Gå til innhold
  • Bli medlem

Over Dovrefjell på cykel


martinDK

Anbefalte innlegg

Hej,

Jeg skal cykle Oslo - Bindal i juli måned. Jeg har tænkt at køre via Gudbrandsdalen og skal derfor passere Dovrefjell. Hvad er den bedste rute når man er på cykel? E6 Dombås-Oppdal, eller køre fra E6 ved Frya og tage RV 27/29 til Hjerkinn og E6 ned mod Oppdal? Eller findes der en alternativ rute over Dovrefjell når man er på cykel? Jeg kører på MTB (dog med semi-slick dæk) så grusveje er også OK.

Er lidt nervøs for trafikken på E6. På den anden side ser RV27/29-alternativet meget øde ud (=ikke mange muligheder for proviantering undervejs).

På alle andre passager af ruten Oslo-Bindal har jeg kunne finde alternative veje så jeg stort set undgår E6, men lige netop over Dovrefjell ser det ud som om der bare er de to vejvalg jeg har beskrevet ovenfor.

Hilsen,

Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg vil absolutt anbefale RV27/29! Mye mindre trafikk og mer spennende enn å sykle nede i gudbrandsdalen. Ulempen er en ganske frisk klatring fra Ringebu/Frya og opp til venabu!

Forøvrig er det provianteringsmuligheter i Venabygd, på Venabu og i Folldal. Såvidt jeg husker er det også en butikk mellom Folldal og Venabu, mulig i nærheten av Atnsjøen.

God tur!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6 har mindre trafikk over dovre enn noe annet sted i Sør-Norge. (under halvparten av trafikken sør for Dombås og nord for Oppdal/Ulsberg.) Men selv om antallet biler ikke er så stort, så kjører folk fort over fjellet, og det er fint å unngå denne vegen.

RV27/29 tar deg nærmere fjellet og nasjonalparkriket i følelsen om enn kanskje ikke i kommunikasjoner, og her har du virkelig vegen for deg selv. Tror også det egentlig er lengre avstand uten butikk mellom Dombås-Oppdal enn Folldal-Oppdal. Du har dessuten en del turisthytter langs Rv27.

Ned Drivdalen må du følge E6 og her er vegen litt mer svingete og uoversiktlig enn over fjellet. De driver med å utvide vegen flere steder til ekstra krabbefelt/forbikjøringsfelt i andre retningen, samt retter ut noen svinger, så se oppfor vegarbeid. Uansett klarer du nok fint å holde 40+ km/t hele nedfarten, selv med MTB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for hjæpen begge to!

Det lyder klart som om RV27/29 vejvalget er det bedste.

Jeg har efterfølgende fundet denne side http://kart.finn.no/ hvor man bl.a. kan se de butikker som Erik omtaler langs ruten. Der findes også meget fine luftfotos på siden, hvor man kan vurdere vejens beskaffenhed, se cykelsti/vejskulderbredder osv. fra hele Norge.

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Folldal må det også gå bra (=være en enda bedre tur) om du sykler inn Einunndalen. Litt øst for Fundin tar du av nordover og kommer ut ved Orkelsjøen. Derfra går veien ned til Oppdal sentrum. Helt sydøst i Oppdal kommune er det 3-4 km som står som traktorvei på kartet, men det ser ut som bra sykkelvei. Bonusen er selvfølgelig at du får se fjellet fra "innsiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

springsteen skrev:

Fra Folldal må det også gå bra (=være en enda bedre tur) om du sykler inn Einunndalen.

Enig i det. Syklet Einunndalen i motsatt retning for noen år siden og dette er en godt syklebar rute. Bare ca. 50 - 100 m. med trilling inklusive en elvekryssing som ikke er problematisk.

Men nedkjøringen mot Oppdal er bratt så sjekk at bremsene er i orden før nedoverturen! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Folldal må det også gå bra (=være en enda bedre tur) om du sykler inn Einunndalen. Litt øst for Fundin tar du av nordover og kommer ut ved Orkelsjøen. Derfra går veien ned til Oppdal sentrum. Helt sydøst i Oppdal kommune er det 3-4 km som står som traktorvei på kartet, men det ser ut som bra sykkelvei. Bonusen er selvfølgelig at du får se fjellet fra "innsiden".

