Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Østmarka


Haldor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og ett par kamerater tenkte oss en tur til østmarka for å lufte fiskestanga denne uken. Vi har ikke bil og tenkte da å prøve å komme oss inn i marka med kollektiv transport. Vi kommer til å reise ut fra Ski i Akershus. Lurte derfor på om det er noen her som har noen gode tips til hvor vi kan ta bussen fra Ski for å finne ett fint område med fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke så mye om fiske utover at det stort sett er fisk i de fleste vannene i Østmarka. Var et par uteliggerbrødre som satt ut fisk i fisketomme vann sånn at de kunne fiske der de til enhver tid befant seg.

Men tur: Sjekk ut Krokhol som startsted. Bussen stopper ved golfbanen og skauen er noen minutters rusl unna. Tømmerås (313) høyest i Ski kommune er fire km og gå. Utrolig fin utsikt for en slik liten haug. Bortenfor den er det mange fine vann hvor jeg har sett folk fiske. Tror det er mulig å sette opp et telt på saklig vis der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine Fiskevann i Østmarka, og noen veldig fine utsiktspunkter som man kan legge inn på turen, jeg har nettop lagt ut en liten turrapport fra helgens tur opp til Tonekollen, les om turen på min blogg http://villmarksbilder.blogspot.com/

Ellers gjøres det mye godt arbeid av Jeger og fiske foreningene rundt om, du kan eksempelvis lese deg til noen greie tips om fiske ved å sjekke ut denne linken http://ljff.no/index.php?subaction=showfull&id=1116962546&archive=&start_from=&ucat=25&

Hilsen Kai jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tenkte å fylle ut litt info om fiske i østmarka, da jeg har trava en del rundt i området en stund.

OFA (Oslomarkas FiskeAdministrasjon) står for kultivering og oppsyn av samtlige fiskevann i Oslomarka.

Fiskekort for voksne er kr. 400,- for et helt år, eller et to-døgnskort for kr. 100,- Dette kan kjøpes via SMS, Internett eller via enkelte sportsforretninger og automater i marka.

Genrelt sett kan man si at de fleste vanna i østmarka er befolket av ørret, men det er svært sjeldent å få noe i kilosklassen. Selv var jeg ute i østmarka i hele fjor, og som et eksperiment valgte jeg KUN å fiske med sluk, og totalt fikk jeg to abbor og en gjedde i løpet av hele sesongen. Kameraten som var med på samtlige turer fisket kun med mark og dupp, og han dro opp uttallige abbor og to små ørret, så man skal ha litt flaks og lokalkjennskap for å dra opp storørreten her :)

Var selv i Krokhol-området i går, og dro opp årets første ørret(~100-150g) på flue. Vannene rundt Krokhol, spesielt Paddetjern, går for å være vann der det er vanskelig å lure ørret på kroken, men langt fra umulig. Tar du utgangspunkt i å ta bussen/parkere bilen ved Krokhol golfbane, går det stier rundt til mer eller mindre hele østmarka.

Alternativt kan man ta utgangspunkt fra Grønmo golfbane, og traske innover i marka derfra. De første vannene du kommer til (Sølvdobla og Trollvann) er overbefolket av ørret og i slike vann praktiseres det ikke minstemål på ørret. Sølvdobla går på folkemunne som trøstevannet, der man alltid får fisk når det ellers har vært stille, og det stemmer godt siden det vaker mer eller mindre konstant der.

Alternativt til dette igjen, kan du ta utgangspunkt i Nøklevann(ta t-banen til Bøler). Der er det tatt svær ørret på 4-5kg, men dette er fra båt, og skal du leie båt/kano i vannet må man være medlem av den lokale roforeningen der :roll:

Ta deg en tur på OFA sine nettsider(www.ofa.no) , der har de en del turtips, og tillegg har de et aktivt forum der du kan spørre om bl.a. turforslag til østmarka.

Håper dette satt litt lys på saken :)

Skitt fiske!

Edit: Det skal også nevnes at lokallagene i OFA består av medlemer fra JFF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar.

Vi reiste ut på fredag og kom igjen i dag. Været var strålende og vi koste oss.

Angående rute tok vi bussen til Krokhol og gikk inn til Vangen og så videre til Tonevann. Det var mye fisk som vaka, men vanskelig å få den til å ta. Jeg fikk en liten abbor og en ørret i putten som renner ut i nordenden av Tonevann.

Kameraten min som våknet mitt på natta fikk også se en bever. Det var mye spor etter den i området.

På lørdag gikk vi over til Steinsjø der vi slo opp campen igjen. Var igjen mye fisk som vaket, men ikke lett å få den til å ta. Var også så varmt at det ble mye tid på rygg.

Alt i alt en fin helg, morro at det er mulig å komme seg ut såpass nær Oslo. Det blir nok ikke alt for lenge til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.