Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæremeis, hvilken skal man velge??


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt på forumet, men det stod fint lite om bæremeiser her.

Det første jeg lurer på er:

Når kan ungen sitte i bæremeis? Hvor gammel, tung etc??

Hvor lenge bruker man bæremeis? Til ungen blir så tung at far ikke orker mer??

Så til hovedspørsmålet:

Det blir bare aktuelt med dagsturer for vår del, men ønsker selvsagt at bæremeisen skal være god å bære, samt at ungen skal sitte trygt og godt, hvilken bæremeis er den beste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg jobbet på G-sport så lærte jeg at ungene kan sitte i bæremeis fra de klarer å sitte selv. Så det blir vel litt forskjellig bra barn til barn.

Når det gjelder hvem du skal velge så er det vel bare en ting å gjøre og det er å prøve dem med barnet oppi..... Husk også på at om fler skal bruke meisen( fks din kone) så sjekk at du kan justere rykklengden slik at den vil passe til henne også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, right..... :D

Tror ikke likestilling gjelder den veien, hehe.

Godt poeng, men hvem bærer meisen når du ikke er til stede? Og hvem bærer meisen når du bærer storsekken med alt det andre?

Vi har svært gode erfaringer med Norrøna sin bæremeis. Rygglengden er fast, men regulering av skulderstropper, magebelte og brystreim gir god bærekomfort både for meg og fruen. Når vi skifter så slenger vi meisen på ryggen og justerer meisen til i løpet av de første hundre metrene. Altså ikke noe behov for å dille med ryggskinner og lignende når vi bytter. I tillegg er det et lite bleierom under setet.

Vi så også på Bergans sine modeller. Den billigste var bare skrot (håper denne forlengst er tatt ut av sortimentet...). Den dyreste hadde svært god bærekomfort, men med vanvittig mye dill: Avanserte stigbøyler, parkeringsbøyle (støtte så meisen står av seg selv på bakken), vindskjerm, avtagbar svipptursekk og det aller meste utenom kjøkkenvasken! Jeg fikk fullstendig fnatt av alt dillet! Meisen har for oss littegrann bedre bærekomfort enn Norrøna, men for oss var det viktigere å få noe som funker i hverdagen (buss, fly etc) uten å gi oss finessekramper og dingseallergi. Bergans hadde i tillegg en modell litt under toppsjiktet, men den fikk vi ikke prøvd. Trolig kunne vi levd med den nest dyreste modellen, men jeg tipper vi likevel hadde foretrukket Norrøna. Det var en litt overraskende og skuffende konklusjon, for min rygg er svært glad i Bergans...

For oss ble valget avgjort av følgende:

- Enklere skifte mellom bærere (Norrøna tar du på og juster mens du går; Bergans må du justere ryggskinner før du tar den på)

- Mye slankere modell (stort pluss på offentlig transport, enklere å pakke bort)

- Mindre dill (det enkle er ofte det beste o.s.v.)

- Bra komfort for alle bærerne og alle ungene vi har prøvd.

Skulle vi utelukkende brukt bæremeis på langturer ville Bergans toppmodellmeis vært en heitere kandidat. Men vi går sjelden så veldig langt, og legger mer vekt på at det skal funke smidig i hverdagen enn at komforten øker fra "god" til "ørlite grann bedre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om bæremeis, men anbefaler deg/dere også å sette dere inn i alternative bæreløsninger. Her er en tråd om ulike bæreseler. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15744&highlight= Jeg bruker dette mye med min datter på 2,5 år/15,5 kg.

Vi har Babybjørn, men den er blitt lite brukt over lengre tidsrom p.g.a. dårlig bærekomfort. Men for kortere tidssrom er Babybjørn genial og har blitt brukt endel til det, blant annet på flyplasser og lignende. Men lillejenta holder på å vokse ut av den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bæreseler av en helt annen kvalitet og komfort for både bærer og barn enn BB. Jeg bærer som sagt min datter på 2,5 år langt, også på fjelltur. Mine personlige tips er manduca eller sjal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men hvem bærer meisen når du ikke er til stede?

Godt poeng til deg også. :roll:

Og hvem bærer meisen når du bærer storsekken med alt det andre?

Det er bare snakk om dagsturer for vår del.

Vi har svært gode erfaringer med Norrøna sin bæremeis. Rygglengden er fast, men regulering av skulderstropper, magebelte og brystreim gir god bærekomfort både for meg og fruen. Når vi skifter så slenger vi meisen på ryggen og justerer meisen til i løpet av de første hundre metrene. Altså ikke noe behov for å dille med ryggskinner og lignende når vi bytter. I tillegg er det et lite bleierom under setet.

