Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur på Lodalskåpa, Brenibba og Austre Ringstind


askogvoll

Anbefalte innlegg

Topptur på Lodalskåpa, Brenibba og Austre Ringstind

Etter et tidligere mislykket forsøk på å bestige Lodalskåpa og Brenibba var det nå tid for å prøve en gang til. Turen gikk derfor sørover til Loen etter noen viktige ærender i Romsdalen og på Sunnmøre.

Lørdag 23. Mai

Jeg hadde originalt tenkt å bestige Lodalskåpa i selskap med andre, men denne gangen gikk ikke det grunnet en spøk som jeg gikk på. Dette førte til at jeg besteg Lodalskåpa nesten alene med noen få andre i sporet bak meg.
Reveljen gikk klokken halv seks om morgen for å utnytte det fine været som var meldt på lørdagen. Dette gikk greit selv om jeg kom til Bødalsetra fire timer tidligere (02.00).
Jeg fulgte den fine stien innover i Bødalen og begynte å krangle med Bjørkekrattet der de fleste andre har møtt på problemet tidligere. Jeg fulgte den merkede stien til der Brattbakken startet. Navnet brattbakken kommer til sin rett der jeg kjenner dette godt i breen. Det er godt å komme til varden og starten på breen som er på 1650 moh og spenner på meg skiene og går i retning Ståleskaret. Jeg tar av meg skiene her og går på snøen til det flater mer ut igjen. Jeg går på ski frem til Veslekåpa og tar av meg skiene her og fester på meg stegjern. Turen til toppen går greit herifra, og snøen passer perfekt til stegjernene. Det er godt å komme på toppen, og jeg har brukt god tid å komme hit opp, hele fem timer. Jeg setter meg ned og nyter utsikten i en halv time før jeg pakker sammen og gjør meg klar for turen til Brenibba. Det går greit ned fra toppen hvor jeg fester på meg skiene ved Veslekåpa. Skituren til breen går greit, selv for meg som er litt mindre dyktig på ski. Et par timer senere står jeg på toppen av Brenibba. Tar meg en velfortjent pause her hvor jeg ser på noen som sikkert er på turen ”Josten på langs”.
Skituren ned går raskt, og ikke mange minuttene senere står jeg på toppen av brattbakken på 1650 moh. Mitt talent på ski er for dårlig til brattbakken, og jeg bruker den velbrukte skli-på-rumpa-teknikken her. Jeg må krangle meg videre gjennom bjørkekrattet på veg til Bødalsetra, og etter ni timer og femti minutter er jeg ved bilen igjen. Treffer på noen familier som er på setra, men jeg kan ikke snakke lenge fordi jeg har en kjøretur på tjue mil foran meg.
Studerer NAF boken mens jeg spiser en boks med trøndersodd, og ikke lenge etter dette er jeg på veg til Turtagrø. Jeg angrer ikke på valget av veg da jeg opplever noe av det mest mektige landskapet jeg har sett på lenge fra fire hjul. Geovegen som den kalles har jammen fått seg et passende navn (selv om jeg måtte betale 180 kroner i bompeng).

