Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjerne-nøtt - de skulle drite meg ut på jobben i dag


Anbefalte innlegg

Den første fiskeren (x) har fått 5 og den andre fiskeren (y) har fått 7.

Likningssett:

(1): x+1 = y-1 (x får en fisk fra y)

(2): 2(x-1) = y+1 (y får en fisk fra x, og har da dobbelt så mange som x.

Likning 1: x = y-2. Setter denne inn i likning 2:

2((y-2)-1) = y+1. Denne gir y = 7. Setter y = 7 inn i likning 1: x = 7-2 = 5.

På tide med formelfunksjon på Fjellforum? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Rakk ikke å svare på den forrige nøtta så jeg prøver meg i stedet med ei ny ei:

Dersom man sitter i ei godt oppvarma badstue og slipper en fjert, vil da lukta stige opp eller falle ned mot gulvet, eller vil den spre seg jevnt utover? har lurt på dette ei stund

Svar:

I ei godt oppvarma badstue vil fislukta falle ned mot gulvet.

Begrunnelse: Kald luft er tyngere enn varm luft, den kalde lufta vil derfor synke ned. I ei badstue er fislukta kaldere enn omkringliggende luft, derfor vil lukta falle ned. (Under vanlige forhold er det motsatt, da stiger fislukta opp, - det har vel de fleste erfart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten friluftsnøtt her...

2 fiskere er ute å fisker. Etter å ha gått hele dagen og fisket kommer de til campen og så ser de på hver sin fangst så sier den ene: "Kan ikke du gi meg en fisk - så har vi like mange jeg og du?"

"Nei" - sier den andre - "du kan gi meg en så har jeg dobbelt så mange som du!"

Hvor mange fisker hadde de fått?

5 og 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten friluftsnøtt her...

2 fiskere er ute å fisker. Etter å ha gått hele dagen og fisket kommer de til campen og så ser de på hver sin fangst så sier den ene: "Kan ikke du gi meg en fisk - så har vi like mange jeg og du?"

"Nei" - sier den andre - "du kan gi meg en så har jeg dobbelt så mange som du!"

Hvor mange fisker hadde de fått?

5 og 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar:

I ei godt oppvarma badstue vil fislukta falle ned mot gulvet.

Begrunnelse: Kald luft er tyngere enn varm luft, den kalde lufta vil derfor synke ned. I ei badstue er fislukta kaldere enn omkringliggende luft, derfor vil lukta falle ned. (Under vanlige forhold er det motsatt, da stiger fislukta opp, - det har vel de fleste erfart).

Fisen er vell ikke bare luft, det er vell en viss % andel metan også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre elever sitter bak hverandre i et mørkt klasserom. Læreren har med seg fem hatter, tre røde og to blå. Han setter en hatt på hver av elevene og gjemmer de to siste. Når lyset slås på, kan elevene bare se hattene til den eller de som sitter foran. Læreren spør den bakerste eleven om hun utfra det hun ser, kan si hvilken farge hun selv har på hatten. Det kan hun ikke. Så spør han den midterste, men heller ikke han kan si hvilken farge han har. Da sier den fremste: Nå vet jeg hvilken farge jeg har på hatten.

Hvilken farge har hatten hennes, og hvordan kunne hun vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar:

I ei godt oppvarma badstue vil fislukta falle ned mot gulvet.

Begrunnelse: Kald luft er tyngere enn varm luft, den kalde lufta vil derfor synke ned. I ei badstue er fislukta kaldere enn omkringliggende luft, derfor vil lukta falle ned. (Under vanlige forhold er det motsatt, da stiger fislukta opp, - det har vel de fleste erfart).

Nja, du må nok sammenlikne massetettheten til metan/fis med massetettheten til luft ved den temperaturen.

Les: http://ezinearticles.com/?Why-Does-Cold-Air-Fall-and-Warm-Air-Rise?&id=302338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første fiskeren (x) har fått 5 og den andre fiskeren (y) har fått 7.
Flott fremstilling det derre! Svaret er selvsagt rett.

Jeg kan ta en annen en - svært gammel gåte.

3 vandringsmenn kommer til et hotell og leier et rom i fellesskap. De betaler 100,- hver til resepsjonisten.

Etter at de har gått opp på rommet, oppdager resepsjonisten at de burde betalt bare 250 totalt. Han tar 5 stk 10 kroner og gir til pikkoloen som går til rommet til vandringsmennene. Underveis opp innser pikkoloen at 5 stk 10 kroner ikke kan deles på 5, så han tar 20 kroner i sin egen lomme og gir deretter 10 kroner til hver av vandringsmennene. Vandringsmennene har nå hver betalt 90 kroner - gange 3 = 270,- for rommet. Pikkoloen har 20 kroner. Hvor ble det av den siste 10 kronen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandringsmennene har betalt 270 kroner som du sier, og det er inklusive de 20 til pikkoloen. Du kan ikke legge disse 20 til på nytt.