Jeg kan godt se hvad du mener - det lyder som en rigtig spændende tur, samtidig med at man helt slipper for E6.

Jeg har tegnet hele min rute ind her http://maps.google.dk/maps/ms?msa=0&msid=106652146311978337265.00046a962432947aa87d1&hl=da&ie=UTF8&z=6 (inkusive den nye rute over Einunndalen).

Hvis der er nogle der har forslag til forbedringer eller andre ideer vil jeg meget gerne høre om det.

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I steden for å ta østsiden av Trondheimsfjorden ville jeg foreslå å ta ferga Flakk-Rørvik og sykle over Fosen. Denne ferga er gratis for syklister.

Da ungår du en del ekle biter av E6. Merk at E6 mellom Trondheim og Steinkjer har mye mer trafikk enn E6 over Dovre.

Dersom du vil komme raskt fram bruker du Rv720 igjennom Malm. (Veien går rett fram og det finnes omtrent ikke biler her.)

Dersom du vil ha mer spennende terreng, tar du Rv715 igjennom Åfjord. (Litt mer trafikk og svingete veg, samt mer bakker.)

Nord for Namsos kan du velge Rv769+Rv771. Dette er faktisk litt kortere å sykle enn Rv17, men du får en ekstra ferge.

Du har lagt inn E6 langs østsiden av Mjøsa. Denne har _svært_ mye trafikk, og stedvis ingen alternativveg. Jeg tror det er bedre å sykle via Gjøvik på vestsiden av Mjøsa.

Du har også lagt in Omkjøringsvegen igjennom Trondheim og E6 igjennom Melhus sør for Trondheim. Disse er motorveg og forbudt for syklister. Det finnes alternative veger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martinDK skrev:

Jeg har tegnet hele min rute ind her http://maps.google.dk/maps/ms?msa=0&msid=106652146311978337265.00046a962432947aa87d1&hl=da&ie=UTF8&z=6 (inkusive den nye rute over Einunndalen).

Jeg har skummet ruten du har satt opp, og det ser ut for at du har gjort en god jobb med å unngå de mest trafikkerte strekningene. Men dette har gitt det en del utfordringer i form av sterke stigninger.

Jeg går ut fra at du kommer til å ha med en god del baggasje og da blir bl.a. stigningen fra Ringebu og opp til Venabu tøff. Jeg syklet der for maange år siden, den gangen det var grusvei over fjellet, og jeg husker ennå med gru bakkene opp fra Ringebu. :) Tror aldri jeg noen gang har trillet sykkelen så langt i et strekk.

Hvis jeg skulle sykle strekningen mellom Hamar og Trondheim, ville jeg kanskje ha valgt Østerdalen hvor det er mulig å sykle på sideveier på østsiden av Glomma hele strekningen, og hvor motbakkene er "snille". Du kan allikevel dra over fra Atna til Folldal og få med Einunndalen.

Uten å gå inn på hele strekningen, ser jeg at du har valgt en kraftig stigning på vestsiden av Gaula mellom Støren og Trondheim. Den første delen fra Støren er grei, men jeg ville kanskje krysse tilbake til E6 ved Kvål. Derfra er det sykkelsti resten av veien(tror jeg).

Bare noen tanker i all hast, håper du år en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I steden for å ta østsiden av Trondheimsfjorden ville jeg foreslå å ta ferga Flakk-Rørvik og sykle over Fosen. Denne ferga er gratis for syklister.

Da ungår du en del ekle biter av E6. Merk at E6 mellom Trondheim og Steinkjer har mye mer trafikk enn E6 over Dovre.

Dersom du vil komme raskt fram bruker du Rv720 igjennom Malm. (Veien går rett fram og det finnes omtrent ikke biler her.)

Dersom du vil ha mer spennende terreng, tar du Rv715 igjennom Åfjord. (Litt mer trafikk og svingete veg, samt mer bakker.)

Nord for Namsos kan du velge Rv769+Rv771. Dette er faktisk litt kortere å sykle enn Rv17, men du får en ekstra ferge.

Det lyder faktisk som en rigtig fin ide, jeg havde ikke selv set den mulighed.

Du har lagt inn E6 langs østsiden av Mjøsa. Denne har _svært_ mye trafikk, og stedvis ingen alternativveg. Jeg tror det er bedre å sykle via Gjøvik på vestsiden av Mjøsa.

