Gå til innhold
  • Bli medlem

Duellen vol. 2: Blåskavlen (Aurland) vs. Vangsen (Luster)


Erling12

Anbefalte innlegg

Jeg følger opp den enorme suksessen fra tråden Kolåstind vs. Ringstind.

16. mai gikk turen til Hornsnibba (1692), toppen som rager over den høyeste delen av fjellveien Aurland-Lærdal, og hovedmålet Blåskavlen (1809), som er det høyeste punktet på halvøen mellom Aurlands- og Lærdalsfjorden. Vi startet ved broen i Kvammadalen på cirka 1000 meter. Sneen var noe bløt nederst, men etter et par hundre høydemetere i retning Høgdene øst for Blåskavlbotnen ble snesålen solid og god å gå på.

Været bød på til dels kraftig vind, men også perioder med tilnærmet stille vær. Halvskyet som det var, ble det en god del sol. Herlig! Ruten gikk opp til Hornsnibba og nabotoppen 1676. Deretter vestover jevne buktende høyder inn til Blåskavlen. Returen fra denne gikk over topp 1778, ned ryggen i retning Prest og halvbratt nedkjøring i den underholdende Storebotn. Returveien er også den raskeste opp på Blåskavlen for de som ikke ønsker noen rundtur.

På nasjonaldagen forflyttet vi oss til Jostedalen, der vi kjørte opp bomveien Vanndalsveien mot dagens mål: den klassiske Vangsen (1757). Snefonner sperret veien på cirka 900 meter, men derfra var det fint å ta skiene fatt. Vi valgte denne gang å gå strake veien opp de passelig bratte bakkene i retning toppen. Med gode snøforhold, som vi hadde, er disse en nytelse. Retur samme vei.


Spektakularitet / utseende:

Blåskavlen: Med en høyde på 1809 moh i umiddelbar nærhet av Aurlandsfjorden, skulle man tro at dette var en sikker vinner når det kommer til det spektakulære. Sannheten er imidlertid at Blåskavlen fra de fleste kanter (har ikke sett den fra nordvest) er en kjedelig snøkul i på et stort og ganske flatt topparti. 3/10.

Vangsen: Toppen markerer seg på østsiden av Jostedalen, og toppryggen har en fin form når man kommer over kanten fra nord. 6/10.

Innmarsj/tilgjengelighet:

Blåskavlen: Veien opp til bommen på 1000 meter er så vidt jeg har forstått åpen fra påsketider. Fra slutten av mai kan man starte øverst på den samme fjellovergangen. Da sparer man ytterligere 300 høydemeter, men får en trolig kjedeligere innmarsj. Fra bommen starter oppstigningen umiddelbart, og toppen må karakteriseres som lett tilgjengelig. 8/10.

Vangsen: Det avgjørende her blir hvor langt opp mot Vanndalsvatnet man kan kjøre bomveien, som ikke blir brøytet. I april og tidlig i mai må man nok påregne litt kjedelig tråkking nedi fjellbjørkeskogen, men i vårt tilfelle var det kun 15-20 minutter å gå til der det virkelig begynte å bli bratt. Med andre ord en kort innmarsj. 7/10.

Utfordringer:

Blåskavlen: Det er vanskelig å se for seg noen tekniske utfordringer på denne turen. Toppen er vindutsatt, men neppe noe særlig mer enn andre tilsvarende topper. Storebotn er noe bratt, men med mindre det er isete er den helt uproblematisk. Noe lokal rasfare kan det kanskje være, men vi så ikke spor av noe skummelt i så henseende. Toppartiet er omtrent like vanskelig som Veslefjell ovenfor Besseggen. Den største utfordringen her må være stigningen på 800 meter. 3/10.

Vangsen: Her er vanskelighetsgraden svært avhengig av snøforholdene. Vi hadde behagelig og passe myk snø på de bratteste stedene, og da er det ingen vanskeligheter for normalt fjellvante folk. Ved isete forhold kan man med maks uflaks skli et stykke, i verste fall over sva med småhammere. Et sikrere, men lengre, alternativ er ved vanskelige forhold å gå over topp 1612 og så dreie over Spørteggbreen i retning toppryggen. Siste biten mot toppen bør være overkommelig omtrent uansett. 5/10.

