Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse til helårsbruk


seb_seven

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest gjennom forumet, og funnet noen diskusjoner på dette emnet. Bruken matcher ikke helt min, så jeg starter en ny.

Jeg ønsker en bukse til bruk hele året. Bruken blir fisketurer i lavlandet (under 500 m.o.h), turer med familien til stranden, små-topper etc, noen fjellturer (ikke høyfjellet) og noen dager på langrennski (antallet kan telles på fingrene...)

Buksen bør kunne holde lett regn ute, tåle dugg i gresset, stenge vind ute og ikke bli klam ved litt aktivitet.

Har vært rundt på diverse butikker og fått anbefalt norrøna svalbard flex1, norrøna falketind flex1, og patagonia guide. Har også prøvd bergans breheim II, men denne passet ikke helt (litt løs i livet), helsport fenris fusion energy og lundhags traverse.

Er det noen som har erfaring med disse buksene? Norrøna buksene var de som var best å ha på, men jeg er litt usikker på hvor vind- og vanntette de er? Bør jeg evt gå for paclite utgaven av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paclite blir du klam og svett i, som med all Goretex. Bomull eller Stretch er vindtett og vannavisende med impregnering.

Jeg har både Precip, Goretex Paclite, Goretex ProShell og Hellytech av membranklær, blir like fuktig i alle plaggene uansett pris så jeg bruker stort sett vindtette men ikke vanntette klær for svettepusting når jeg går, og har regntøyet med i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bukse som etterlyses her kan jeg også ha god bruk for! Har en Fjellrävenbukse, men liker den ikke. Blir klam i baken (pga. forsterkningen de har lagt på der?) + at den er utrolig smal i livet og har 0 stretch. Er noen år den buksa (og har stort sett fått ligge i fred i skapet), så det er mulig de lager dem bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Mammut Champ Pants en gang. Du har et

  • - godt klima i busken,
    - den tørker fort,
    - den er robust,
    - du kan bevege deg godt,
    - gjørt for å bruke hele året.

Buksen står på ønskelisten min også. :-(KLIKK (Når du er en kvinne fins denne buksen for damer også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en bukse fra forsvaret. Ikke felt1, men m98? Noen med erfaringer om hvor vanntett og vindtett den er?

På en skala fra 0 - 10:

ca. 0 :wink:

M98 er en arbeidsuniform, leiruniform om du vil, og ikke beregnet for felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans dynamic, jeg tror den tilsvarer Bergans Rask se : http://www.bergans.no/

Dette er en lett Dermizaxbukse som jeg bruker jeg hele året. ...

Men, den er nok litt for tynn til høyfjellet vinterstid og litt klam på varme sommerdager.

Som kompensasjon den har glidelås i sidene som gir kjempebra ventilasjon, og den klistrer seg ikke til bena når det blir klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Norrøna Dovre hele året.

Jeg har forsøkt lette bomullsbukser og lett regnbukse. Gore-tex er bedre. Det tar tid å få på regnbuksa, og det er noe hersens greier i dårlig vær. Det er bedre (i vestlandsvær) å bruke samme buksa hele tiden.

Eneste "forbedring" i de siste årene, er at jeg har med en tynn stillongs eller likn. til å ha under buksa, også om sommeren. Det blir ikke fullt så kald å gå i regnvær noen timer. (Den tas i så fall på fra morgenen av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montane "Terra Pants" er de beste og mest allsidige turbuksene jeg har brukt! Fine til sykling, langrenn og vandring både sommer og vinter. Det jeg liker best er at de puster meget bra, tørker veldig fort, svært behagelige å gå i pluss de gode luftemulighetene.

799,- hos Sportsnett.

Meget god omtale her: http://www.actionoutdoors.co.uk/montane_terra_pants.htm

montane_terra_pants.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområdet du beskriver tilsier en bukse med windstopper, verken mer eller mindre. Jeg har hatt min Mountain Equipment G2-bukse et par år nå, og bruker den til alt, dvs skiturer, jakt, padling++++. Puster meget bra, og på veldig varme dager åpner jeg glidelåser på lårlommene for mer lufting. På vinteren har jeg kutta ut å bruke gamasjer sammen med fjellutstyret da denne buksa også har snølås med strikk som passer fint over skoene. Buksa har også seler som er avtagbare.

Link: http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MEQ18&var_1=MEQ18-01&productbrand=&categorytxt=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å betale over dobbelt så mye for en windstopper-bukse, når Montane-buksa jeg har gjør mere enn nytten for de aller fleste?

