Gå til innhold
  • Bli medlem

Støvler og bindinger til fjellski


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg fjellski (Åsnes Amundsen, 194 cm) på salg, men har ennå ikke kjøpt bindinger og støvler, da jeg er litt usikker på hvilken type binding jeg bør gå for. Foreløpig er jeg helt nybegynner og har bare vært par teltturer i Oslomarka om vinteren (på langrennski!), men dette har gitt mersmak og jeg kan tenke meg å gjøre det mer, samt å gå fra hytte til hytte i fjellet, toppturer osv. Hvor mye jeg kommer til å gå i løype er uvisst, men det blir sikkert minst 50%. Jeg vil likevel ha muligheten til å gå utenfor løypa. Jeg vil trolig ha en del kg på ryggen på de fleste turene.

Hva slags type bindinger bør jeg gå for? Hva er fordelen med de forskjellige typene? Jeg har blitt frarådet BC-bindiger av enkelte, men er fortsatt usikker. Hvis jeg går for den såkalte 75 mm-bindingen, bør jeg da velge den vanlige som festes forran eller den med kabel bak helen? Hvilket merke/ hvilken modell er bra?

Er lærstøvler best eller er goretex vel så bra? Hvilke modeller er bra?

Hvor lange staver bør jeg kjøpe? Jeg er litt under 180 cm.

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags type bindinger bør jeg gå for? Hva er fordelen med de forskjellige typene? Jeg har blitt frarådet BC-bindiger av enkelte, men er fortsatt usikker. Hvis jeg går for den såkalte 75 mm-bindingen, bør jeg da velge den vanlige som festes forran eller den med kabel bak helen? Hvilket merke/ hvilken modell er bra?

Er lærstøvler best eller er goretex vel så bra? Hvilke modeller er bra?

Ikkje la deg skremme vekk frå BC. Det er den bindingen som aller best til å gå med. Og i forhold til 75mm-binding utan feste bak helen, er BC minst like god til å løype nedover med. Det er støvelvalget som er avgjerande for nedovereigenskapane. Eg har sjølv eit par Åsnes Nansen utan binding etter salg i vår, og for min del vil valget stå mellom BC og 75mm-kabelbinding.

Når det gjeld støvelvalg, er det aller viktigaste at støvelen passar på foten din. Når du har prøvd ulike støvler, kan kanskje bindingvalget gje seg sjølv fordi du har funne den perfekte støvel. Sjølv sverger eg til lærstøvler, men det kan godt hende at andre støvler er vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jeg kommer til å gå i løype er uvisst, men det blir sikkert minst 50%. Jeg vil likevel ha muligheten til å gå utenfor løypa. Jeg vil trolig ha en del kg på ryggen på de fleste turene.

Hva slags type bindinger bør jeg gå for? Hva er fordelen med de forskjellige typene? Jeg har blitt frarådet BC-bindiger av enkelte, men er fortsatt usikker. Hvis jeg går for den såkalte 75 mm-bindingen, bør jeg da velge den vanlige som festes forran eller den med kabel bak helen? Hvilket merke/ hvilken modell er bra?

Hvis du kommer til å gå mye i løype er BC det naturlige valget. 75mm-bindingen er vrien å stå i løype med, da den skraper borti kantene. Pass også på å få BC-binding som ikke er bredere enn skia. Jeg har hørt at de BC-bindingene man bare tråkker ned i (auto) blir trege i mekanikken når det er kaldt, men har ingen erfaring med dette selv. NNN BC Manuell er vel den kraftigste varianten, som fortsatt er smal nok til å gå i trikkeskinnene. Jeg har disse selv, og de tåler faktisk mye juling. De åpnet seg plutselig på fremsiden i vinter, men var bare å kneppe på plass igjen, og har ikke hatt noe trøbbel siden. Jeg er mer redd for at stanga i skoa skal løsne, men har ikke sett noen svakhetstegn ennå.

Skoene jeg har er forøvrig Crispi Stetind, som jeg er svært fornøyd med. Passe stive, samtidig som at man kan rusle med dem uten skia, slik at man ikke trenger å ta med ekstra sko. 75mm-skoa er litt mer klønete å gå på når det ikke er ski under dem. Ellers finnes det mange andre gode sko, Alpina sine er vel også litt rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikkje eg ta nokon avgjerelse for deg, men eg har samme erfaringar som Boomstick. Har samme binding og samme sko. Skoa er også ganske varme, så det er ikkje noko problem å bruke dei i ein god del minusgrader.

Hvis ein skal gå ein del i løyper, så ville eg anbefalt BC. For telemarkkøyring syns eg personleg 75 er betre (også utan vaier), då eg syns den stivar litt betre av, men den store forskjellen kjem fyrst når ein kjøper med vaier. Men det er til gjengjeld tyngre å gå med.

