Gå til innhold
  • Bli medlem

Skall eller Bomull??


Sindre23

Skallbekledning eller Bomull vinterstid?  

66 stemmer

  1. 1. Skallbekledning eller Bomull vinterstid?

    • Skallbekledning
      34
    • Bomull
      32


Anbefalte innlegg

Jeg er en kar som lurer litt på dette.. når det er stabilt kaldt i fjellet .. er det da best med skall eller bomulll? jeg vet jo at dun er det beste om vinteren men jeg tenkte når man er i aktivitet å skal gå et stykke.. å evt hva dere anbefaler av de forskjellige.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er forventet stabilt kaldt vær er bomull klart å foretrekke enn GoreTex.

GoreTex blir stivt samt at det danner seg et innvendig rimlag dersom man går seg varm/svett (likt problemet med kondens ved bruk av telt i kaldt klima).

Fordelen med GoreTex er at det er som oftest mye mer hurtigtørkende enn de aller fleste bomullsplagg.

Et annet alternativ til bomull og GoreTex er klær laget av microfiber (utvalget her er dog mer begrenset). Microfiber har en god del likheter med bomull i egenskaper, men tørker meget raskere enn bomull. Softshell er også et alterntiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker bomull i kaldt vær. Vil gjerne få bemerke at jeg tror gore-tex er vår tids største svindel på kles-fronten. Jeg har faktisk aldri opplevd at gore-tex puster. Men jeg har opplevd at det etter en tids bruk ikke er vanntett. Utsagnet "guaranteed to keep you dry" er etter min mening tidsbegrenset. Leser stadig vekk om at goretex må impregneres, det må vaskes med spesielle vaskemidler, og helst ikke bli møkkete. Leser også hvor fantastisk det skal puste, uten at jeg har opplevd det en eneste gang i årenes løp. Du kan jo prøve å sove en natt i fullt, tilkneppet goretex-utstyr, og se hvor klam og våt du er på morgenen. For skal det ikke puste ? Jeg tror noen tjener store summer på å få oss turfolk hjernevasket til å tro at vanlige mennesker trenger svindyr goretex på ordinære turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull e best, har testa det meste av goretex, microfiber, dermizak ol. stoffer, bomull e best og bomull det puster, de andre stoffene puster ikke, du blir klam bare du tar på deg klærne, spesielt goretex/dermizak. Goretex kan minne om svindel, microfiber fungerer rimelig bra rundt 0 grader, dermizak er en vits. Anbefaler bommulstoffet G1000 fra Fjellreven, utrolig bra og slitesterke fjellklær, vinter som sommer. Den nye koleksjonen fra Fjellreven med bla. sarek bukse og jakke virker meget bra, skal teste klærne nå i sommerhalvåret. Norøna sine bommulsklær er også ok, men G1000 stoffet e best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker bomull i kaldt vær. Vil gjerne få bemerke at jeg tror gore-tex er vår tids største svindel på kles-fronten. Jeg har faktisk aldri opplevd at gore-tex puster. Men jeg har opplevd at det etter en tids bruk ikke er vanntett. Utsagnet "guaranteed to keep you dry" er etter min mening tidsbegrenset. Leser stadig vekk om at goretex må impregneres, det må vaskes med spesielle vaskemidler, og helst ikke bli møkkete. Leser også hvor fantastisk det skal puste, uten at jeg har opplevd det en eneste gang i årenes løp. Du kan jo prøve å sove en natt i fullt, tilkneppet goretex-utstyr, og se hvor klam og våt du er på morgenen. For skal det ikke puste ? Jeg tror noen tjener store summer på å få oss turfolk hjernevasket til å tro at vanlige mennesker trenger svindyr goretex på ordinære turer.

Lurer på hvilke alternativer til Gore Tex du har funnet som er bedre ? En hver tulling skjønner jo at et plagg som er vanntett nødvendigvis ikke kan puste like godt som et plagg som værken er vind og/eller vanntett. Du kan jo prøve å gå deg en tur i vanlig regnbukse f.eks HH Voss. Deretter tar du samme turen i en Gore Tex bukse f.eks Arc teryx Theta AR. Kjenner du ikke forskjell, så kan det være på tide å oppsøke lege. Gore Tex er på ingen måte perfekt, men å si at det ikke puster er nok å gå litt langt.

Når det gjelder alt du har lest, så kan det kanskje være på sin plass med et snev av kildekritikk. Du sier at du tror at noen tjener store penger på å hjernevaske turfolk til å tro at de må ha et produkt. De turfolkene jeg kjenner er stort sett oppegående mennesker som er i stand til vurdere sine egne innkjøp. Hva du mener med ordinære turer sier du ingenting om. En vanlig morsjonist trenger antakelig ikke mer enn lue, votter, grilldress, varmt undertøy, et par ok sko og et regntøy til 399,- for å kose seg i naturen. Kjenner faktisk ingen som mener noe annet. Er du redd for å bli lurt eller er på lavbudsjett, så koser du deg nok mer med tanken på å ha spart ett par lapper enn komforten det gir å ha utstyret på stell.

