Gå til innhold
  • Bli medlem

Med hund på langtur (4 uker +)


Anbefalte innlegg

Jeg mottar gjerne tips hva angår hund på langtur! Vi skal ha med en setter i 6-7 uker sammenhengende.

Del gjerne erfaringer i forhold til forberedelser, utstyr, mat og stell/pleie, samt tips til hva vi bør ha med av medikamenter.

Jeg tenker å fôre med Balto/pemmikan + frysetørket vom + vitmaintilskudd + olje. Supplerer med tørrfisk og høyenergifôr.

Det blir mye stein, så potesokker og potesalve blir en nødvendighet. Hunden får kløv av typen RuffWear. Vi må ha en eller annen løsning på mygg og sol. Opplevde solbrenthet rundt øyne og snute sist.

Skal senere gå Norge På Langs med hunden, og bruker denne turen på å finne grenser, utfordringer og løsninger.

Supert om noen har erfaringer å dele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo rene sjekklista du har laget. kanskje ikke så mye å suplere her egentlig.

Men jeg kan jo komme med noen tanker. Lurer litt på hva du skal med tørrfisk. Du får dekket hundens næringsbehov gjennom resten av maten du har med. Tror nesten hunden har en bedre meny enn jeg har på langtur.

Når det gjelder medisin så er et bredspektra antibiotika en god idé, f.eks appocilin. Ellers kan jo zoolac være en bra å ha med mot diare/urolig mage.

Hundesokker bør være kraftige. Vanlige kurdurasokker blir utslitt på en dag i steinette terreng. Et tips er å sy sokket av gamle sykkelslanger og feste disse med tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak P: Så mange kan det da ikke være - takk for sist - på Nøklevann i Østmarka! ;)

Det er akkurat sånne tips som du gir om potesokker jeg er ute etter, det blir mye fjell! Hvordan gjør jeg det, klarer ikke helt å visualisere? Beholder du slangen som en tube, og hvordan taper du? Har du mulighet for å ta et bilde?

Ellers fikk jeg tips om å ha med en liten fil og slipe 2-3 rasp på hver klo ca. hver 2. til 3. dag - for å holde nervene tilbake og holde klørne nede.

Skal til veterinæren en av de nærmeste dagene, hun skulle ta seg tid til å vise både taping og gi råd for sying med sutur - jeg tar jo med meg det jeg kan få av kunnskaper! Tror de syns det er litt moro å formidle. Savner Målselvet, de var fantastiske når det gjaldt turplanlegging! Irsk setteren virker ikke alltid helt i stand til å vurdere sitt eget beste og gjør "mye rart" - så her er det bare å være litt føre var. Det er så surt å måtte droppe turen fordi bikkja ikke henger med på grunn av ting jeg greit kan forebygge.

Kanskje dropper jeg tørrfisken - eller jeg har med litt for variasjon. Bikkja er fôret godt i vinter, etter at jeg oppdaget vom&hundemat har jeg fått han til å spise seg opp til å bli en fin, kraftig setter med litt å gå på - så han har litt reserver å ta av. Veldig mye reserver er helt umulig - men litt er godt nok for meg!

Jeg har erfart at gode forberedelser er nøkkelen til å unngå og/eller å være rustet for ting som inntreffer underveis. Det kommer til å gjøres noen prioriteringer - vi trenger ikke å sikre oss for alt- , men de tillempningene som koster oss lite og gir mye beholder vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du dele sovefasiliteter med hunden så anbefaler jeg å droppe tørrfisk. Har selv prøvd det i telt og hunden hadde ånde som luktet selvdød emu eller noe sånt. Prøvde å hive den ut men hunden var en svært bevisst og meget bestemt gammel dame. Jeg fikk kontant beskjed om at akkurat dèt ikke ble aktuelt. ;) Så det endte med at jeg faktisk la meg utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du dele sovefasiliteter med hunden så anbefaler jeg å droppe tørrfisk. Har selv prøvd det i telt og hunden hadde ånde som luktet selvdød emu eller noe sånt. Prøvde å hive den ut men hunden var en svært bevisst og meget bestemt gammel dame. Jeg fikk kontant beskjed om at akkurat dèt ikke ble aktuelt. ;) Så det endte med at jeg faktisk la meg utenfor.

Det tas til etterretning!

Tørrfisken blir hjemme, det er ikke noe poeng i å utfordre skjebnen heller! Vi skal jo ha en hyggelig tur alle sammen...! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått med det viktigste til hunden ser det ut til. Og du skal jo en tur innom veterinær, så der får du nok tips om hvilke medikamenter som er greit å ta med!

Jeg skal selv ut å gå Norge på langs, starter faktisk i morgen ;)

I forkant har jeg vært hos dyrlege for en sjekk og for å få fine tips. De sendte med meg et fint kit for bandasjering og 1.hjelp for hund. I tillegg antibiotika og smertestillende og diverse andre småting. Så et godt tips er å høre med dyrlegen.

