Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryfylkeheiene


Anne B.

Anbefalte innlegg

Etter mange somre i Jotunheimen har jeg tenkt å prøve noe annet i år - Ryfylkeheiene, som veldig mange skryter av. Men hvor bør jeg gå? En runde med utgangspunkt i Lysebotn, eller Haukeliseter? Eller kanskje Stranddalen, men de virker vanskelig å komme seg dit med kollektivtransport og litt for lang å kjøre fra Oslo, synes jeg. Eller et annet sted? Jeg har tenkt å bruke ca ei uke. Kan kjøre sjøl men vil hest slippe. Er det mulig å si at ett område er finere enn et annet? Jeg liker godt at det ikke er veldig mye skog - litt Hardangervidda vest-aktig er fint. Blir glad for synspunkter/råd/tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lysebotn-Haukeliseter er ein veldig fin tur! Terrenget er variert og kuppert.

Til Lysebotn kan du ta båt frå Stavanger dagleg. Du kan eventuelt ta drosje opp eit lite stykke frå Lysebotn, til dømes til Nilebudammen, og sågar båttransport heilt fram til hytta om du vil. Så rulse vidare til Haukeliseter. Fleire alternativ og du kan gjerne gå utanom t-stien til tider om du er stødig på kart og kompass.

Eksempelvis

Lysebotn/Nilsebu - Eidavatn - Storesteinen - Hovatn - Vassdalstjern - Krossvatn - Mostøl/Bleskestadmoen - Holmavatn - Haukeliseter.

Du kan hoppe over ein del av hyttene, og med ei veke burde det vera grei nok tid. Det burde vera greit nok utfordringar. Det er merka sti, men relativt lite trafikk så følg med på kartet. Nokre elver må vadast, men vanlegvis ingen store problem. I høgden kan det vera bra med snø til lagt ut på sommaren, dette gjeld særleg rundt Blåsjø.

Frå Haukeliseter er det ekspressbuss mot Oslo fleire gonger pr dag.

Alternativt

Lysebotn-Litle Aurådal - Storesteinen - Hovatn etc.

Ikkje rekn med for mange kilometer pr dag i slikt terreng. Det går mykje "opp og ned"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på å gå denne turen så kan du få et par tips. Jeg gikk denne turen i fjord, med den forskjellen at jeg gikk fra Haukeliseter til Lysebotn.

I lysebotn skal du ta kontakt med campingplassen. Her kan du få skyss, mot betaling selvfølgelig, opp til Nilsebudammen. Dette sparer deg for ca. 18 km asfaltert anleggsvei eller en dag ekstra i terrenget. De fleste går på Østsiden av blåsjø for det er her det er merket og det er her du finner de fleste hyttene. I nordenden av Blåsjø passerer du en liten elv bekk som heter Pøyleåna. Her kan du få deg fiskemiddag på rekordtid hvis du har med en lettspinnstang og en liten blank sluk eller spinner.

Du kan enten gå på sør eller nordsia av krossvatn. Turisthytta ligger på sørsida og det er her de fleste går.

Etter krossvatn vil jeg anbefale vinterløypa nordover. Da kommer du opp i over 1300m og passerer Kringlevatn, Midtvatn og Kaldevatn. Denne ruta er dårlig merket. Her lå det en del snø når jeg gikk i fjord sommer og det var mye spor og sjitt etter reinsdyr. Her lå jeg over i telt.

Hvis du går vinterløypa så kommer du ned ved Krokvasstølen og kan gå videre til Bleskestadmoen. Jeg tror de fleste går via Mostølen, men denne hytta ligger litt for nære sivilisasjonen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.