Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyeste topp i Akershus?


knutis

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd at Fjellsjøkampen her i Hurdal er høyeste toppen i Akershus med sine 812m. I kveld leste jeg litt på kartet og fant Lushaugen som ligger på kommunegrensa lengst vest i Hurdal. På kartet oppgis denne også til 812m. Er det gjort noen nøyaktig måling for å finne ut hvilken av disse som er høyest? Vil kanskje tro det ettersom all info sier Fjellsjøkampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Wikipedia:

Lushaugen er eit fjell på grensa mellom Gran kommune i Oppland og Hurum kommune i Akershus. Det har ei høgd på 812,16 meter over havet og er det nest høgaste fjellet i Akershus av fjella med primærfaktor på minst 50 meter, berre 13 cm lågare enn det hågaste, Fjellsjøkampen på 812,29 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei! Etter at min artikkel om at Østfold mister sin høyeste topp fikk en kortvarig gjennoppliving ifm navnevedtakene, har jeg fått en tilbakemelding om at Lushaugen og Fjellsjøkampen deler tittelen som høyeste topp i Akershus. Min kilde, som er supernerd på dette og jobber i DNT, har nok sine ord i behold. Han viser til denne listen fra Kartverket, der begge toppene står med 812,2 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.