At du er fornøyd med Montane-buksa hindrer vel ikke oss andre i å komme med våre erfaringer..? Jeg har ikke prøvd den buksa du har, men har da hatt såpass med utstyr opp gjennom åra at jeg veit at klær som skal være såkalt vann- og smussavvisende (og ikke har noen slags membran) holder vannet ute kun en kort stund. Jeg har beskrevet (den negative) erfaringen jeg gjorde med en Mammut-bukse med vannavisende Schoeller-stoff tidligere, noe som gjorde at jeg fikk byttet den i Windstopper-buksa. Jeg hadde mer eller mindre samme kriterier til buksen som trådstarter også, så kanskje trådstarter har nytte av mine erfaringer?. "Testen" kan leses nederst på denne siden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2637&highlight=schoeller

Trådstarter har tydeligvis vurdert bukser i samme priskategori som windstopper-buksen jeg anbefaler også, så det er tydelig at pris heller ikke betyr alt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt. Mitt poeng er at prisen ikke alltid er avgjørende for hvor godt plagget er. Jeg innbiller meg at trådstarter vil ha en så bra bukse til en fornuftig pris og ikke betale mere enn nødvendig. Montane-buksen tåler forresten regn veldig godt når den er ny og impregnert. Vannet trenger ikke gjennom selv om det regner ganske friskt. Det erfarte jeg på en fire timers sykkeltur i moderat regnvær i fjor høst. Når det sluttet å regne, tørket buksa veldig fort også og jeg var aldri klam på noe tidspunkt.

Etter noen runder i vaskemaskinen er det lurt å impregnere buksa (bruker Nikwax).

Jeg tviler ikke på at ME-buksen din er bra, men jeg steiler altså litt på prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at bør ha flere typer bukser til ulik bruk. Å kun satse på en bukse til "alt" kan jeg ikke se er særlig gunstig. Vil legge til at regnbukser med åpning langs hele siden har vært en åpenbaring. Man kan ta av og på buksen mens man har støvler og ski på bena. Er gunstig hvis man når en fjelltopp, og vind og vær slår til. Man kan lufte med store åpninger hvis det er opphold i regnværet. Kjøpte en Patagonia Rain Shadow på sportsnett.no (på salg) som anbefales. Den kan brukes utenpå bomullsbukse/microfiberbukse, eller kun i kombinasjon med ullstillongs. Regnbukse, uten gore-tex, er også ofte langt rimeligere enn med gore-tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger.

Både Montane og M.E buksen virker veldig fristende. M.E ligger nær smertegrensen prismessig. Er det noen kjeder som fører disse buksene slik at de kan prøves i butikk?

Virker som det er utrolig mange merker/modeller med nokså like egenskaper, så til slutt blir det vel opp til hver enkelt hvem en liker best.

Jeg har nettopp fått en bergans microlight bukse, så denne vil dekke noen av behovene mine. Har ikke fått prøvd den enda, så jeg er usikker på egenskapene til denne. Forslag til hva jeg kan supplere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområdet du beskriver tilsier en bukse med windstopper, verken mer eller mindre. Jeg har hatt min Mountain Equipment G2-bukse et par år nå, og bruker den til alt, dvs skiturer, jakt, padling++++. Puster meget bra, og på veldig varme dager åpner jeg glidelåser på lårlommene for mer lufting. På vinteren har jeg kutta ut å bruke gamasjer sammen med fjellutstyret da denne buksa også har snølås med strikk som passer fint over skoene. Buksa har også seler som er avtagbare.

Link: http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MEQ18&var_1=MEQ18-01&productbrand=&categorytxt=

Hvordan er den i skikkelig regnvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger.

Både Montane og M.E buksen virker veldig fristende. M.E ligger nær smertegrensen prismessig. Er det noen kjeder som fører disse buksene slik at de kan prøves i butikk?

De føres begge hos Sportsnett iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tidlegare trelags Gore-tex til alt, men har dei seinare år brukt mest soft shell. Eg har to herlege bukser i Schoeller-materiale og desse er framifrå: For det fyrste er dei vindtette nok og for det andre er dei komfortable sjølv om det vert ganske så fuktige. I motsetnad til tex-bukser er soft shell-en mykje meir komfortabel å ta på seg om morgonen i teltet. Det at materialet er elastisk gjer sitt til at det vert vanskeleg å gå over til andre ting.

Likevel vert dei for heite om sommaren og vekta er óg noko for høg. Det set seg i tillegg lettare lukt i slike plagg enn i GT-plagg, men det er ikkje noko stort problem. Vanskeleg å seia at det eine eller det andre er best, men det er ikkje tvil om at soft shell-bukse er det eg brukar oftast på tur.

Arc'teryx har ein ny variant som ser bra ut og som heller ikkje er så verst når det gjeld pris: http://vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=2387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.