Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltur/telttur i nordmarka


Gautelo

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg på flere sykkelturer med telt i Normarka i sommer. Er rimelig godt kjent på sykkelstiene, men trenger tips til fine teltplasser, gjerne noen som ikke alltid er overfylte med folk. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 uker senere...

Var på Steffenstjern fra tirsdag til onsdag denne uken, og kan anbefale å overnatte ved det tjernet. Tjernet er i Krokskogen, drøyt tre mil fra Oslo sentrum. Enkel adkomst fra en blåsti ved sørenden av Byvannet (demningen), deretter første sti til venstre. Dog en slitsom affære på stiene med full oppakning på sykkel, men med kun sekk går det så mye bedre... Men er du villig til å slite litt hvis du bruker sykkel, så lønner det seg å ta bagasjen ved stien som går til venstre fra den blåmerkede stien. Skal legge ut noen bilder og en kort rapport fra turen i morgen tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du hatt noen teltturer i marka i det siste?

Selv overnattet jeg ved Langdalsvannet (mellom Ørfiske og Tømte) natt til lørdag, men gikk med sekk fra Skar. Altså ingen sykling på denne turen, men fiskestangen tok jeg med. Ble bare én litt for slank ørret som jeg slapp fri i Langdalsvannet. Hadde to andre ørret på kroken, men de glapp dessverre. Jeg kunne bare finne én teltplass ved vannet. Teltplassen er enkel å få øye på fra blåstien sånn ca. midtveis ved vannet.

Legger ved noen bilder (klikk på bildene for å gjøre dem større):

448977.jpeg

448978.jpeg

448979.jpeg

448980.jpeg

I forigårs fant jeg et annet fint overnattingssted ved Øyvannet (sentralt i nordmarka, noen få km fra Finnerud). Der har jeg lyst til å overnatte neste gang, men har lest på OFAs websider at fisken er ganske tynn og at vannet er overbefolket av ørret. Med andre ord kan jeg ikke forvente noen storfangst, men det er veldig idyllisk og fint der. Stien inn til vannet er også litt skjult, så det florerer ikke akkurat med folk der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så feil kan man ta! Jeg overnattet ved Øyvannet i natt, og i dag var det strålende solskinn. Tenkte jeg likevel skulle prøve fiskelykken med en Abu droppen spinner jeg fra før har fått ørret på i, ja nettopp, solskinn. Hadde ingen forhåpninger, men plutselig beit det på etter noen kast. Den hogg til med en gang spinneren landet i vannet. Fikk kun denne fisken, men den var stor nok til middagen hjemme senere på kvelden. Lyserødt og nydelig kjøttkvalitet.

Ego skal man kanskje ikke avfeie fisking med spinner midt på lyse dagen, selv i solskinn!

Kan tilslutt nevne at det også er to fine teltplasser på østsiden av vannet, men den største teltplassen er ved nordvestenden.

482933.jpeg

482934.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.