelgen var holdt av for fjelltur i lang tid i forveien. De fleste var klare for å prøve randoskia og Krossbu er et ypperlig utgangspunkt for mange flotte skitoppturer. Værmeldingene var litt ymse, men optimister lar seg ikke kue så lett. Vi kom opp onsdag og kvelden gikk med til finplanlegging av de kommende dagene og haussing av stemningen. Konsumering av tilmålte mengder øl ble gjort for å forebygge stivhet.

Toppsanking og Himmelsprett
Torsdagen kom med lovende vær, selv om noen tåkedotter danset rundt toppene holdt de seg stort sett til de omkringliggende områder og lot oss være i fred. Vi gikk fra Krossbu og fulgte restene av kvistaløypa fra Påska opp på Smørstabbreen. Det var godt og varmt i sola så svetten randt i strie strømmer. Vi delte oss for noen ivrige ville ha med Veslebjørn også. De gikk raste opp renna under denne toppen, mens resten gikk renna opp på Storebjørn. Til lunsj samlet vi oss på toppen av Storebjørn. Noen fikk også tid til en powernap, mens vi andre samlet sol. I det fine været ble det etter hvert ganske folksomt på toppen. Nedkjøringen fra Storebjørn mot Bjørneskaret bød på supre snøforhold. De mest skiivrige karet seg opp renna på Saksa med ski på beina for å få noen ekstra og litt brattere svinger. Enkelte sa seg deretter fornøyd og rant ned til Krossbu. De resterende siktet videre mot Sauen og Kniven, noe som gikk greit med de fine snøforholdene. Dermed kunne også baktroppen renne ned til middag på Krossbu.

Enkel bestigning av vrien topp
Fredag morgen var tåkedottene litt mer nærgående og beina ganske seige, så det passet med en litt kortere tur. Vi startet opp bakkene fra Krossbu igjen og siktet mot Veslefjellet. Tåka innhentet oss i det vi var i skaret over til Hurrbreen. Dermed satte vi oss ned for lunsj og venting på bedre tider. Værgudene sto oss bi og tåka fant andre å plage så vi kunne renne nedover Hurrbreen og nyte et stykke vakker natur. På ca 1800 moh holdt vi høyden inn på fonna som ligger vest for Fremre Skagsnebb. Det gikk greit opp fonna og de fleste satte kloklig skia igjen der. To overivrige skientusiaster labbet og slet helt opp på toppen, noe de ikke fikk nyte for de pep og bar seg når de skulle kjøre ned igjen. Returen gikk samme vei som opp og vårslushen var generøs. Det ble mange fine svinger og sure lår.

Åpenbaring
Værmeldingen hadde lovet at det beste været skulle komme lørdag, men det hold ikke stikk. Det regnet kraftig om natten og det var fortsatt tåke om morgenen. Troen på værmeldingen var sterk, så vi kjørte bort til Ringsdalen. Mange hadde samme tanker som oss og det sto masse biler langs veien. Skia måtte bæres i ca 1 km før det ble nok snø og gå på. Det var varmt og tåkedottene lekte rundt. Hver gang sola slapp til ble vi kokt i vår egen svette. Vi fulgte de andre opp og rundt mot Store Ringstind. Det føltes som om tåka hadde satt seg på toppen da vi kom opp, men en del venting ga resultater. Store Austabotntind åpenbarte seg og det ble fotosession. Det dukket også andre Fjellforumere frem av tåka. Nok en vellykket bestigning. Tåka holdt seg stort sett unna oss videre utover dagen, men lå allikevel truende nær hele tiden. Snøen var blitt god og vårmyk i varmen så det var moro å renne ned fra toppen. Vi hadde god tid, så de som orket plukket med seg Midtre Ringstind også.

Søndagstur
Som søndagstur passet det med Store Steindalsnosi. Vi parkerte ovenfor Gjuvvannet og gikk opp langs bekken rett mot toppen. De foregående dagene hang fortsatt i beina, men det gikk allikevel raskt til topps. Toppen stakk akkurat opp i tåka, så lunsjen ble noe sur og hustrig. Nedkjøringen varmet desto mer og gjorde at turen var verd slitet.

post-836-133474624882_thumb.jpg

post-836-133474624902_thumb.jpg

post-836-133474624921_thumb.jpg

post-836-133474624942_thumb.jpg

post-836-133474624962_thumb.jpg

post-836-13347462498_thumb.jpg

post-836-133474625001_thumb.jpg

post-836-133474625021_thumb.jpg

post-836-133474625045_thumb.jpg

post-836-133474625065_thumb.jpg

post-836-133474625084_thumb.jpg

post-836-13347462511_thumb.jpg

post-836-133474625141_thumb.jpg

post-836-133474625162_thumb.jpg

post-836-133474625182_thumb.jpg

post-836-133474625204_thumb.jpg

post-836-133474625224_thumb.jpg

post-836-133474625245_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin Turrapport

Konge bilde av dere på S.Ringstind.. Takk for sist.. :wink:

kan bekrefte fint vær i ringstinder denne dagen.., Mens dere var på midtre

sleit vi oss opp i Vikingskard.. Morten ble nok litt lei sytinga mi..., er ikke så

"kul" opp bratte snøflanker over på klyving i fjell med stegjern....

/Naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uerfaren fjellgirafant som prøver å tilegne seg erfaring ja... 8)

Øyvindbr: Hørte om problemene med jerna dine ja..., håper ikke det var Petzl Vasak Flexlock du kjøpte..:)

Har bestilt disse selv.

Langbein Rise:

Ser at dere har randone ski.. Har du erfaringer du vil dele anng. Dynafit sin løsning

med feste foran på støvelen kontra "løfte" hele bindingen når du "går"..?

Har tenkt på å investere snart serru...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uerfaren fjellgirafant som prøver å tilegne seg erfaring ja... 8)

Øyvindbr: Hørte om problemene med jerna dine ja..., håper ikke det var Petzl Vasak Flexlock du kjøpte..:)

Har bestilt disse selv.

Langbein Rise:

Ser at dere har randone ski.. Har du erfaringer du vil dele anng. Dynafit sin løsning

med feste foran på støvelen kontra "løfte" hele bindingen når du "går"..?

Har tenkt på å investere snart serru...:)

Akkurat de jernene har jeg problemer med på skistøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere har randone ski.. Har du erfaringer du vil dele anng. Dynafit sin løsning

med feste foran på støvelen kontra "løfte" hele bindingen når du "går"..?

Har tenkt på å investere snart serru...:)

Dynafitt-bindingen er mye lettere og festet på tåa gjør det litt mer naturlig å gå med. Bindingene holder lenge selv på de feiteste skia om du da ikke er av de som kjører aller tøffest. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafitt-bindingen er mye lettere og festet på tåa gjør det litt mer naturlig å gå med. Bindingene holder lenge selv på de feiteste skia om du da ikke er av de som kjører aller tøffest. 8)

Thanks for tipset... Da er det bare å spare..:)

Sondre:

Skal bruke jerna på Scarpa fjellsko uten "kant" til stepin...

Må vel kjøpe enda et par til vinteren..

/Naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skulle være stegjern av ypperste kvalitet. Men med mine Alfa Skarvet skisko datt de ut selv om jeg strammet veldig godt til og hadde korrekt lengde. Er det noe jeg har glemt da? Neste gang skal jeg prøve med noen stivere Mountrail sko, skjer det samme da må jeg finne feilen jeg/produsenten har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks for tipset... Da er det bare å spare..:)

Sondre:

Skal bruke jerna på Scarpa fjellsko uten "kant" til stepin...

Må vel kjøpe enda et par til vinteren..

/Naboen.

Om de skal brukes med dynafitt trenger du vel stregt tatt bare ett par stegjern?

Grivel G10 feks kan brukes både på fjellsko og dynafittsko

Eneste motargumentet mot Dynafitt-systemet er vel at det skal veldig mye til for at bindingen løser ut i tåa. Den kan ikke justeres, så om du skal kjøre så hardt at du regner med noen tryn av og til så er den vist ikke så stas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste motargumentet mot Dynafitt-systemet er vel at det skal veldig mye til for at bindingen løser ut i tåa. Den kan ikke justeres, så om du skal kjøre så hardt at du regner med noen tryn av og til så er den vist ikke så stas...

Har Dynafitt sjølv men kan ikkje seie eg kjenner meg att i dette problemet. Fest skoen i tåbindinga og vri den sidelengs

så vil du sjå at den løyser ut med ein gong. Om du slår over til gåfunksjonen derimot vil det nok ikkje løyse ut.

Mine ankepunkter mot Dynafitt er:

1. Vanskeleg å snu i bratte traverseringer da du ikkje får løfta opp skia i bakkant.

2. Må ta av skia for å slå over til gåfunksjon etter køyring.

3. Kan være litt trælsomt å treffe tåbindinga rett med skoen i vanskeleg terreng.

4. Kan av og til samle seg is/snø i hullene på skoen som tappene på tåbindinga skal treffe.

Likevel er eg godt fornøgd med mitt utstyr og kan gjerne anbefale det til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.