Gå til innhold
  • Bli medlem

Operatører for ekspedisjoner - andre enn Hvitserk?


Anbefalte innlegg

Annonse

Kan egentlig bare bekrefte den skepsisen flere gir uttrykk for overfor Hvitserk. Det er noen år siden jeg reiste med dem, men det virket som om jeg betalte for mye og fikk et dårligere opplegg enn det mange andre tilbød.

Heldigvis har det kommet flere konkurrenter til Hvitserk de senere årene. Det tror jeg er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiste med hvitserk til elbrus i 2004 og det var ett greit opplegg.

grunnen att jeg skriver greit og ikke bra er:

1: på toppdagen måte 2 gi tapt av å komme opp. det kan skje men en var dårlig i magen den dagen men han fikk ikke brukt reserve dagene sine uten att hvis han ville prøve seg igjen så måte han betale ekstra. reservedag???? den andre ønsket ikke å prøve seg igjen på den turen så det er greit.

2: "guiden" eller mer en representanten fra hvitserk var litt før mye "kompis" med noen. en guide skal holde seg edru(eller ihvertfall ikke bli drittings), behandle alle likt(ikke favorisere noen)

3: prisen i forhold til hva vi fikk kontra hva reisen koster med andre opperatører og hva man får der.

men det er klart: skal en firma ha kjendiser i staben så koster det....

men det skal sies att førberedelsene før turen(møte , pakkliste, info om turen osv ) var bra. pilgrim tour som var den lokale guide firman var bra. nå har jeg ikke så mye erfaenhet av denne type tur men dette er intrykkene som je sitter igjen med.

tror dessverre ikke att jeg kommer å bruke hvitserk flere ganger.

var på kili med eco i sommern 2008. helt anderledes opplegg. liten gruppe(vi var 6 pers) og ikke noen norrsk representant.

allt fungerte fint, guidene snakket engelsk og opplegget var bra. det eneste var att jeg savnet(som jeg skrevet tidligere) litt mer akklimatisering. det var mer eller mindre rett opp foruten en dag. men slik er programet på fjellet. hele gruppa kom opp og ned i fin behold. bare før å nevne det så var det prisforskjell på ca 10.000 mot hvitserk(tror jeg, enten litt plus eller minus på den summen)

forskjellen mellom hvitserk og eco på denne turen foruten guiden var opplegget med safarien etter turen.

tror att jeg kan tenke meg å reise med eco igjen.

robert

ps: kom til toppen og ned igjen i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med Jarle Trå 2 ganger. Meget godt fornøyd på alle punkter, skal av gårde på ny tur til sommeren. Et lite hakk rimeligere enn Hvitserk, som jeg også har vært på reise med en gang. Greit nok opplegg, men husk at Hvitserk har mange turledere, og at opplevelsen vil være veldig avhengig av personen som leder turen, så det blir vel feil å si generelt at Hvitserk er bra eller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig sant snilen. man skal ike dømme hvitserk før en guide men det er vanskaligt å ikke gjøre det.

selvfølgelig så er der sikkert veldigt gode guider/turlederer/følgevenn eller hva de har utdannelse før i hvitserk men mitt førstei ntrykk(første turen) var ikke bra. dessverre.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har personlig erfaring og kjennskap til Gamme. Er meget fornøyd med oppleggene hans. På turen til Elbrus nå kom alle 15 opp på samme tid selv om været var ufyselig. Det er en sterk prestasjon med en såvidt stor gruppe. De som reiser med Gamme har nok en noe lavere snittalder enn mange av de andre operatørene. Snittalderen nå sist lå vel på rundt 30-35 tipper jeg. Det tror jeg kommer av måten turene markedsføres på. Det går for det meste via bekjentskaper. Uten at deltagere blir håndplukket. Min erfaring er at Gamme er flink til å skape dynamiske turlag med god stemning. Det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg lurer på. Er hvorfor det er så stor pris forskjell hos de forskjellige selskapene?

Dette er da turer til Kilimanjaro.

Alle selskapene bruker ca like mange dager der nede.

Alle tilbyr ca de samme tingene.

Eco: Pris: NOK 23 990 pr person.

jarletraa: Pris: NOK 35 900 pr person.

Gamme: Pris: NOK 32 900 pr person.

Hvitserk: Pris: NOK 42 000 pr person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg lurer på. Er hvorfor det er så stor pris forskjell hos de forskjellige selskapene?

Dette er da turer til Kilimanjaro.

Alle selskapene bruker ca like mange dager der nede.

Alle tilbyr ca de samme tingene.

Eco: Pris: NOK 23 990 pr person.

jarletraa: Pris: NOK 35 900 pr person.

Gamme: Pris: NOK 32 900 pr person.

Hvitserk: Pris: NOK 42 000 pr person.

