Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart vs GPS


Gjest 79gr

Kart eller GPS?  

56 stemmer

  1. 1. Kart eller GPS?

    • Kart
      45
    • GPS
      12


Anbefalte innlegg

Lurer på hvilket forhold folk her på forumet har til kart og GPS. Da tenker jeg først og fremst på turer i skog og mark.

Om en måtte velge, hva faller valget på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GPS er et supert hjelpemiddel, men i siste instans er det et kart man kan stole på. Eller sin egen evne til å bruke kart (og kompass) Begge deler er riktignok såpass funksjonelle at jeg synes det er dumt å sette de opp mot hverandre. Men hvis jeg absolutt må legge igjen en av de når jeg skal på tur, så ryker GPSen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kart, for da får jeg mere helhet hvor jeg er på tur.. å det har jeg ikke fått med de gpsene jeg har prøvd.

Gps er veldig fint, når du ikke er helt sikker hvor du er, å lar deg faktisk gå i mørke... og tåke.

Men jeg velger kart med på tur, en gps som ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler knappen for "Begge deler"...

Men skulle jeg i en eller annen vill situasjon ha akkurat så stor plass igjen i sekken at jeg måtte velge mellom kart eller GPS, hadde nok kartene blitt med på tur. Ikke det at jeg har hatt noen som helst problemer med GPS'en min som nå er 6-7 år gammel, men Murphys lov gjelder nok GPS også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart er basis og er alltid med i terreng som ikke er like kjent som bukselomma.

For min del er GPS evnt med for moro skyld.

Konsekvensen av GPS inntoget ser man best på sjøen, der seiler folk på grunn over en lav sandal fordi de stoler blindt på GPSen og ikke bruker (eller kan) kart.

Selv om det skal mye til for at konsekvensene blir like store i fjellet, er poenget like gyldig.

Kart bør være med, og være utgangspunkt for navigering i fjellet.

Erik

eriksvatn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker GPS mer og mer på tur, moro å se distanser og høydemeterne mens jeg går.

Kart og kompass er selvfølgelig alltid med, og bruker spesielt kartet til planleggingen og når jeg vil ha oversikt.

Ser flere har nevnt at en bør ha de grunnleggende orienteringskunnskapene inne og det er jeg VELDIG enig i.

Orientering er gøy og ikke spesielt vanskelig å lære seg :?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet har ligget i sekken, men nå har jeg kjøpt meg kartmappe som kommer til å bli min følgesvenn på turer, har erfart at en gjør seg

bedre kjent i området å ha kartet synlig under turen.

Men gps logger alltid mine turer

:?

Var forresten på en fisketur i kveld.

post-1089-133474623403_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kart&Kompass er vel det viktigste, men gps er jo genialt hvis det er mye likt terreng, kanskje mye dårlig vær og skodde over lengre tid/nattforflyttning/fersk snø.

så egentlig så er det som folk flest nevner, at begge deler ikke er så dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.