Søndag 24. Mai

Bare en time etter ankomst på Turtagrø og sjekk av værvarsel har jeg krøpet i posen i bilen og har lagt meg for natten klokken 22.00. Planen er å stå opp grytidlig på søndagen for at jeg har noen plikter, samt en eksamen å forberede meg til neste dag. Reveljen går derfor klokken 04.00, og en frokost bestående av cola og nachochips er jeg på veg inn Ringsdalen klokken 04.25. Frokosten var god den da jeg kjenner at formen er mye bedre i dag enn foregående dag. Tar meg en drikkepause da jeg entrer breen og tar noen bilder av fjellene før den ventede tåken ankommer.
Dagens mål er Austre Ringstind, den toppen jeg måtte snu 70 meter fra toppen sist gang jeg var her. Da jeg kommer til Ringsskaret klokken 06.50 ser jeg at tåken velter seg forbi Stølsmaradalstinden og Midtre Ringstind. Jeg setter fra meg skiene samme gang som sist, har på meg stegjern og tar med isøks. Snøen er kjempegod og gå på og det tar ikke lange tiden før jeg er på toppen. Står på toppen etter to timer og femti minutter og klokken er ikke halv åtte en gang. Det er nå snø i luften, jeg tar et par bilder og tar ikke noen lang pause på toppen.
Skituren fra Ringsskaret går litt trått da snøen er hard og kjøre på og jeg har begrensede ferdigheter på ski. Tempoet går betraktelig opp etter at jeg kommer ned til bunnen av breen og renner nesten uten å måtte ta et eneste stavtak helt ned til bilen.
Vel nede ved bilen ser jeg at de som hadde satt opp telt ikke langt fra bilen min spiser frokost og gjør seg klar til tur. Jeg for min del er ferdig med dagens tur og kjører nordover over Sognefjellet og treffer Håvard i Lom for en liten prat før turen går videre via Strynefjellet, Geiranger, hjemplassen min, Molde og Trondheim.

post-2512-13347462451_thumb.jpg

post-2512-133474624529_thumb.jpg

post-2512-133474624561_thumb.jpg

post-2512-133474624582_thumb.jpg

post-2512-1334746246_thumb.jpg

post-2512-133474624637_thumb.jpg

post-2512-13347462465_thumb.jpg

post-2512-133474624656_thumb.jpg

post-2512-133474624679_thumb.jpg

post-2512-133474624693_thumb.jpg

post-2512-133474624713_thumb.jpg

post-2512-133474624726_thumb.jpg

post-2512-133474624747_thumb.jpg

post-2512-133474624761_thumb.jpg

post-2512-13347462478_thumb.jpg

post-2512-133474624798_thumb.jpg

post-2512-133474624812_thumb.jpg

post-2512-133474624824_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en meget interessant rapport, med flotte bilder 8)

Først en kommentar: Veien om Fjærland og Sogndal er flott den, men du kunne med fordel kjørt om Grotli, Lom og Sognefjell for å komme til Turtagrø. Den veien er bare 3 kilometer lenger fra Loen (kilde: visveg.no), og du slipper bompengene.

Så et par spørsmål:

1. Det ligger i kortene, gitt din rapport, men jeg spør for sikkerhets skyld: Er det trygt med tanke på sprekker å følge den ruten du gikk nå? Jeg spør særlig med tanke på en eventuell tur kommende helg.

2. Jeg ser det er forholdsvis langt videre mot Kjenndalskruna, så det spørs om denne er aktuell. Men: vet du (eller noen andre) noe om sprekkforhold bort dit, og hvor lang tid man må beregne på tur/retur dit fra Brenibba med moderat fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så altfor stor kjennskap til sprekker og om det er trygt på denne breen, men jeg fulgte relativt ferske spor på breen etter andre som hadde vært der.. Det er kanskje ikke den mest trygge måten å krysse en bre på, men siden det var i mai tok jeg sjansen. Du får kanskje svar i fra andre om ruten videre til Kjenndalskruna og tiden det tar å gå dit.

Jeg valgte å kjøre om fjærland og Sogndal fordi jeg skulle over Sognefjellet og Strynefjellet dagen som fulgte, så jeg gjorde dette for å se en ny plass siden det var liten forskjell i distansen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å stå opp grytidlig på søndagen for at jeg har noen plikter, samt en eksamen å forberede meg til neste dag. Reveljen går derfor klokken 04.00, og en frokost bestående av cola og nachochips er jeg på veg inn Ringsdalen klokken 04.25.

Fin rapport, flotte bilete, og perfekt oppladning til eksamen 8)

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Jeg ser det er forholdsvis langt videre mot Kjenndalskruna, så det spørs om denne er aktuell. Men: vet du (eller noen andre) noe om sprekkforhold bort dit, og hvor lang tid man må beregne på tur/retur dit fra Brenibba med moderat fart?