Good point - der er et par steder hvor man ikke undgår E6 langs Mjøsa. Jeg vil tage den vestlige omkøring med i mine overvejelser.

Du har også lagt in Omkjøringsvegen igjennom Trondheim og E6 igjennom Melhus sør for Trondheim. Disse er motorveg og forbudt for syklister. Det finnes alternative veger.

Jeg havde tænkt at smutte igennem villa- og industrikvarterne syd for Omkjøringsvegen men jeg var for doven til at tegne det ind på kartet :D Correct me if I am wrong, men det ser ud til at der løber en gammel vej parallelt med E6 fra Melhus til rundkørslen ved Klett, som ser ud til at være velegnet til cykling.

Tak for alle dine inputs, de er meget værdsatte.

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skummet ruten du har satt opp, og det ser ut for at du har gjort en god jobb med å unngå de mest trafikkerte strekningene. Men dette har gitt det en del utfordringer i form av sterke stigninger.

Jeg går ut fra at du kommer til å ha med en god del baggasje og da blir bl.a. stigningen fra Ringebu og opp til Venabu tøff. Jeg syklet der for maange år siden, den gangen det var grusvei over fjellet, og jeg husker ennå med gru bakkene opp fra Ringebu. :( Tror aldri jeg noen gang har trillet sykkelen så langt i et strekk.

Ja, der kommer nok et par ekstra stigninger når man ikke vil bruge de tungt trafikerede veje, og ja, jeg kommer til at have en god del bagage med på cyklen. Heldigvis har jeg rigeligt med tid på mig, og jeg er ikke ude for at lave rekordforsøg eller køre racerløb så jeg kan tage den med ro, eller evt. tage en hviledag hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg satser på at tilbagelægge 120-150 km pr. dag, hvilket jeg uden problemer klarer her i DK (dog uden væsentlige stigninger).

Hvis jeg skulle sykle strekningen mellom Hamar og Trondheim, ville jeg kanskje ha valgt Østerdalen hvor det er mulig å sykle på sideveier på østsiden av Glomma hele strekningen, og hvor motbakkene er "snille". Du kan allikevel dra over fra Atna til Folldal og få med Einunndalen.

Jeg har kørt i bil gennem Østerdalen flere gange og synes der er vel mange øde strækninger med skog :D Men nu hvor jeg sidder og studerer kartet ser det ud som om du har da en god pointe med bakkerne - ruten gennem Østerdalen ser væsentlig mere flad ud. Navigationen ser også ud til at blive nemmere i Østerdalen, der er jo stort set kun en vej på hver side af Glomma :-)

Uten å gå inn på hele strekningen, ser jeg at du har valgt en kraftig stigning på vestsiden av Gaula mellom Støren og Trondheim. Den første delen fra Støren er grei, men jeg ville kanskje krysse tilbake til E6 ved Kvål. Derfra er det sykkelsti resten av veien(tror jeg).

Du har helt ret, det er nok bedst at krydse tilbage ved Kvål.

Bare noen tanker i all hast, håper du år en flott tur.

Tak, og mange tak for dine inputs!.

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer vestsiden av Mjøsa vil jeg anbefale å starte turen gjennom Nordmarka! Flotte grusveier rett utenfor Oslo.

Laget raskt et forslag til rute frem til Gjøvik. Derfra og til lillehammer er det rett frem. googlemaps.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martinDK skrev:

Jeg havde tænkt at smutte igennem villa- og industrikvarterne syd for Omkjøringsvegen men jeg var for doven til at tegne det ind på kartet Smile

Det går helt fint. Det er merket sykkelrute hele veien - jeg tror du skal velge "Moholtruta"(som lokalkjent ser jeg aldri på skiltene 8) ). Det er en litt seig bakke opp langs Moholtlia, men den er ikke så lang. Så langt jeg husker kan du følge sykkelstier/fortau helt fra Kvål til Hell/Stjørdal.

Jeg er enig med steinarh når det gjelder ferje Flakk-Rørvik, men ellers synes jeg du har funnet en fin rute fra Stjørdal og nordover. De eneste punktene som ville bekymret meg, er strekningen langs E6 fra Snåsa til Bjørgan samt Grong - Gartland. Der er det mye hard bilkjøring på smal og delvis dårlig vei. For øvrig får du en lang og seig motbakke fra Gartland og opp et par km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.