Gå til innhold
  • Bli medlem

På tur med baby i Jotunheimen?


SS

Anbefalte innlegg

Hei.

Min kjære jeg og vår yngste datter har lyst å dra til Jotunheimen i sommer (juli) ca 5-7 dager. I juli er babyen 9 mnd og sitter nok fint i bæremeis. Jeg lurte på om noen har forslag til turrute fra hytte til hytte?

Det bør nok ikke være altfor langt mellom hyttene med tanke på hun lille, men kan gjerne variere noe fra dag til dag.

Har ikke vert i jotunheimen siden jeg var 10 år gammel, husker ikke ruten men noen steder vi var: Gjendebu, Besseggen, glittertin og galhøgpiggen. Kan godt tenke meg innom disse.

Bestiller en plass på hyttene, eller bare håper man at det er plass? Er det forresten DNT hytter?

Evt er hardangervidda et alternativ, men ikke bare helt flate ruter.

Start utgangspunkt Bergen

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heia!

min subjektive mening.

hytte til hytte med ei på 9 måneder synes jeg høres vel optimistisk ut. av den enkle grunn at været er for skiftende, og hva om en av dere tråkker over eller blir syk på andre måter. det kan mao bli en trasig tur hvis ikke alt klaffer. noe det sjelden gjør. dessverre.

mitt råd vil være å ta utgangspunkt fra en hytte, og heller ta småturer fra dette stedet.

helse og sikkerhet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett eller lest om folk som har tatt med babyer/små unger på lange turere før og de har jo gått bra bare du setter barnet først selfølgelig. tror det var i 10 turer med trøkk boka av lars monsen de hadde med en baby i !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det går bra jeg. Finnes jo så mye bra nå fortiden med vann/vindtett soveposer, regntrekk ol til å ha i bæremeisen. Videre tar vi jo også med goretex pose til å overnatte i om det skulle gå helt ille. Var ikke tenkt å gå de lengste turene heller. Selvfølgelig kommer barnet først!

Eller kanskje jeg tar helt feil?

Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går helt fint. Aksen Gjendesheim-Memurubu-Gjendebu-Fondsbu er godt befolket i sesongen, og det er ikke umulig å få hjelp om uhellet er ute. Jeg tror ingen barn tar skade av frisk luft og litt vær, enten det er sånn eller sånn. Tingen er vel rett og slett å ha god tid og bruke mye sunn fornuft. Ønsker dere god tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det går bra jeg. Finnes jo så mye bra nå fortiden med vann/vindtett soveposer, regntrekk ol til å ha i bæremeisen. Videre tar vi jo også med goretex pose til å overnatte i om det skulle gå helt ille.

Skulle til å anbefale fjellduken som kombinert bæremeisponcho og nødbivuakk, men ser at begge disse behovene har du tenkt på. Hva slags goretex pose er det du bruker? :)

Kan ikke skjønne annet enn at du burde berge aldeles glimrende! Det viktigste er å tenke gjennom hva som kan skje (dårlig vær, forstuet ankel, feilnavigering, gnagsår m.m.) og hvordan man planlegger å takle det.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller en plass på hyttene, eller bare håper man at det er plass? Er det forresten DNS hytter?

Nei, man bestiller som regel ikke plass, selv om jeg har gjort det noen ganger da jeg ble på tur med litt flere personer (6 stykker). Det gir jo god fleksibilitet å ikke ha booket alt på forhånd, som du må gjøre i noen andre land. Dette er et flott system vi har i Norge.

Det er alltid noen form for plass. Hvis du går korte turer, ankommer du tidlig og med barn kan det hende at du blir prioritert litt opp og får eget rom. Jeg tror man kan bestille fast opphold på betjente hytter, noe jeg ikke synes noe om, siden det begynner å ligne for mye på hotelldrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen var det vi tok når jeg var 10 år.

Gjendesheim - Memurubu - Gjendebu - båten tilbake til Memurubu - Glitterheim - Splitterstuen (opp Gallhøgpiggen)-Gjendebu - båten tilbake til Gjendesheim

Kanskje litt ambisiøst med småen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten en på 6 mnd som var med på pulktur til dnthytte i nærheten av Tromsø nå i mai. Det gikk svært fint, men vi var alene.

Jeg ser det kan bli et problem med søvn for minsten om det skulle komme en familie til. Det jeg mener er at det er ikke alle som legger seg mellom seks og syv, og det føles ikke riktig å ilegge holdkjeftpåbud til alle andre på hytta.

Til sommeren blir det telt på oss. Han kan da sovne tidlig uten at vi risikerer å opptre kjipt ovenfor eventuelle andre.

Spm.

Hvordan hadde dere reagert om dere kom på hytte med to-tre kompiser og fikk beskjed om å være stille fra kl 1830?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten en på 6 mnd som var med på pulktur til dnthytte i nærheten av Tromsø nå i mai. Det gikk svært fint, men vi var alene.

Jeg ser det kan bli et problem med søvn for minsten om det skulle komme en familie til. Det jeg mener er at det er ikke alle som legger seg mellom seks og syv, og det føles ikke riktig å ilegge holdkjeftpåbud til alle andre på hytta.

Til sommeren blir det telt på oss. Han kan da sovne tidlig uten at vi risikerer å opptre kjipt ovenfor eventuelle andre.

Spm.

Hvordan hadde dere reagert om dere kom på hytte med to-tre kompiser og fikk beskjed om å være stille fra kl 1830?

Hadde sikkert ikke vært så greit det , men det er jo ikke det som det er snakk om her heller :D:D det går jo an og vise litt hensyn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten en på 6 mnd som var med på pulktur til dnthytte i nærheten av Tromsø nå i mai. Det gikk svært fint, men vi var alene.

Jeg ser det kan bli et problem med søvn for minsten om det skulle komme en familie til. Det jeg mener er at det er ikke alle som legger seg mellom seks og syv, og det føles ikke riktig å ilegge holdkjeftpåbud til alle andre på hytta.

Til sommeren blir det telt på oss. Han kan da sovne tidlig uten at vi risikerer å opptre kjipt ovenfor eventuelle andre.

Spm.

Hvordan hadde dere reagert om dere kom på hytte med to-tre kompiser og fikk beskjed om å være stille fra kl 1830?

Ler og ler.

Joda skjønner poenget. Men tror det altså går greit dette her. Vi er en familie på 6 så minsten har nok aldri el skjelden opplevd det stille fra kl 18.30. Hun har videre aldri vert noe problem å legge, og sover hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget på sovesal med en familie med baby. Alle prøvde å ta hensyn om kvelden, og det gikk greit, men da det ble amming og grining på natta ble hele sovesalen vekket. De var ikke særlig populære rundt frokostbordet om morgenen.. Jeg ville ikke dradd på slik tur uten å ha bestilt eget rom. Såpass hensyn bør man ta overfor andre.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, skal bestille eget rom :?

Hva tror dere om ruten:

Gjendesheim-Memurubu, langs Gjende

Memurubu-Gjendebu, om Bukkerkæget

Båten tilbake til Memurubu

Memurubu-Gjendesheim, over Besseggen

8):P:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med baby syns jeg skissert rute er både fornuftig og gjennomførbar, særlig med hensyn til at man alltid har mulighet for å ta båten om det ikke fungerer. Med andre alle muligheter for retrett!

Jeg er sikker på at turen blir super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.