Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano og kurs


ask

Anbefalte innlegg

Lurer bare på en liten ting; vet at de fleste som begynner å padle havkajakk tar våtkortkurs. Men mange som skaffer seg kano tar ikke kurs, men leser seg opp å studerer instruksjonsfilmer.

Hvorfor virker det som det er så få som tar våtkortkurs i kano Når padleforbundet og sikkert enkelte private aktører tilbyr dette? Klarer man å lære seg å padle kano uten kurs, og er det unødvendig med kursing i kanopadling?

Pan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er flere grunner til dette. Våttkort kano er en relativt nytt tilbud som er lite kjent. Kan nevne at jeg som har veglederprøve fra høgskolen i Bø med kanopadling som tema og har jobbet som friluftslivlærer i ca 10 år ikke hadde hørt om dette før jeg tilfeldigvis så det på sidene til padleforbundet i vinter. Elvepadling med kano er i tillegg en relativt liten gren i Norge, og flattvann kano er tradisjonelt noe alle kan lære seg helt selv. En del leser seg opp og ser på instruksjonsfilmer, men når jeg ser på kanopadlere flest virker de relativt selvlærte og ville hatt god nytte av litt kursing.

Det er nok mulig å lære mye kanopadling på egenhånd med hjelp fra film og bøker, men tror man lærer utrolig mye kjapper med å ta et kurs. Jeg kan gjerne arrangere kurs (bor i akershus) hvis noen skulle ha lyst til det, men dette er ikke våttkort, ettersom jeg ikke er godkjent som instruktør av padleforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er nok en stor fordel å ta kurs om man har lyst å lære seg kanopadling på en effektiv måte. Selv om en bare har tenkt å padle flatt vann får en inn nødvendig teknikk fort. Og ikke minst; på e nybegynnerkurs får man en god inføring i både kameratrednig og egenredning med kano. I forhold til hvor mange som padler kano, har jeg en mistanke om at kanoulykker er høgt representert på ulykkesstatestikken, både den som blir registreret og de ulykkene som aldrg kommer frem (velt og nedkjøling, men der det no gikk bra til slutt).

Når det gjelder kanopadling på elv, så er jeg bare delvis enig med Knutis at dette er en liten gren. Om vi ser på de som padler kano der andre padler kajakk, stryk fra grad tre og oppover er det få kanopadlere representert. Men på strømmende vann og styk opp til grad 2(3) er det nok mange som padler kano. Både når det kommer til å få mest mulig ut av turen og sikkerhetsaspektet er det en klar fordel med kursing. Tenk alle plassene folk bærer forbi fordi det er antydning til kvitt vann. Med litt opplæring og riktig teknikk er det utrolig hvor fort en øker sitt eget kompetansenivå.

Padleforbundet har nå en egen "avdeling" på siden sin for kano og kanopadling. Vell verdt å ta en titt på.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.