Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle Norge på langs


Vegardkk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og en kompis skal sykle Norge på langs i sommer, og planlegger å bruke ca 30 dager. Planen er å sykle kystriksveien i nord, men vi er litt usikker på hvor vi skal sykle etter Trondheim. Noen som har noen erfaringer, som kan gi meg et tips? Eneste vi vet er at vi skal sykle på Østlandet. Jeg lurer også på om det er noen som har noen erfaring om hva som er best av sykkelveske eller vogn på en sånn tur. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Trondheim (eller Stjørdal) synes jeg følgende rute har mye å by på: Tydal - Røros - Femunden. Videre herfra finnes det flere alternativer, noe det står mer om i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15150

Når det gjelder avveining mellom sykkelvesker og vogn ble dette diskutert her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10569

Spesielt innlegget til Sven ser relevant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder avveining mellom sykkelvesker og vogn ble dette diskutert her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10569

Spesielt innlegget til Sven ser relevant ut.

En fin mellomting mellom tralle og veske finner du her:

www.extrawheel.com

Jeg møtte et fransk par som brukte disse på tur i sommer, og fikk lov til å prøve. De var en klar forbedring fra den tohjulstralla jeg bruker - vekta var tettere innpå sykkelen, og tralla i seg selv er mye lettere. Den eneste ulempen er at de løsner fra sykkelen i store dumper ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en bob ett-hjulstralle med demper. Bortsett fra å være avsindig dyr, så er den bra (jeg fikk den i gave). Jeg har brukt den på teltturer inn i Nordmarka hvor jeg har syklet ganske hårete blåstier...dvs stier og ikke gangveier. Jeg er svært forbauset over hvor bra hengeren er - det er nesten lettere å sykle med den enn uten, fordi det ikke er noen fare for å gå over styret.... Skulle nok også ønske at den var litt lettere. Vi skal bruke denne hengeren når vi skal sykle Canal du Midi til sommeren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rutevalget fra Bodø og nordover ? Jeg mener å huske at det er noen tunneller på E6 en som ikke er noe særlig å sykle gjennom. Muligens ulovlig.

Noen jeg vet som syklet NPL for noen år siden valgte å følge Lofoten i stedet og ta båt til Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rutevalget fra Bodø og nordover ? Jeg mener å huske at det er noen tunneller på E6 en som ikke er noe særlig å sykle gjennom. Muligens ulovlig.

Noen jeg vet som syklet NPL for noen år siden valgte å følge Lofoten i stedet og ta båt til Bodø.

Fra Tromso og sydover, glem hele E6. Faktisk kan du glemme hele E6 fra Olderdalen fergeleie i Lyngen med mindre du er medlem av www.dullmen.com og elsker sykling uten pent landskap.

Gjor som folger: Ta ferge fra Olderdalen til Lyngseidet, veg langs Kjosen og ferge over til Breivikeidet. Deretter til Tromso og over bru nedover mot ferga til Senja. Kryss Senja til Gryllefjord. Ferge fra Gryllefjord til Vesteraalen. Sykkel helt ned til Aa og ferge over til Bodo. Deretter ytre lei ned til Namsos og Fosen. Deretter ferge til Trondheim/Flakk. Deretter kan E6 vurderes igjen.

SJEKK ALLE FERGETIDER ETC ETC !!!!!!!!!!!!

Dette er den fineste delen av Norge. E6 er bare dull men club materiale.

Ja, de tunellene nord for Bodo er lange og forbudt for syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har også planer om å sykle Nordkapp til Lindesnes i sommer. På bloggen min har jeg lagt ut hvilken rute jeg har tenkt å ta. Det blir garantert ikke den enkleste eller den raskeste ruten som finnes mellom Nordkapp til Lindesnes. Men det er muligens noen tips å hente.

http://www.bentzen.info/blog/?page_id=87

Jeg kommer også til å sykle med henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg syklet i fjor og vil absolutt anbefale at du sykler langs kysten, dvs vestlandet. Å sykle E6 blir mer transport da det er lite å se. Jeg syklet fra Norkapp til Finnsnes, over Senja med ferga fra Gryllefjord til Andenes. Gjennom Vesterålen og Lofoten til Å med ferge til Bodø. Kystriksvegen til Namsos og videre til Trondheim. Fra Trondheim tok jeg vestover til Åndalsnes og over Trollstigen. Videre til Geiranger og Stryn.

Her kan du alternativt velge å sykle fra Geiranger om Lom, Turtagrø og til Øvre Årdal. Det er en fantatisk tur. Hvis dere velger denne ruta vil jeg anbefale en hviledag i Øvre Årdal med en fottur (eventuelt sykkel) til Vetti og Vettifossen. Dette er en av norges fineste spaserturer (lett fottur).

Fra Stryn syklet jeg videre til Voss, Odda, Røldal, over Haukeli til Hovden, ned setesdalen til Evje, ut til Lindesnes, videre til Kristiansand og toget hjem.

Hadde ikke en regndråpe før Namsos, men da regnet det til gjengjeld hver dag utenom siste dagen.

Dette er kanskje ikke den letteste ruta, med over 3000km og over 24 000 høydemeter, men jeg tror at det er en av de fineste rutene. Jeg valgte ferga fra Kaupanger til Gudvangen da det i seg selv er en fin tur. Har også hørt at det skal være fint over fjellet fra Lærdal til Aurdal, men jeg har aldri syklet der. En annen fin tur er over fjellet fra Røldal til Sauda. Den syklet jeg en gang jeg syklet rundt vestlandet. Den er veldig fin.

Det viktigste er fint vær. Håper at dere har bestilt det. God tur.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.