Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane - nok et spørsmål om snøforhold


vertigo

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er tre kamerater som tenker oss en topptur i Rondane om 2-3 uker, men er usikre på snøforholdene (vi skal gå).

Noen som vet hvordan det er der nå, eventuelt om dere tror det er mulig å gå topptur om 2-3 uker?

Takker

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann jarmol.

Fikk du svar på snøforholdene i Rondane eller?

Ifølge senorge.no så er det 1-1.5 m våt snø der (på toppene altså), det lover dårlig.

Forresten, noen som har erfaring med senorge.no, om det er pålitelig å bruke mtp å planlegge tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke noe svar, men var en tur på Storsmeden i går via Kaldbekkbotn fra hyttefeltet ved Bergetjønne. Tenkte å skrive en liten rapport på hjemmesiden min i morgen, og kan legge ut noen bilder her i samme slengen.

Er fortsatt en del snø fra 14-15 hundre meter i Kaldbekkbotn. Gikk fint med med truger nede i dalen. Jeg gikk igjennom noen ganger (med sekk veier jeg 85-90 kg og har truger for folk opp til ca. 95 kg), men da det begynte bli bratt så ville ikke trugene sitte i snøen (taggene får ikke tak) så de fungert mer som akebrett. Og uten truger så sto jeg kjapt med snø til skrittet. Det ble derfor til at jeg måtte delvis krabbe oppover for å få mest mulig flate på snøen, og i tillegg gå mest mulig der steinene kom frem fra snøen. Det var mildt sagt litt tyngre enn jeg hadde forventet. Trodde det hadde satt seg litt mer i sørvest-skråningen, men den gang ei. Måtte være veldig forsiktig på veien ned igjen. Ellers kunne det gått en legg (eller minimum et alvorlig kutt). Gikk igjennom hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for øvrig var senorge.no rimelig bra på snøforholdene. det var stort sett bart de de sier det skal være bart. og det var nok ikke langt fra meteren på toppen av storsmeden heller. dog har vatn helt rett i at det er relativt snøfattig på alle nubber og steiner som stikker ut. men det er jo ikke så lett for senorge.no å identifisere alle disse på et kart.

i kaldbekkbotn var det minst en meter med snø midt i dalen, men det stikker nå opp steiner både her og der, så ift til å tolke senorge.no så må man se an terrenget og tenke litt på solforhold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 1. juni syklet jeg og en kompis fra Rondablikk til Rondvassbu i strålende sol. Deretter gikk jeg tur-retur Storronden og det var en kjempefin tur. En del snøpartier oppover, men det var mange muligheter til å gå rundt dem eller tråkke forsiktig over. Jeg var på toppen ca 11:30 og snøen var ganske hard da. Gikk stort sett ikke gjennom når jeg gikk på snøen men mulig det blir en del bløtere utover dagen. Toppen var helt snøbelagt men det var ikke noe problem å gå på den på dette tidspunktet. Jeg var veldig i tvil da jeg beskuet toppen fra Rondablikk ettersom den så helt hvit ut. Men gikk altså stort sett på stein hele veien opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 1. juni syklet jeg og en kompis fra Rondablikk til Rondvassbu i strålende sol. Deretter gikk jeg tur-retur Storronden og det var en kjempefin tur. En del snøpartier oppover, men det var mange muligheter til å gå rundt dem eller tråkke forsiktig over. Jeg var på toppen ca 11:30 og snøen var ganske hard da. Gikk stort sett ikke gjennom når jeg gikk på snøen men mulig det blir en del bløtere utover dagen. Toppen var helt snøbelagt men det var ikke noe problem å gå på den på dette tidspunktet. Jeg var veldig i tvil da jeg beskuet toppen fra Rondablikk ettersom den så helt hvit ut. Men gikk altså stort sett på stein hele veien opp.

Det høres nok rimelig ut, i og med at det var mindre snø oppover mot Storronden, så du kom vel sikkert opp mot 2000 meter før du måtte gå skikkelig på snø? Dvs. hvis du fulgte høyresiden av ryggen oppover (http://www.topptursiden.no/photogallery/Storsmeden/13%20Storronden.jpg)

Jeg var på toppen av Storsmeden ca. klokken 10, og det var greitt de øverste høydemeterne (kanskje fra 1950 meter og opp), men nedenfor gikk jeg rett igjennom der det var bratt.

Digerronden, Midtronden og Høgronden kan man vel gå på nesten uten å være på snøen i det hele tatt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarmol kom meg i forkjøpet på Storsmeden lørdag. Tenkte meg egentlig på Sagtindan, men revurderte planen da jeg begynte å vasse til knes innover Kaldbekkbotn. Jeg hadde IKKE truger. Da ble det Veslesmeden opp vesthellinga og deretter Storsmeden. Fortsatt mye snø på Smedeggen, men ikke problematisk. Snøen forsvinner raskt nå hvis været holder seg varmt. I solhellingene var den som krem. Tenker Kaldbekkbotn ser annerledes ut om ei uke allerede. Uansett er det de sørvestlige delene som har mest snø. Rekka Digerronden-Høgronden var nesten bar nå. Konklusjon: Unngå Smiubelgen noen uker til hvis dere er redd for å bli våt på beina, ellers er Rondane fotturklar.

post-6270-133474627226_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.