Utsikt:

Blåskavlen: Som høyeste punkt i sitt område, og med sine rolige former, er utsynet ekstremt vidt. Senkningen mot Aurlandsfjorden er vakker, og man kan følge rygg på rygg utover Sognefjorden. Den kjente Aurlandsdalen ses, og store deler av Jotunheimen og Breheimen ligger og duver i det fjerne. Utsikten er mer en behagelig nytelse enn dramatisk underholdning (litt mer dramatisk fra Hornsnibba). Uansett smak må man bare fryde seg over denne. 8/10.

Vangsen: Toppen er regnet som et av Lusters beste utsiktspunkt. I selskap med topper som Storen og Molden sier det ganske mye, og en klump i halsen kjennes ganske naturlig på nasjonaldagen her oppe. Igjen sees mye av Jotunheimen, særlig Hurrungane og Smørstabb, og det meste av Breheimen. Spesielt fin er utsikten mot Jostedalsbreen, som kan beskues i hele sin lengde. I tillegg ses haugevis av topper sør for Sognefjorden. 9/10.

Omgivelser:

Blåskavlen: Aurland er top notch som naturattraksjon både i nasjonal og global målestokk. Det er kort til Aurlandsdalen, Flåm, Rallarveien, Nærøyfjorden, Stalheimutsikten osv. Fjellveien som er utgangspunkt for turen er spektakulær, og kan lett måle seg med for eksempel Geiranger og Trollstigen. I Lærdal finnes kongevei, og mellom de to bygdene har man verdens lengste veitunnel (24,5 km)for de som er interesserte i det. Det veiløse godset Frønningen ligger også i nærheten. Kan det bli stort bedre? 10/10.

Vangsen: Jostedalen har brearmer som Bergsetbreen og Nidgardsbreen. Varierte turmuligheter i alle retninger, Breheimsenteret, klassiske Walaker hotell og Urnes stavkirke er heller ikke særlig langt unna. Igjen snakker vi toppklasse, men et lite hakk bak Aurland. 8/10.

Nedkjøring:

Blåskavlen: Først slakt og jevnt, senere brattere og underholdende ned Storebotn som slynger seg rimelig trang nedover. En kul nedkjøring etter min smak, helt ned til bildøra. 7/10.

Vangsen: Her er det mange muligheter, og man kan velge fritt ut fra ferdighetsnivå. Om lag 500 høydemeter er virkelig morsomme ved gode forhold. 8/10.

Villmarksfølelse:

Blåskavlen: Det finnes riktignok en vei ikke så langt unna, men den ses ikke fra toppen. Det er stille og rolig, hyttefritt og lite stier. Får lite føling med Aurlands nærhet. 7/10.

Vangsen: Jostedalen med tettstedet Gjerde kan ses omtrent hele veien. Det samme kan bomveien. Utsikten mot vest og nordvest gir skikkelig villmarksfølelse, men Vangsen selv ligger i utkanten av de nesten folketomme områdene av Breheimen. 5/10.

Ensomhet:

Blåskavlen: Her trenger du ikke bekymre deg for å møte masse folk. I gjesteboken som var plassert på nabotoppen Hornsnibba, var siste person som hadde tatt pennen fatt på besøk i september i fjor. 8/10.

Vangsen: En populær topp, i hvert fall for lokalbefolkningen. Drar man opp hit en godværsdag blir man neppe helt alene, men kø forekommer nok likevel sjelden. 5/10.

Avstikkermuligheter:

Blåskavlen: Det ligger flere mindre høyder oppe på et relativt stort ”platå” som holder seg over 1600 moh, så man kan gå ganske langt og føle at man er på Norges tak. Nevnte Hornsnibba i øst er en fin avstikker. Det samme er toppen Prest i sørvest, hvorfra man får mer puls og føling med stupene ned mot fjorden. 6/10.

Vangsen: Toppen ligger etter de fleste kriterier i ganske så ensom majestet. Noen små avstikkere kan man alltids ta, som til topp 1698 i sørøst og 1612 i nordøst. 3/10.

Nyhet:

For å ha totalt 10 kriterier, legger jeg til en siste som ikke var med på debutartikkelen:
årstidsavhengighet. Denne tar utgangspunkt i hvor greit det er å nå toppen i de ulike årstidene.

Årstidsavhengighet:

Blåskavlen: Nås enkelt både vår, sommer og høst. Noe verre anmarsj vinterstid. 8/10.

Vangsen: En perfekt topp for vår og tidlig sommer - en bedre skitopp enn en fotturtopp. Veldig drøy å ta om vinteren. 5/10.