Ja, det er forholdsvis langt ut til Kjenndalskruna, men breen burde være trygg med tanke på sprekker. Det er naturlig å ta en avstikker bortom denne om en går Josten på langs, helt ut mot St. Hans. Flott utsikt nedover Lodalen mot blant annet Ramnefjellet der det gikk ras både i 1905 og 1936.

Bilde: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=9886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stiller meg tvilende til at det er trygt på breen. Har vært der tidlig juni to eller tre år siden, etter en veldig snørik vinter og da var det gamle spor som gikk tvers over en stor sprekk. Jeg har prøvd, og har planer om å gjennomføre, en tur rundt lodalen. I "bergtatt" av thomas heizig beregnes det tre dager for denne turen rundt, men det er vel med en forsvarlig mengde utstyr i sekken. Med moderat fart ville jeg beregnet en dag fra kåpa til kjenndalskruna og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal være for nervøs med tanke på brekryssing i april eller mai, men det er selvsagt en fordel å rådføre seg om hvor man skal gå og om det er områder med sprekker man bør holde seg unna...

Man trenger ikke å måle "fanden på veggen", men det er alltid greit å være forsiktig når man ferdes på bre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste dagene blitt kjempeinteressert i Jostedalsbreen og områdene rundt. Lodalskåpa har jeg vært på to ganger før uten å ha været på min side, en gang med folkehøyskolen og en gang med et par studenter som behersket taubruken.

Det ble Småttene begge ganger, og sist gang var sprekkene så til de grader merkbare at jeg ble et nervevrak. Ikke mye moro å skreve på ski over en kjempesprekk som må ha vært minst 20 meter dyp. Følte at taulaget på tre stykker var i minste laget for å holde meg igjen om jeg gikk igjennom. Ellers var det stadige ujevnheter og søkk over alt hvor vi bevegde oss, sto vi faktisk midt i sprekken eller hva? Jeg var utslitt av all den nervøse pustinga da vi nådde Ståleskar.

Jeg er ei skikkelig brepyse! Alene tør jeg ingenting, men i følge med noen som kan lese breer så kan jeg tørre. Men er skeptisk.

Gratulerer med både Lodalskåpa og Østre Ringstind! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel ikke mye som er like berykta som Småttene. Neste gang jeg skal på kåpa blir det uten tvil fra Bødalen. Men blir sikkert skeptisk da også...

Er nervøs uansett jeg. Har kanskje lest for mye DNT-info om hvor farlig det er sjøl på uskyldige breer. Var skikkelig nervøs på Smørstabbreen i høst da vi skulle på Gravdalstind. Høsten er jo ikke akkurat bretaktisk.

Ellers må du som du nevner lenger opp komme deg på Kjenndalskruna Tom :? Den utsikten er vakker så det holder. :) Var der på Josten på langs i 2003, og selv om det var disig så gjorde utsikten inntrykk.

Ellers føler jeg, med fare for å fornærme enkelte kanskje, at Josten på langs blir litt trivielt til tross for at det finnes flotte partier. Det må jo være på alle opp- og nedgangene hvor man krysser breen underveis at Jostedalsbreen virkelig kommer til sin rett og man får se hvilket fantastisk område dette er. Har stirret meg sjuk på luftfotoer i Oppturboka den siste tida, og de minner meg om da jeg lå på hemsen på hytta i gamle dager og leste gamle DNT-årbøker som hadde flotte bilder og skildringer fra blant annet turen fra Tungastølen til Briksdalen. Claus Helberg skrev blant annet at kun turen fra Vetti til Turtagrø over breene kunne måle seg med den.

Om jeg tar en 3-4 brekurs så kan jeg kanskje lære litt til slutt :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind,

Ja, Kjenndalskruna er jo bare nødt til å ha flott utsikt med den høyden og beliggenheten. Jeg planlegger å ta denne på en tur fra Gjerde i Jostedalen, via Høgste Breakulen og på tvers av hele breen bort til Kruna. Tror det kan være en bra tur.

Kattnakken (eller hva den nå heter) opp fra Oldedalen må også være flott, og gi en lignende utsikt, men der holder det å gå til brefronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.