Vi så også på Bergans sine modeller. Den billigste var bare skrot (håper denne forlengst er tatt ut av sortimentet...). Den dyreste hadde svært god bærekomfort, men med vanvittig mye dill: Avanserte stigbøyler, parkeringsbøyle (støtte så meisen står av seg selv på bakken), vindskjerm, avtagbar svipptursekk og det aller meste utenom kjøkkenvasken! Jeg fikk fullstendig fnatt av alt dillet! Meisen har for oss littegrann bedre bærekomfort enn Norrøna, men for oss var det viktigere å få noe som funker i hverdagen (buss, fly etc) uten å gi oss finessekramper og dingseallergi. Bergans hadde i tillegg en modell litt under toppsjiktet, men den fikk vi ikke prøvd. Trolig kunne vi levd med den nest dyreste modellen, men jeg tipper vi likevel hadde foretrukket Norrøna. Det var en litt overraskende og skuffende konklusjon, for min rygg er svært glad i Bergans...

For oss ble valget avgjort av følgende:

- Enklere skifte mellom bærere (Norrøna tar du på og juster mens du går; Bergans må du justere ryggskinner før du tar den på)

- Mye slankere modell (stort pluss på offentlig transport, enklere å pakke bort)

- Mindre dill (det enkle er ofte det beste o.s.v.)

- Bra komfort for alle bærerne og alle ungene vi har prøvd.

Skulle vi utelukkende brukt bæremeis på langturer ville Bergans toppmodellmeis vært en heitere kandidat. Men vi går sjelden så veldig langt, og legger mer vekt på at det skal funke smidig i hverdagen enn at komforten øker fra "god" til "ørlite grann bedre".

Omtrent samme inntrykk jeg sitter igjen med også. Vi har bare sett den dyreste til Bergans, men syns det var mye ræl på den. Jeg falt for enkeltheten og soliditeten på den til Norrøna, men vi har ikke bestemt oss enda. Finnes det andre modeller på markedet som det er verdt å kikke på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er Vaudes meis. Den er mer solid, enklere å bruke og barnet sitter desidert best i denne. Den har justeringsmuligheter for barnet på flere steder - husk det er stor forskjell på en ett åring i shorts og en ett åring i bobledress. For ikke å snakke om når ett åringen har fyllt 3 år istedet...

Dette er en testvinner! http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=butikk&kategori=7&subkategori=5&id=550

Og ja...jeg har prøvd de andre på markedet...

T

OG ja... jeg er passe lei av at alt av Norrøna er "BEST" her inne - Norrøna kan være bra det, men ikke ALLTID. Meisen til Norrøna mangler etter min mening mye på å være best. Barnet sitter altfor rett i ryggen, reimenes festepunkter er for smale (for menn) og den er stygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er Vaudes meis. Den er mer solid, enklere å bruke og barnet sitter desidert best i denne. Den har justeringsmuligheter for barnet på flere steder - husk det er stor forskjell på en ett åring i shorts og en ett åring i bobledress. For ikke å snakke om når ett åringen har fyllt 3 år istedet...

Dette er en testvinner! http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=butikk&kategori=7&subkategori=5&id=550

Noen som vet hvor denne selges på Østlandet? Det er litt langt å dra til Husnes for å prøve en bæremeis.

Hvordan fungerer den der hette greia på den meisen, den ser litt jalla ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt på forumet, men det stod fint lite om bæremeiser her.

Det første jeg lurer på er:

Når kan ungen sitte i bæremeis? Hvor gammel, tung etc??

Hvor lenge bruker man bæremeis? Til ungen blir så tung at far ikke orker mer??

Så til hovedspørsmålet:

Det blir bare aktuelt med dagsturer for vår del, men ønsker selvsagt at bæremeisen skal være god å bære, samt at ungen skal sitte trygt og godt, hvilken bæremeis er den beste??

Vet ikke om du har valgt bæremeis ennå.

Jeg bruker Bergans bæremeis til guttungen. Den funker bra. En ting er at man kanskje kan finne en bæremeis som er ennå bedre, slik at man kan bære lengre. En annen ting er at det blir ensformig og kjedelig å sitte for lenge. For min del gjør det derfor ingenting at komforten ikke er perfekt. (For det er den ikke- sammenlignet med gode ryggsekker). Men den er mer en god nod nok for vårt bruk

God tur.

mvh

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett fritid har rimelig bergans juniors favoritt. Den kan justeres, har "regntopp" og har en del lagringsrom. Under setet er det en dagstursekk på ca 10L.

Vi var på korttur på søndag (5 km) med en på snart syv måneder. Det gikk fint, men barnet bør være litt større før en går lenger.

http://www.komplettfritid.no/shop.php?mpg=1105461558&spg=414757635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.