Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundbrenner vs ovn i lavvo


Leik

Anbefalte innlegg

Hvordan er forumfolkets erfaringer med rundbrenner i lavvo?

Er lite gods å magasinere varme i, men gir den allikevel en jevn varme?

Hvordan er den når kuldegradene står i kø utenfor lavvoen og presser seg inn?

Et godt alternativ til ovn? Eller er det like greit å bare fyre bål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at den ikke gir vesentlig stor varme hvis trekken er for stor, når rundbrenneren eller "bålet" slukker blir det så godt som umiddelbart kaldt, en lett lavo med en tynn duk, klarer ikke å holde særlig lenge på varmen, skal du ha varme er det bare til å holde liv i flammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye stålevarme fra en rundbrenner med god fyr, men som nevnt ovenfor er ikke lavvuen mye tess til å holde på varmen. Så fort det slukker blir det kaldt. Dette gjelder forøvrig samme hva du fyrer med, men en ovn kan kanskje avgi litt varme selv etter at flammene har slukket.

Selv bruker jeg rundbrenner og fyrer til jeg sovner. Bygger man opp en god glo i bunnen av brenneren lunker den jo litt etter at flammene har gitt seg også. Det er forøvrig verdt å merke seg at en rundbrenner ikke gir særlig god varme nede på bakken, siden den henger på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.