Når det gjelder avstemmningen oppe på siden, så er den like relevant som å stemme over hva som er best av bukse og shorts. Kommer liksom litt ann på hva den skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kar som lurer litt på dette.. når det er stabilt kaldt i fjellet .. er det da best med skall eller bomulll? jeg vet jo at dun er det beste om vinteren men jeg tenkte når man er i aktivitet å skal gå et stykke.. å evt hva dere anbefaler av de forskjellige.. :)

Vil bare påpeke at det er stor forskjell på en halvsliten fjellanorakk fra 80-tallet og for eksempel Norønnas bomullsanojakker. Husker veldig godt at anorakkene vi ble dyttet inn i som liten ikke var spesielt vindtette.

Har stortrivdes med min nå utslitte Norønna anojakke. Stortrives nå med Bergans derimax-jakke, men regulerer luftingen aktivt. Det er ikke uten grunn at jeg er blitt glad i lufteglidelås fra albuen til midjen... :D

Skall versus bomull blir også et spørsmål om hvor mye slingringsmonn du legger inn for væromslag. Med en god bommullsanorakk og øvrig bekledning i orden (ullundertøy etc) vil du ikke daue om det sludder eller regner, men da synes i hvert fall jeg at livet er mer trivelig inni en skalljakke.

For de fleste av oss betyr en god bomullsanorakk at man har TO ytterplagg til omtrent samme bruksområde. En til tørre, fine vinterforhold og en skalljakke hvis det kan ligge an til rufsevær av det våte slaget. Nå trenger jo ikke en god bommullsanorakk koste så veldig mye, men jeg ville prioritert å bruke penger på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull e best, har testa det meste av goretex, microfiber, dermizak ol. stoffer, bomull e best og bomull det puster, de andre stoffene puster ikke, du blir klam bare du tar på deg klærne, spesielt goretex/dermizak.

Eg kan bekrefte at dermizak pustar. Det er bare å kjenne på polstringa på sekken etter at ein har gått seg godt varm. Og i regnvær er jakka tett, så det er ikkje det det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hva folk mener å jeg må si jeg er imponert over hvor mye dere kan om de forskjellige tingene.. jeg er ganske ny i gamet, å jeg føler jeg lærer mye om diverse produkt her.. så takk skal dere ha.. :)

har tenkt med en tur på hardangervidden i sommer i 7 dager.. min første langtur .. så håper det faller i smak.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull er å foretrekke hvis det er stabilt kaldt vær og aktivitetsnivået er lavt, pga bedre pusteegenskaper. Bakdelen er at det tar lang tid å tørke bomull og er aktivitetsnivået et par hakk høyere så blir det vått. Jeg foretrekker softshell ytterst da det både puster bra holder rimelig tørt og er kjapt å tørke. I tillegg så har jeg med en lett dunjakke for bruk i leir og ved annen lav aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at gore-tex på ingen måte puster, og den vil den heller aldri gjøre. Gore-tex slipper ut vanndamp som kroppen produserer og de såkaldte "pustegenskapene" bestemmes av hvor mye damp tekstilet kan slippe ut. Problemet med gore-tex, dermizax og andre skalltyper er at plagget rett og slett ikke slipper nok av damp ut og det blir værende på innsiden og du blir blaut. Et annet problem er at det ikke finnes noe bedre alternativ, såfremt det ikke er stabilt kaldt, for da funker bomull best.

Noen argumenter for bomull er at det er billig, slitesterkt, behaglig og "ventilerer" bedre enn gore-tex.

Noen negative ting er at det ikke tåler altfor mye regn/sludd og at det tørker sent. Litt tungt.

Argumenter for gore-tex. Relativt vanntett, slitesterkt og lett.

Noen negative ting er at det etter en stund kanskje ikke er vanntett mer, utrolig dyrt, full av lumske stoffer som er dårlig for folk og miljø (forbudt med pfos, men fremdeles mye annen dritt).

En ideell løsning er kanskje å bruke bomull og ha en lett gore-tex paclite jakke i sekken i tilfelle regn.

Helt på slutten. For å være mer slem mot gore-tex. Husker de reklamerte så fint her om dagen i et blad jeg leste. Gore-tex, puster nesten like godt som et ekstra lag hud. Dette må jo sies å være ulovlig og villedende markedsføring, da det de sier neppe er realiteten, og som før påpekt ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler :)

Antar at du med skall mener syntetiske ytterplagg. Ellers kan en jo kalle ytterplagget for skall laget... Alt har sine fordeler og ulemper. Er vel også ganske så vanskelig å finne noe i ren bomull nå om dagen.

Mitt viktigste kriterie til ytterlaget er at det ikke har for som samler fuktighet. Ofte blir det en kombinasjon der overkroppen er dekt med noe som ender på -tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.