Fasit:

Blåskavlen: 68
Vangsen: 61


Generelle betraktninger: Blåskavlen passer for de som ønsker en rolig tur med vide utsyn. Vangsen er en bra topp for de som vil jobbe litt hardere, og leke litt mer. Magefølelsen min ville nok sagt at Vangsen er hakket bedre, og det viser seg dermed at man kan bli ”lurt” av selv ens egne kriterier. Nærheten til sivilisasjon og folk, samt mindre avstikkermuligheter og dårligere tilgjengelighet må ta skylden for nederlaget.

Som tidligere nevnt vil det alltid være smaksavhengig hvilke kriterier som teller mest.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne ikke vært mer enig i hva du sier. Jotunheimen er vel og bra, men området er så til de grader overfokusert her inne. Områdene rundt Jotunheimen er like fine og finere.

Bleia er rett og slett enorm, og den er et must å få tatt snart. For der Blåskavlen har et veldig beskjedent uttrykk er Bleia en kjempe i ordets rette forstand. Bare se på bildene under med fjorden foran. Denne egner seg absolutt som skitur nå noen uker fremover.

Kan også nevne at Bleia ser rå ut fra Vangsen, med sin karakteristiske vegg som stuper 1700 meter ned mot Sognefjorden. Og ikke nok med det: fjorden nedenfor er 850 meter dyp, så vi snakker om total høydeforskjell på 2500 meter på 3 km.

Arne Næss jr. var for øvrig trolig den første som klatret veggen der, sammen med en annen kis. Dette skjedde etter sagnet i 2001. Hvil i fred, Næss.

post-5942-133474623344_thumb.jpg

post-5942-133474623355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt om den Arne Næss jr.-bragden. Helt vilt! Jeg har vært på Bleia og fått skikkelig magasug for 6 år siden. Hadde det ikke vært for en i turfølget ville jeg ikke funnet fram til det utspringet langs kanten som var forblåst og uten skavler. For meg så det ut som et sjølmordsprosjekt der han skled på ski langs skavlene langt utafor der jeg turte å bevege meg.

Men flott var det å være der på utspringet og ha stupene på Bleia nesten bak seg på to sider og det var uvant langt ned foran. Sikkert halvparten loddrett ned og ellers ei styggbratt li som endte nede i Sognefjorden, i praksis var det jo snaut 1700 meter rett ned. Toppen på 1717 ligger jo et godt stykke unna stupet.

Jeg vil tilbake til Bleia en sommerdag for å kunne legge meg på magen og se rett ned i Sognefjorden uten å måtte tenke på skavler.

Blåskavlen har jeg aldri vært på, men Vangsen vekker gode minner. Hadde jeg vært med på fjellforum i 2003 så hadde det garantert blitt en hyllestrapport fra den. :D Første turen var en klar februardag, og vi var i en verden av hvit renhet med Breheimen, Skjåkfjella og Jotunheimen i nord og øst, og Jostedalen som mektig og malerisk blikkfang i vest, godt hjulpet av mektige Josten.

Skjønner godt din begeistring :)

Gleder meg til flere sånne typer rapporter fra deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalen du ser på bildet "mot Aurlandsdalen" er Stonndalen. Du ser så vidt i riksveg 50 eit lite stykke der.

Ellers så er det jo Hånosi litt lenger aust som er den store majesteten i området. I alle fall for oss som til vanleg ser fjellet frå aust. Og der er sjansen for å treffe folk mykje mindre enn på Blåskavlen.

Meir om området kan de lesa på heimesidene mine http://home.no/afeten/nordfjella/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, jeg noterer meg anbefalingen av Bleia om sommeren. Det hadde vært fett å gå over toppen, ut til stupet, og så ned til Frønningen. Da får man en skikkelig variert tur, som ender med ferge inn til Lærdal og taxi opp til parkeringen igjen.

På kartet er det merket en rekke høyder i nærheten av stupet fra Bleia, med 1690 og 1691 som de høyeste. Vet du hvor det "beste" punktet, som du snakker om, ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afe, takk for innspill. Finnes det noen bilder til hjemmesiden din? Og hvor går korteste vei opp på Store Hånosi? Er den grei å ta på ski?

Vi får håpe at DNT ikke oppdager området...

Det finnst masse bilder til sidene mine, men dei fleste har ikkje kome på nett enno :) Men snart (det har eg lovd i nokre år no).

Når eg har vore på Hånosi har det vore i forbindelse med telttur.