God tur!!

www.svipptur.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder sokker: vanlige kordurasokker er ikke dumt å ha med, men som sagt, de har begrenset slitestyrke. Sokker av sykkerlslange: klipp slangen tvers av slik at det blir en tube av den. Sy igjen ene enden. Taip på foten. Høres enkelt å greit ut, men ikke nødvendigvis helt enkelt å få den til å sitte fast på en energisk setter som springer over alt. Husk å ikke bruke for små slanger. blir og etter noen timer et noe fuktig klima inni disse sokkene, så det anbefalis ikke å bruke dem for mye, da kan hunden få problemer med fukt. Tror nok det er helt greit å la hunden gå mest mulig uten sokker, men vurdere dem når det er veldig mye ur og grov bund. Føttene vil nok herdes etter hvert. Går hunden en del uten sokker slites klørne en del, så det burde ikke bli noe problem med for lange klør. Men husk å klippe ulvekloa innimellom, om dere ikke har tatt den allerede.

Vet at det finnes noen kraftige gummierte hundesokker å få tak i, men har ikke klart å finne noen som fører dem. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottar gjerne tips hva angår hund på langtur! Vi skal ha med en setter i 6-7 uker sammenhengende.

Del gjerne erfaringer i forhold til forberedelser, utstyr, mat og stell/pleie, samt tips til hva vi bør ha med av medikamenter.

Jeg tenker å fôre med Balto/pemmikan + frysetørket vom + vitmaintilskudd + olje. Supplerer med tørrfisk og høyenergifôr.

Det blir mye stein, så potesokker og potesalve blir en nødvendighet. Hunden får kløv av typen RuffWear. Vi må ha en eller annen løsning på mygg og sol. Opplevde solbrenthet rundt øyne og snute sist.

Skal senere gå Norge På Langs med hunden, og bruker denne turen på å finne grenser, utfordringer og løsninger.

Supert om noen har erfaringer å dele!

Det virker som du har tenkt på mye allerede. Det går an å fylle på med mye fett. F.eks: flott- matfett. (Dette fungerer ikke om du ikke har trent hunden din til å spise mat uansett. Dette er mulig å trene hunden til). Jeg hadde droppet vitamintilskudd/olje for en 4-ukerstur. Jeg hadde satset på fett, frysetørket vom, høyenergifor og fiske underveis.

Husk å følge med på kløven (Gnagsår). (Stram godt over ryggen for å unngå at kløvtaskene knager på skuldrene). (Et tips: Bruk 5-liters plastkanner i kløvtaskene. Skjer av toppen, så unngår du mye vann i kløven.)

Bruk X-spot mot mygg/ flått. (Spør veterinær).

God tur.

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet er et supert sted!

Jeg bor 10 minutters kjøring fra "butikken" deres, så jeg er innom fra tid til annen, og de har gitt en god del råd og tips.

Jeg har en enkel hengesele/vektsele som er sydd der, og jeg har et aktivitetsdekken i bestilling - med lukket celleplast inne i dekkenet for å holde varmen i dårlig vær sommerstid, uten å bli for varmt.

Kløven de fleste bruker i forbindelse med Norge på Langs er robuste og med de største posene jeg har sett. Jeg har bestilt en slik, men ventetiden er lang så levering er først etter påske neste år! De har ganske mye å gjøre!

Et supert tips med Seleverkstedet, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med en Gordonsetter på tur i nesten 4 uker i fjor (Børgefjell og Lomsdal-Visten. Hunden er ca 10 år, og årene begynner å merkes. På turen brukte hunden kløv på ca 8 kg. Klør og poter var ikke noe problem. Det ble imidlertid en tøff tur for hunden. Mitt beste tips er å ta hensyn til hunden og ikke presse den alt for hardt. Sørg for at hunden har det behagelig, varmedekken når det er kaldt og et enkelt liggeunderlag på natterstid - Da slapper den bedre av. Jeg foret i hovedsak med høyenergi for (Eukanuba). Den fikk spise så mye den orket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder sokker: vanlige kordurasokker er ikke dumt å ha med, men som sagt, de har begrenset slitestyrke. Sokker av sykkerlslange: klipp slangen tvers av slik at det blir en tube av den. Sy igjen ene enden. Taip på foten. Høres enkelt å greit ut, men ikke nødvendigvis helt enkelt å få den til å sitte fast på en energisk setter som springer over alt. Husk å ikke bruke for små slanger. blir og etter noen timer et noe fuktig klima inni disse sokkene, så det anbefalis ikke å bruke dem for mye, da kan hunden få problemer med fukt. Tror nok det er helt greit å la hunden gå mest mulig uten sokker, men vurdere dem når det er veldig mye ur og grov bund. Føttene vil nok herdes etter hvert. Går hunden en del uten sokker slites klørne en del, så det burde ikke bli noe problem med for lange klør. Men husk å klippe ulvekloa innimellom, om dere ikke har tatt den allerede.

Vet at det finnes noen kraftige gummierte hundesokker å få tak i, men har ikke klart å finne noen som fører dem. Noen som vet?

Gummisokkene av sykkelslange trengs ikke sy igjen i noen ender. De funker like greit med åpning i begge ender. Da slipper man problemet med fuktighet og stein i sokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.