Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er topp 1518, "Utsikten" på Skinneggen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi var på Tyinholmen i helga, og siden vi har 2 små barn (3 og 5 1/2 år), koste vi oss med småturer. Vi var bl.a. på "Utsikten", ganske imponerende av de 2 små, som gikk hele vegen vha. litt bestikkelser.

Spørsmålet mitt nå i ettertid er om vi var på topp 1518 eller 1575 eller begge to. Problemet er nemlig at kartet vi brukte, "Jotunheimen Vest, 1:50.000", ikke viser topp 1575, som er den nordvestligste på Skinneggen.

Når vi kom oppover (fra Eidsbugarden), var det 2 topper, hvorav den nederste hadde en ganske markert og rank varde. Stien gikk like under toppen, på høyre side. Da vi var ganske trøtte, bestemte vi oss for å gå på denne nederste toppen. Da vi kom oppå, så vi at varden vi hadde sett nedenfra, kun var en "lurevarde" på pynten, som skulle være synlig nedenfra. På den ganske beskjedne toppen var det ingen varde.

Vi bestemte oss etter hvert for å gå videre til den øverste toppen, som ligger noen hundre meter bakenfor den første, og 50-100 høydemetre over. Stien fortsatte opp til denne, og på toppen var det en markert "røysvarde". På grunn av at kartet vårt ikke viste topp 1575 falt det meg ikke inn at dette kunne være annet enn "Utsikten" med angitt høyde 1518.

Nå i ettertid lurer jeg imidlertid på om vi har vært på både 1518 og 1575. I så fall synes jeg at 1518, som er så berømt, burde vært bedre markert med varde og skilt etc.

Er det noen som er så lokalkjente at de kan si hvilke topper vi faktisk var på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt en kikk på kartblad "1517-I Tyin" fra Norge 1:50 000.

Ut i fra din beskrivelse tyder det på at den bakerste toppen dere var på er 1518. Mellom 1518 og 1575 ser det ut til å være om lag 1 km.

Noen hundremeter NV for 1518 ligger en fortopp. På kartet ser det ut som om stien går på venstre side sett nedenfra.

Har selv aldri vært på Skinneggen.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo,

er det ingen på dette forumet som har vært på "Utsikten" og kan hjelpe meg? 1518 er riktig nok ikke over 2000 m, men det må da være noen som er lommekjent i området rundt Eidsbugarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skulle gjerne hjulpet deg, forsi jeg har vært der, men jeg kan det ikke. Det er noen år siden, og jeg er dessverre ikke lommekjent der. Jeg husker bare at vi ikke nøyde oss ved den store varden du beskrev men gikk videre innover fra varde til varde fordi det bestandig var punkt videre innover som var høyere og som var vardet, samtidig som de ikke syntes å være langt vekk. Til slutt hadde vi likevel gått ganske langt innover. Jeg tror vi havnet til slutt på 1607 moh, men vet det selv ikke nøyaktig lenger.

Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,

er det ingen på dette forumet som har vært på "Utsikten" og kan hjelpe meg? 1518 er riktig nok ikke over 2000 m, men det må da være noen som er lommekjent i området rundt Eidsbugarden.

Topper under 2000 er helt uinteressant for de fleste her vet du, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På 1518 er det en tydelig varde, på stien fra Eidsbugarden er dette første toppen. Dette er Utsikten. Har ikke kartet foran meg, men uansett om kartet sier det eller ikke, så er det Utsikten. Forresten suger kartene på navn i dette området med VennisstØLdalen, i stedet for Vennisstordalen f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.