For ein bratt tur er Øyridalen (skytebanen), Tynjadalen eller Rikheim moglege utgangspunkt. Og desse er nok dei stuttaste, men eg er usikker på korleis dei rutene er framkomleg på ski. Eg har ikkje gått derifrå sjølv, men eg har forstått at det kanskje er Øyridalen som er det vanlegaste utgangspunktet for spreke lærdøler.

For skiturar er nok snøvegen (12-13km ein veg i luftlinje) den stuttaste og enklaste turen, når denne vegen er åpen om våren. Frå Finndalen er det 18-19km i luftlinje. På mine skiturar har eg brukt Finndalen som utgangspunkt. I pinsa i fjor, gjekk eg frå Finndalen fredag kveld, og var på Blåskavlen lurdag, Hånosi sundag og store Liahovden måndag før eg returnerte til Finndalen. No i helga gjekk eg også frå Finndalen, men heldt meg noko lenger aust denne gongen.

Sjølve toppen er grei å bestige både frå sør via Hånosgavlen (Der var det for lite i snø i pinsa i fjor, men eg har gått ruta i påska tidlegare), eller via ei brei hylle på omlag 1520 kota vest for toppen og mot toppen frå vest-nordvest. Nå ein er kjent på forholdet, er dette ein fin rundtur.

post-2769-133474623359_thumb.jpg

post-2769-133474623364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærdøl må eg jo berre henge meg på her. Fantastisk turområde og både Blåskavlen og Bleia er flotte "toppar". Me har for øvrig to bleier :) Det ligg ei opp frå Borlaug også. I fjella mellom Maristova og Breistølen.

Ein annan nydeleg tur er å gå opp frå Fodnes og ned att enten i Vikadalen inn mot Tangen, eller ned att på Stødno i Lærdal. Frå Vetanosi og Bermålnosi får ein fantastisk utsikt inn Lustrafjorden, ut Sognefjorden, inn Årdalsfjorden og ned i Lærdalsfjorden. Sjølvsagt i tillegg til alle fjella rundt.

Når det gjeld utsiktspunktet som Øyvind snakkar om, så vil eg tru det er snakk om utstikkaren rett over Lemeggi (den som er omtrent midt på og fører ut på ein rygg).

Ang. spørsmålet om Hånosi, så er det fleire utgangspunkt som afe seier (Tynjadalen, opp Senddalen eller frå Råsdalen). Dei to fyrste er ikkje spesielt framkommeleg på ski dei fyrste hundrevis av høgdemeterane pga mykje småskog og bratt terreng. Ein kan jo bære skia på sekken, men det kan jo medføre nokre stygge gloser undervegs :D

Alternativet er å følgje vegen opp Råsdalen. Då kan du køyre inn til skytebana (ca. 15 km) før du kjem til bommen (og det er der stigninga verkeleg byrjar!!).

Det er bom opp i Tynjadalen også. Den står omtrent der dalen byrjar, men det er jo ikkje fullt like langt innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen fra Fodnes hørtes bra ut. Kult å kunne se alle de nevnte fjordarmene samtidig.

Når du skriver om bommer i Tynjadalen og i Råsdalen - snakker vi da bom som i "betal og kjør blid og fornøyd videre", eller som i "her er det stopp, trask sur og tverr videre"?

Vi fikk forresten gått en tur i Gamle Lærdalsøyri også - et meget idyllisk sted. Herlig med den platesjappa som ligger der. Jeg kjente ekstasen i kroppen da jeg så at innehaveren hadde på seg Skid Row-t-skjorte :D

Skid Row - Youth Gone Wild (1989):

http://www.youtube.com/watch?v=Z6WhV5gWjJE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det ikke var så langt til punkt 1690, men husker ikke helt hvordan 1690 og 1691 lå i forhold til hverandre. Men jarmol har rett i at utspringet/utsikten var sånn ca rett over Lemeggi.

Kan jo hende Bleia kan tas som skitur i juni og at endel skavler er vekk da. Er jo alltd kjekt med vårskiturer, og mange morsomme telemarksmuligheter for de som er gode på ski. Men sommeren kan sikkert være knall der oppe. Frønningen er helt klart en trivelig plass.

