Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørskredtinden, sørøstrenna på ski


essem

Anbefalte innlegg

Smørskredtinden var et lite plaster på såret for en skisesong som ikke har vært av de aller beste. Så langt. Altfor mye vær fra feil retninger, altfor mye vind, lite snø i fjellet osv. Noen høydepunkt har det selvfølgelig vært. Smørskredtinden (1631), nest høyest i Sunnmørsalpane, nabo til Slogen, primærfaktor 1306m, bare kalt "Tinden" lokalt. En topp mange har vært på og mange flere kunne tenkt seg å vært der. 7 år siden min forrige og eneste tur til toppen, 17 år siden "gi" sin. Andrereis for begge to med andre ord. Noen korte stikkord om turen:

Start i Strandamoldskreddalen med 10 min skibæring. Gikk opp Tverrdalen til Allskredhornet og videre til Smørskredtinden. Et par ras i renna på vei opp kan godt legges på hylla merket "spooky", et oppvarmet lag nysnø fikk god fart og det skulle ingenting til for å løse det ut. På kartet måler jeg ganske nøyaktig 100m mellom 5 koter, 45 grader, hvor riktig dette er... Vi kom vel til i overkant av 40 på det bratteste som "opplevd" bratthet. Planen var også å gå over Nordre Smørskredtind, men tiden strakk ikke til. I tillegg til at de ekstra høydemeterne ville sittet langt inne for min del...

Flere bilder og litt mer tekst

Edit:
Lagt til to nye bilder som gir grei oversikt.

post-3473-133474623994_thumb.jpg

post-3473-133474624001_thumb.jpg

post-3473-133474624008_thumb.jpg

post-3473-13347462437_thumb.jpg

post-3473-133474624378_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan er det å bestige denne toppen om sommeren? Det hadde vært perfekt å kombinere med en tur på Slogen, men det er vel bre og slikt?

Det lar seg gjøre å ta den sammen med Slogen på en god dagstur, opp til Smørskredtind har jeg hørt prat om klyveklatring grad 2 og litt utsatte omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestilig å kjøre på ski ned der - det er vel ikke så veldig vanlig å gjøre det :roll: Jeg har gått opp og ned renna med stegjern og isøks og syntes det var fryktelig bratt.

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men det ingen grunn til at den ikke skal ha litt "trafikk" gjennom en sesong. Nedkjøringen skiller seg ikke ut (i bratthet) fra det som blir gjort veldig mange andre steder i området. Qme linker opp ei nedkjøring som er hakket kvassere, ned til Patchellhytta. På Hjørundfjordportalen ligger der også en artikkel fra en tur med nedkjøring i denne renna, fra nå i vår. Vi snakket om det på vei opp når det ustabile snølaget raste nedover, at det ikke burde være noen flere på vei oppover... :wink:

Erling12, nordvestegga har ikke bre. Men den kan visst være litt ekkel å finne fram på. Jeg har den ruta tilgode. Var på vei dit for noen år siden, men endte på Slogen fordi det trakk inn truende skyer. Regn på nordvestegga er greit å unngå. Med Patchellhytta som base blir disse to toppene en formiddags- og en ettermiddagstur. Anbefaler Slogen først så kan du sitter på Smørskredtinden på ettermiddagen og se på alle som går opp på Slogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råna virker også veldig forlokkende. Der er det vel ingen store vanskeligheter?

Når det gjelder Smørskredtind, så virker denne helt på kanten av mine evner. Dermed er den både spennende og småskummel på samme tid. Undertegnede er en person som takler småluftige steder helt greit, men som samtidig misliker utsatte/eksponerte partier sterkt. Hvis et glipptak eller et anfall av svimmelhet medfører døden, trekker jeg meg. Det kan være greit å ha i tankene når man kommer med tips, for vanskelighetsgrad i fjellet er og blir veldig subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råna virker også veldig forlokkende. Der er det vel ingen store vanskeligheter?

Når det gjelder Smørskredtind, så virker denne helt på kanten av mine evner. Dermed er den både spennende og småskummel på samme tid. Undertegnede er en person som takler småluftige steder helt greit, men som samtidig misliker utsatte/eksponerte partier sterkt. Hvis et glipptak eller et anfall av svimmelhet medfører døden, trekker jeg meg. Det kan være greit å ha i tankene når man kommer med tips, for vanskelighetsgrad i fjellet er og blir veldig subjektivt.

Råna er en grei tur, et punkt er litt luftig men ikke vanskelig. Smørskredtinden er enklest opp renna fra sørøst. Der er sva i nedre del av renna som må passeres, greit at det er tørt der. Ellers grei klyving, husker det ikke som eksponert. Der er mye godt synlige tråkk hele veien opp til toppen.

Er det greit å gå opp på Nordre på ski? Det ser ut som det er muligheter der ut fra det nest siste bildet du har lagt ut.

Med samme startsted som vi hadde her er det en grei skitur ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råna er en grei tur, et punkt er litt luftig men ikke vanskelig.

Det her tar jeg etter hukommelsen fra en tur 15 år tilbake:

Det luftige punktet på Råna er anslagsvis 30 meter fra toppvarden og der var det et lite opptak på ryggen med stup på begge sider. Mine to kamerater taklet denne utfordringen helt greit, mens jeg psyket ut ved dette punktet og nøyde meg meg varden som står et par meter lavere, men 50 meter i luftlinje fra den egentlige toppen. Litt irriterende var det, for på en god dag hadde jeg sikkert gått bort på høyste punktet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigering, jeg tenkte ikke på de siste meterne Erling, de aller fleste stopper der du stoppet pga svært luftig og utsatt. Jeg tenkte på ryggen opp fra Nordkopskaret som er normalruta til Råna, der er et litt luftig punkt som ikke er vanskelig. Råna er en fin tur også på ski, men da må det være skredtrygt i Nordkopen. Kan da gå direkte mot de to piggene som Randers var den første til å beskrive, dette er også ei ok sommerrute, jeg gikk den i 1998. 27.juli iflg notatene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ruta er nok den lureste måten å ta denne toppen på. Jeg gikk renna mellom Store og Nordre fra Patchellhytta på tilsvarende føre, men tok da feil renne til toppen. Vi var ikke de første som har gjort det.

Det er bedre oversikt, og lengre nedkjøring på ruta deres. Flotte bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et regntungt Nordvestland utenfor vinduet, drømmer jeg meg fortsatt tilbake til lørdagens tur. :D

En flott vårskitur med alle elementer enn kan ønske seg.

Legger ved turens siste bilde, ti minutter trasking langs stien tilbake til bilen gjenstår.

post-399-133474625272_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.