Er nok mange årsaker til det. Profitt og det administrative apparatet i Norge kan jo være et par av dem. I tillegg går det nok litt på om man bruker norske eller lokale guider. F.eks pleier vel Hvitserk ha med norske guider som nok tjener noe mer enn de lokale som f.eks Eco ofte bruker. Jeg var selv på Elbrus med Eco. Vi hadde kun to russiske guider og en russisk kokke. Det fungerte veldig bra, og vi ble tatt godt vare på. Det var blant annet en irsk jente som var syk nestene hele perioden (hun gikk på antibiotika da hun kom og fikk tilbakefall på et eller annet), og en anne irsk dame som tryna ifm trening på utglidning som ble sendt på sykehus for røntgen o.l. Alt ble håndtert fint av russerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Eco med norsk guide eller bare formidler de guider der nede? Ellers så vet jeg at de fleste operatører faktisk ikke tjener penger. Kanskje Hvitserk beregner litt fortjeneste for det de driver med..? Bortsett fra Eco så synes jeg ikke forskjellene er så veldig store egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk etter å ha reist med Hvitserk to ganger er at kvaliteten på tilbudet var dårligere enn tilbudet til andre operatører. Dette kan selvsagt diskuteres og det er sikkert andre som har andre opplevelser.

De fleste tilbud på Kilimanjaro fungerer bra fordi de lokale operatørene er så flinke. De gjør mye av jobben slik at vi som besøker fjellet får en positiv opplevelse nesten uansett hvem vi reiser med.

Jeg tror Hvitserk kan ta seg bra betalt fordi de har god markedsføring og fordi folk tror de får et bedre opplegg enn med andre operatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Eco med norsk guide eller bare formidler de guider der nede? Ellers så vet jeg at de fleste operatører faktisk ikke tjener penger. Kanskje Hvitserk beregner litt fortjeneste for det de driver med..? Bortsett fra Eco så synes jeg ikke forskjellene er så veldig store egentlig.

Både Hvitserk og Eco gikk i pluss i 2007, men de gjør seg ikke rike, nei. Er jo bare snakk om noen hundre tusen i pluss etter et lite underskudd årene før. Men det er vel et marked i vekst, så de har nok planer om å tjene noen penger på det. Jarle Trå bruker jo sin profitt til å finansiere sine egne turer, i følge han selv.

Det er jo også som regel billigere å fikse slike turer på egen hånd, men det er krever ofte en del papirarbeid ifm tillatelser o.l.

Eco hadde som sagt ikke norske guider på Elbrus da vi var der, og tror ikke de har det på Kili heller, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serviceinnstillingen i Afrika er en smule annerledes enn i Russland. Derfor tror jeg det er tryggere og enklere å arrangere opplegg uten norsk guide på Kili enn på Elbrus. Men det er klart at det er avhengig av hvilke lokale operatører du bruker og Hvor godt samarbeidet fungerer mellom de ulike parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noe av prisforskjellene forklares med hvor mye man betaler lokale bærere og guider og hvor mange bærere man benytter? Er jo ikke noe problem å presse prisen om man betaler minimumslønn til de lokale og i tillegg lar bærerne bære mye mer enn de helst bør.

Jeg vet ikke, bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noe av prisforskjellene forklares med hvor mye man betaler lokale bærere og guider og hvor mange bærere man benytter? Er jo ikke noe problem å presse prisen om man betaler minimumslønn til de lokale og i tillegg lar bærerne bære mye mer enn de helst bør.

Jeg vet ikke, bare spør.

Jeg synes det virket som om Hvitserk brukte mindre penger lokalt enn mange andre operatører. Vårt opplegg på Aconcagua virket temmelig ribbet med bl.a bare to måltider om dagen i Basecamp mot normalt tre for de andre ekspedisjonene.

På Kilimanjaro er antall bærere og guider fastsatt ut ifra ekspedisjonsstørrelsen. Hvitserk sin tur var svært dyr så jeg hadde håpet at bærerne ble litt ekstra betalt, men det tror jeg ikke skjedde. Tvert imot måtte vi ut med "driks" som ble regnet ut på forhånd og utgjorde over tusen kroner for fjellturen. For meg virket dette mer som "lønn" enn som "driks". Dessverre ble dette beløpet utbetalt til den lokale arrangøren og ikke direkte til bærerne. Det er umulig å vite hva bærerne faktisk fikk.

Jeg tror Hvitserk er dyrere enn andre fordi de bruker ganske mye penger på markedsføring og fordi de i hvert fall i den perioden hadde et stort og påkostet lokale på beste vestkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene til Hvitserk & co har alltid forundret meg.

Jeg antar at svært mye av pengene går med til glansede trykksaker, annonser og markedsføring. og administrasjon, noe som gir deltagerne lite eller ingenting igjen.

For å klatre selv, har jeg i noen år tatt med meg noen grupper til Aconcagua og har truffet Hvitserk-gjengene (og de andre) og ser jo kostnadene deres. Vi har riktignok en helt annen profil på opplegget med aktiv engasjement og deltagelse fra deltagerne, medbeslutning, planlegging etc, men rent logistisk er det ikke stor forskjell på oppleggene. Vi bor ikke på flotte hoteller i Mendoza, og tar lokal buss i stedet for fly, men på fjellet er oppleggene svært like.

Men forskjellen er 24.000 kroner...., altså over dobbel pris av våre kostnader. For nesten samme greiene. De penga der går nok rett til glansede trykksaker og noe administrasjn.

Vi mangler forresten 1-2 deltagere til vinteren, sjekk ut: www.aconcagua.no

Bli med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.