Det ligger jo også et vann som heter Slumpen litt i overkant av 800 moh nesten på kanten mot fjorden og litt før ryggen begynner å gå oppover mot Bleia fra vest. Så bildet av det på www.fjelluft.com, og det kunne nesten minne om et vann fra Femundsmarka som hadde blitt klipt ut og limt inn i Sogn. Dit kan jeg tenke meg en overnattingstur en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla bra rapporter Tom, du skriver lettfattelig og ikke lengre enn at jeg gidder å lese det. Bra hvordan du sammenligner, og du får meg virkelig til å få lyst til å besøke "nye" områder. Ser gjerne at du fortsetter med dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen fra Fodnes hørtes bra ut. Kult å kunne se alle de nevnte fjordarmene samtidig.

Når du skriver om bommer i Tynjadalen og i Råsdalen - snakker vi da bom som i "betal og kjør blid og fornøyd videre", eller som i "her er det stopp, trask sur og tverr videre"?

Vi fikk forresten gått en tur i Gamle Lærdalsøyri også - et meget idyllisk sted. Herlig med den platesjappa som ligger der. Jeg kjente ekstasen i kroppen da jeg så at innehaveren hadde på seg Skid Row-t-skjorte :)

Nei, det er ikkje betal og køyr, dessverre. Du må ha nøkkel.

Ja, bruktsjappa er fin. Dei har ei nettside der ein kan bestille plater også.

Hvis det er av interesse for nokon: http://www.litenytt.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla bra rapporter Tom, du skriver lettfattelig og ikke lengre enn at jeg gidder å lese det. Bra hvordan du sammenligner, og du får meg virkelig til å få lyst til å besøke "nye" områder. Ser gjerne at du fortsetter med dette her :)

Takk for hyggelige ord. Jeg synes selv at denne rapporten grenset mot å bli for lang, men det er godt å høre at du gadd å lese hele. Når det gjelder språket mitt, har det tapt seg. Etter årelange kamper mot moderatorene på forumet, hvor fri og krydret tale fra min side har blitt sensurert og konsekvent tolket i verste mening, fremstår jeg nå i en mer grå og kjedelig versjon. Dessverre.

Jeg kommer til å fortsette med dette konseptet, men kan ikke love noe angående hvor ofte disse rapportene kommer.

Etter mange år i Jotunheimen og mitt elskede Valdres, opplever jeg nå stor glede ved å besøke andre områder som jeg tidligere bare har sett fra bilvinduet. Det anbefales varmt for alle å prøve nye steder. Det er så mange fine turmuligheter i Norge at det kan være vanskelig å plukke ut de beste. Jeg har kjøpt en god del litteratur, og forsøker å finne frem til de topper og andre steder som frister mest.

Jotunheimen er så godt dekket på forumet at det er morsomt å skrive om mindre besøkte steder. Og særlig morsomt er det når det dukker opp kjentfolk som kan utdype og gi mer info om det aktuelle området, slik vi har vært vitner til i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine turrapporter og artig duell Tom.

Bare en liten kommentar til poengutdelingen. ( ja, ja detter er ikke Eurovision Grand Prix Finalen :) .)

Du vektlegger f.eks spektakularitet likt med ensomhet.

Synes spekularitet skulle gå på en skala til 30 og ensomhet til 10 f.eks. (Men dette er jo litt subjektivt)

Deretter ble alle poengene lagt i sammen og vinneren kåret.

Keep up the good work !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag,

Ja, jeg har valgt å ikke veie de ulike kriteriene. Den endelige poengsummen er basert på ti kriterier som teller like mye. Som du sier vil det være subjektivt hva man er mest opptatt av, og dette kan folk som leser rapporten ta stilling til selv. For meg personlig er det enkelte av kriteriene som teller mer enn andre. Derfor vant Blåskavlen duellen til tross for at jeg personlig synes Vangsen er et lite hakk gjevere.

Siden flere av dere i ren Sherlock Holmes-stil har avslørt meg som Tom, må jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke selv ønsker å opptre under noe annet nick enn Tom. Tom-nicket er dessverre stengt av moderator. Jeg har gjentatte ganger bedt om at det åpnes igjen, slik at jeg slipper å opptre under andre nick, men disse anmodningene har moderator unnlatt å svare på. Fra det øyeblikk Tom-nicket eventuelt åpnes igjen, vil jeg bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator si haldning til gamle "Tom" skjønner eg...men Tom er blitt eldre han også visst (og meir opptatt av fjellturar som er fokus i på fjellforum.net)...I alle fall har eg hatt stor glede av rapportane som er lagt ut, og duellen med poenggiving er morsom og interessant! Veldig gode turrapportar frå område utanfor Jotunheimen!mI Jotunheimen er vel snart kvar stein omtalt her...? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.