Gå til innhold
  • Bli medlem

Inndraging av jaktvåpen.


DobbelNilssen

Anbefalte innlegg

Annonse

Helt idiotisk.

Hvordan skal dette gjennomføres da?

For mange varer jaktsesongen nesten hele året, å trene kan jo du gjør hele året uansett.

Blir omtrent som man må levere inn bilen sin når man ikke bruker den så ikke man skal kjøre i fylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette var et rart forslag, av de grunner som er nevnt ovenfor. I tillegg fremstår utspillet som om det kom i forbindelse med skytetragedien på Nesøya, men så vidt jeg forstår ville ikke en inndragning av jaktvåpen hjulpet i det tilfellet; våpenet som ble brukt var et uregistrert våpen fra 2. verdenskrig (ikke jaktvåpen). Andre forslag i samme debatt har jo vært grundigere kontroll i forbindelse med våpensøknad, og kanskje også kontroll av våpeninnehavere etter at våpen er anskaffet. Dette er forslag jeg mener har mer for seg, det viser seg jo at mange av disse tragediene blir begått av personer som har hatt en eller annen kontakt med psykisk helsevern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette var et rart forslag, av de grunner som er nevnt ovenfor. I tillegg fremstår utspillet som om det kom i forbindelse med skytetragedien på Nesøya, men så vidt jeg forstår ville ikke en inndragning av jaktvåpen hjulpet i det tilfellet; våpenet som ble brukt var et uregistrert våpen fra 2. verdenskrig (ikke jaktvåpen).

Jakt våpnene til fyren VAR inndratt noen uker i forveien. Altså reddet ikke inndragningen noen liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike utspill kommer hele tiden fra forskjellige mennesker som ikke vet hva de snakker om.

Kniv er årsaken til langt flere drap enn skytevåpen, så kommer kvelning, drukning, slagskader etc. Hva skal man låse inn? Skal vi innføre portforbud for menn over 13 år etter kl. 18 for å forhindre voldtekter? Skal vi gjenoppta den kinesiske skikken med å produsere evnukker og vri litt på den med å ha ett knippe avlsmenn i bur til gode tider for å få ned testosteronproduksjonen i befolkningen? Tåpelige forslag er ikke vanskelige å komme på :D

Det viktigste fremover er å opprettholde ett trygt skytter og jegermiljø med streng innad kultur for jaktsikkerhet, oppbevaringsetikk og ansvarlighet- og vise dette til samfunnet. Blir flertallet skeptiske så kan en fremragende fritidsaktivitet bli ulovligjort i ett land som er som skapt å bedrive den i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville bli et omstridt forslag på linje med den nye våpenloven som faktisk ble vedtatt. Jeg tenker på punktet der politi kan gå inn i hus og sjekke om våpen er forskriftsmessig oppbevart og lovlig registrert selv om det ikke foreligger mistanke om noe kriminelt. Noe som svært mange jurister ser på som et klart brudd på Grunnloven.

Dette nye forslaget tror jeg bare vil ha svært begrenset effekt. Jeg har sett statistikk som viser at våpen brukt under kriminell virksomhet bare i svært sjeldne tilfeller er godkjente og registrerte våpen eid av jegere eller andre som har bruk for våpen. Som småviltjeger så er det ikke mange dagene i året som man ikke har muligheten til å kunne bruke våpenet sitt. Samtidig ser jeg på det som en plikt å trene med våpenet mitt når jeg skal bruke det på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forhåpentlig vis ingen menn her inne som eier våpen og har tenkt å skyte kona. Men til gjengjeld har alle som skyter kona menn med våpen.

Det er en spenningslinje her som vi ikke må glemme. Jeg er enig i at vi må få en kultur med stålkontroll på våpenopptreden. En burde ha en nullvisjon når det gjelder dette, og njff, dfsv og andre liknende organisasjoner har et stort ansvar.

For å luke ut så mange uønskede våpen som mulig burde en ha en stående våpenamnisti med "vrakpant" på tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt våpnene til fyren VAR inndratt noen uker i forveien. Altså reddet ikke inndragningen noen liv...

Dette er et godt poeng. Selv etter våpenamnestier fins det haugevis av våpen som ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toske fakter kalles det! Forøvrig var det ikke et jaktvåpen vedkommende ble skutt med men en gammel US Carbine fra WW2.

Etter det jeg husker å lese fra rapport fra kripos er vel norges mest brukte drapsvåpen faktisk en helt vanlig hammer! Så alle sammen her inne får vel gå til politiet med alle hammerne sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk dette blir vedtatt.

Mye justispolitikk foregår sånn. En eller annen voldssak blir blåst opp i tabloidpressen og en eller annen organisasjon griper sjansen til å markere seg. Og for å gi inntrykk av at de faktisk gjør noe så hever politikerne strafferammen eller vedtar ett eller annet forbud.

For noen år siden vedtok man absolutt forbud mot å bære kniv i byen (også skjult)pga et par knivdrap. Den nye loven ble stort sett brukt til å bøtelegge bygningsarbeidere som hadde med seg verktøykassa når de spiste lunch... Ingen tenkte på at det var ulovlig å kjøpe en kniv eller isøks og ta den ut av butikken... og de fleste knivdrap begås uansett med skrutrekker e.l. som fortsatt er lovlig.

Men politkerne, de kunne skryte av å være "handlekraftige" og alle var fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.