Hvis du er ute etter stavar til å ha i fjellet så vil eg anbefale teleskopstaver (todelte eller tredelte). Avhengig av kor mykje du langar ut i løypa og om du er på veg oppover eller nedover, så kan det være greitt å tilpasse lengden. Desse stavane er rett nok noko dyrare, så det kjem an på kor mykje du vil legge i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med Alfa Skavet Støvlene mine med BC Magnum. Magnumen gir litt bedre stødighet. En kamerat har Stetind og er også meget fornøyd. De er litt stivere. Velg de støvlene som passer foten din best. Jeg har skistøvler i 46, selvom 45 er min vanlige størrelse. Bruker SOLE innersåler, som gir ekstra dempnining og bygger godt. Innleggsåler er svindyre, men jeg synes de er verdt det. Kan brukes i andre støvler også. Fordelen med litt store støvler er at du da kan bruke ekstra tykke sokker og ekstra såler når det er kaldt. Kan likevel bruke støvlene med et par tynne ullsokker, men det går litt utover stødigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålreit.

Takk for mange gode svar.

Det er tydelig at BC er best i løypa og 75 mm utenfor løypa. Det var jeg mer eller mindre klar over. Problemet er at jeg har lyst til å kunne gå både i og utenfor løypa, men vet ennå ikke hvor jeg kommer til å gå mest. Det er tydelig at de fleste anbefaler BC, ihvertfall til løypegåing. Men hva er værst, å bremse i sporet pga for brede bindinger, eller å ha litt mindre stabilitet utenfor løypa? Begge deler er selvfølgelig kjipt, men hva er mest problematisk?

Jeg tenker å bruke litt penger på dette utstyret nå, sånn at jeg blir fornøyd og kan ha det lenge. Jeg vil helst slippe å kjøpe utstyr to ganger på kort tid. Av den grunn heller jeg kanskje litt mot 75 mm, sånn at skiene kan brukes både på korte turer i marka og på lange utenfor løypa, men det er kanskje der jeg har missfortsått? Det virker bare så mye værre å ha ustabile ski utenfor løypa enn å få litt mer motstand i sporet...

Er teleskopstaver å anbefale? Jeg har hørt litt ymse om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del diskusjoner vedr. dette temaet her på fjellforum, sjekk linkene nedenfor.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11378&highlight=bindinger

og

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14523&highlight=bindinger

samt en rekke flere. Anbefaler å bruke søkfunksjonen om du ikke har gjort dette.

Selv har jeg Åsnes Rago med BC magnum og Crispi Stetind støvler, en kombinasjon som gir gode muligheter for varierte fjellskiopplevelser både i og utenfor løype, oppover og nedover.

Jeg bruker Swix Mountain staver, og har teleskopstaver som backup i pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Av den grunn heller jeg kanskje litt mot 75 mm, sånn at skiene kan brukes både på korte turer i marka og på lange utenfor løypa, men det er kanskje der jeg har missfortsått? Det virker bare så mye værre å ha ustabile ski utenfor løypa enn å få litt mer motstand i sporet...

Jeg synes på ingen måte BC-bindingene er for ustabile utenfor løypa! 75mm er mer stabile, det er riktig, men slalombindinger er jo enda mer stabile uten at det er hensiktsmessig! BC er akkurat passe spør du meg, ikke for ustabil og ikke for stiv. perfekt for tinderangling i jotunheimen og langturer på vidda/grønland etc. (både med og uten storsekk og pulk)

For min egen del er jeg ikke i tvil, jeg ville kjøpt BC-bindinger selv om jeg aldri skulle vært i nærheten av preppa løype.

Eneste unntak er hvis man bor på vestlandet og kun går rett opp og ned fjellsida, da ville jeg kjøpt 75mm (eller egentlig helst rando).

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålreit.

Takk for mange gode svar.

Det er tydelig at BC er best i løypa og 75 mm utenfor løypa. Det var jeg mer eller mindre klar over. Problemet er at jeg har lyst til å kunne gå både i og utenfor løypa, men vet ennå ikke hvor jeg kommer til å gå mest. Det er tydelig at de fleste anbefaler BC, ihvertfall til løypegåing. Men hva er værst, å bremse i sporet pga for brede bindinger, eller å ha litt mindre stabilitet utenfor løypa? Begge deler er selvfølgelig kjipt, men hva er mest problematisk?

Jeg tenker å bruke litt penger på dette utstyret nå, sånn at jeg blir fornøyd og kan ha det lenge. Jeg vil helst slippe å kjøpe utstyr to ganger på kort tid. Av den grunn heller jeg kanskje litt mot 75 mm, sånn at skiene kan brukes både på korte turer i marka og på lange utenfor løypa, men det er kanskje der jeg har missfortsått? Det virker bare så mye værre å ha ustabile ski utenfor løypa enn å få litt mer motstand i sporet...

Er teleskopstaver å anbefale? Jeg har hørt litt ymse om dem.