De har betalt 90 x 3 = 270 kroner. Av dette har 250 kroner gått til hotellet og 20 kroner til pikkoloen. De fikk tilbake hver sin 10 kroning 10 x 3 = 30. Så regnestykket blir jo 250 + 20 + 30 = 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, du må nok sammenlikne massetettheten til metan/fis med massetettheten til luft ved den temperaturen.

Les: http://ezinearticles.com/?Why-Does-Cold-Air-Fall-and-Warm-Air-Rise?&id=302338

På Google fant jeg at kupromp (som sannsynligvis har noenlunde samme gassammensetning som folkpromp) inneholder metan, CO2, vanndamp + litt til. Omtrent samme massetetthet/egenvekt som luft, dvs da bør det fremdeles være riktig at prompen faller i badstua, men stiger ute i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første fiskeren (x) har fått 5 og den andre fiskeren (y) har fått 7.

Likningssett:

(1): x+1 = y-1 (x får en fisk fra y)

(2): 2(x-1) = y+1 (y får en fisk fra x, og har da dobbelt så mange som x.

Likning 1: x = y-2. Setter denne inn i likning 2:

2((y-2)-1) = y+1. Denne gir y = 7. Setter y = 7 inn i likning 1: x = 7-2 = 5.

På tide med formelfunksjon på Fjellforum? :)

Bare tenke, under 5 dobles hver enhet for lite, ok prøv med 10 og over, og da dobles hver enhet for mye . Ok må være en plass midt mellom... trenger ikke noe formelfunksjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endå ein klassikar:

Ein isbjørnjeger er på sporet av ein isbjørn. Han går ein kilometer nordover, ein kilometer austover og ein kilometer sørover, og oppdagar at han er komen tilbake til utgangspunktet.

Kvar starta han?

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endå ein klassikar:

Ein isbjørnjeger er på sporet av ein isbjørn. Han går ein kilometer nordover, ein kilometer austover og ein kilometer sørover, og oppdagar at han er komen tilbake til utgangspunktet.

Kvar starta han?

E

Sydpolen?

Edit; Men der er det vel ikke stort med isbjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til; du har 10 bokser med 100 piller i hver. Alle er vanlig smertestillende, untatt pillene i den ene boksen, som er dødelige. De dødelige pillene veier 11 gram pr pille, de smertestillende veier 10 gram. Hvordan kan du finne hvilken boks som inneholder de giftige pillene, når du bare kan gjøre en veiing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til; du har 10 bokser med 100 piller i hver. Alle er vanlig smertestillende, untatt pillene i den ene boksen, som er dødelige. De dødelige pillene veier 11 gram pr pille, de smertestillende veier 10 gram. Hvordan kan du finne hvilken boks som inneholder de giftige pillene, når du bare kan gjøre en veiing?

Kan du bruka ei vanleg kjøkkenvekt?

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endå ein klassikar:

Ein isbjørnjeger er på sporet av ein isbjørn. Han går ein kilometer nordover, ein kilometer austover og ein kilometer sørover, og oppdagar at han er komen tilbake til utgangspunktet.

Kvar starta han?

E

Tror nok du mener en kilometer sørover, en kilometer østover og så en kilometer nordover. (ellers så blir svaret sydpolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til; du har 10 bokser med 100 piller i hver. Alle er vanlig smertestillende, untatt pillene i den ene boksen, som er dødelige. De dødelige pillene veier 11 gram pr pille, de smertestillende veier 10 gram. Hvordan kan du finne hvilken boks som inneholder de giftige pillene, når du bare kan gjøre en veiing?

Nummerer boksene som b_i der er b_i er boks nummer i.

Ta ut i piller fra b_i og legg på vekta.

Hvis b_1 er boksen med dødelige piller blir vekta v_1 = 11 + 2*10 + ... + 10*10

Hvis b_2 er boksen med dødelige piller blir vekta v_2 = 10 + 2*11 + 3*10 + ... + 10*10

.....

Hvis b_10 er boksen med dødelige piller blir vekta v_10 10 + 2*10 + 3*10 + ... + 10*11

Vi ser at v_1 < v_2 < ... < v_10 slik at summen blir unik. Viser vekta v_i er boksen med dødelige piller b_i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endå ein klassikar:

Ein isbjørnjeger er på sporet av ein isbjørn. Han går ein kilometer nordover, ein kilometer austover og ein kilometer sørover, og oppdagar at han er komen tilbake til utgangspunktet.

Kvar starta han?

E

Rett syd for nordpolen startet han, 1 km syd for der det er det er 1 km rundt jorden.

1 km nordover, 1 km østover(dvs rundt polen og tilbake til der han startet å gå østover, så 1 km sydover igjen, til der han startet.

Det er flere løsninger også, ved at jegeren starter enda lenger nord, slik at han går 2 runder rundt nordpolen når han går 1 km østover, 3 runder rundt nordpolen osv.

Hadde det ikke vært for isbjørnen, ville sydpolen være det mest opplagte svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.