1) Glem løypa, skiene er for brede tikl å gå i sporet.

2) BC er stabilt i massevis. Jeg har et par ski med BC og et sett med Telemark med Vire.

Jada, 75mm med vire er mere stabilt, men uten vire, er forskjellene så små, at skovalget blir viktigere.

Så, er du ikke fullstendig ihuga telemarkskjører, så sats på BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Glem løypa, skiene er for brede tikl å gå i sporet.

2) BC er stabilt i massevis. Jeg har et par ski med BC og et sett med Telemark med Vire.

Jada, 75mm med vire er mere stabilt, men uten vire, er forskjellene så små, at skovalget blir viktigere.

Så, er du ikke fullstendig ihuga telemarkskjører, så sats på BC

Er det Åsnes Amundsen som er den nye versjonen av Rago? Usikker, men jeg har i hvert fall Rago, og de går helt greit i preparert løype. Man ligger riktignok litt og gynger når det er klinke nypreparert (og løypa ser nok heller ikke nypreparert ut lenger etter at jeg har kjørt der), men skia holder seg fint i sporet, også gjennom svinger. Man setter ikke noen fartsrekorder, men det er vel neppe formålet når man går på fjellski.

(skia mine er 195 lange, og 67-57-62 i bredde)

Enig i at BC er stabil nok, og at man kan gjøre mye med støvelvalg. Finnes støvler som er temmelig avstiva, som sikkert kan kompensere for det lille man mister ved å velge BC kontra 75mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen er nye Rago.

Kjøpte selv Åsnes Amundsen med BC magnum etter jul. Kortfellesystemet er genialt, rett og slett konge.

Ift sko stod valget mellom Alfa Skarvet og Crispi Stetind. Prøvde begge i butikk, og Skarvet passet foten best. Passform er alfa omega, sånn sett er de skoene ganske lik. Stetid er stivere, går lengre opp på foten. Hvis begge skoene passer bra, velg Stetind hvis mye nedover, Skarvet hvis mest bortover.

Prøvd en del telemark med dette utstyret. Er fullstendig amatør. En god del knall og fall. Hvis man er dyktig teknisk går det sikkert bedre. Jeg trodde innledningvis at jeg ville bruke skiene til mest å gå i løyper. Valgte da Amundsen. I ettertid angret litt da opplevelsen med fjellski og spesielt kortfellesystemet (les: tanks, gå hvor man vil) er det å gå i løyper kjedelig. Også ønsket å hatt bredere ski, evt nansen/ingstad og på disse skia er det vel bortimot obligatorisk med 75mm. Grunnen til dette for bedre opplevelse nedover :D

Vil anbefale deg BC magnum, prøv forskjellig sko - PASSFORM for deg bør avgjøre valget. Hvis bredere ski enn Amundsen, gå for 75mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere sverget til 75mm, men er blitt meget imponert over BC binding. Brukte Rottefella BC magnum og Alfa skarvet på min norge-på-langs tur nå i vinter. Er godt fornøyd! Bc systemet er lettere å gå med mtp friksjon. Synes også bc skoene har bedre komfort. De gode gamle 75mm har en stor svakhet og det er at selve skosålen kan knekke!!! Traff på en kar som opplevde dette underveis, og da er man ganske hjelpeløs. Skoene jeg brukte på turen er fortsatt i godt hold. Vil ikke si det er så voldsom forskjell når det gjelder stabilitet og styreegenskaper.

Frederik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp tilbake fra pinsetur over Josten i fantastisk vær :)

4 i turfølget gikk på BC mens 2 brukte 75mm, hvorav den ene med wire.

Konklusjon etter saumfaring av føttene ved ankomst Fjærland var at vi 4 med BC så og si hadde lytefrie føtter mens de to med 75mm hadde fullt opp av blemmer og gnagsår. Spesielt ille var blemmene under fotballene som skyldes den knekken du får i støvlesålen når du går med 75mm.

Jeg var veldig i tvil om valg av binding men tror at jeg har valgt helt rett til mitt bruk som er toppturer (hvor toppen og ikke nedfarten er hovedmålet) og til hytte-til-hytte-turer i påskefjellet.

Støvlene jeg bruker er Crispi Stetind og de er jeg knallfornøyd med. Men støvler må jo passe foten selvsagt.

Når det gjelder staver så er min erfaring at det er en fordel med justerbar lengde. Da kan du variere alt etter hvilket terreng du går i. Spesielt i bratte traverser så er det behagelig (og sikrere) å kunne gå med en kort og en lang stav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt fremste tips er å kjøpe en manuell binding. feks Rottefella BC manuell. Da slipper du å ise fast, og ikke få støvelen ut av bindingen etter endt tur (veldig irriterende når dette skjer). Det finnes flust av stive nok støvler som passer til, så der må du finne ut av hva som passer deg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.