Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaringmed Asolo Fugitive ?


Coupe

Anbefalte innlegg

Annonse

Fugitive har vunnet flere tester, men begynner å bli noen år gammel (vet ikke om nye støvler er noe bedre). Støvlen er forholdsvis lett, samtidig har den god stabilitet. Ikke blant de varmeste, noe jeg ser på som en stor fordel. Passform for middels brede føtter. Plass til innleggsåle (alla Sole). Jeg bruker mine både på vanlige dagsturer og lengre turer med tung sekk, f.eks. i Normarka. Jeg foretrekker litt kraftigere støvler hvis jeg går på fjelltur med tung sekk.

Har brukt støvlene mye. Goretexen gikk lekk etter ca 1 1/2 år, noe som er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fugitive'n er en perfekt støvel for blandet turbruk i skog- og fjellterreng. Sålen flekser bra, særlig i tådelen, noe som gjør den myk og god å bruke på mykt underlag. Samtidig er støtdempingen i hældelen super for hardere underlag og selv steinur! Hælkappen er stiv og støtter godt, og i sålen ligger det en integrert avstivningsplate for økt torsjons(/vridnings-)stabilitet. Om du trenger én støvel til alt, ville jeg nok gått for denne. Asolo har forresten noe smal lest, nokså likt La Sportiva og Crispi, og sitter godt rundt foten. Til 1299,- hos amfibi ville jeg ikke nølt :) Andre selger den til fullpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vurderer selv disse pga vekt og såle som skulle gjøre den veldig anvendelig til mye forskjellig bruk, men er litt skeptisk til mange sømmer, semsket skinn og kun goretex-membran med tanke på slitestyrke og vanntetthet. Fimax er fornøyd med at goretex'en har holdt i 1.5 år - spør du meg er det altfor dårlig hvis skoa ikke er vanntette lengre enn det. Mine 16 år gamle Scarpa fjellstøvler i lær er riktignok slitte, men med jevnlig smøring er læret like motstandsdyktig mot vann som da de var nye. Noen som har synspunkter på det? Alternativet er å gå for en lettere lærstøvel som fek.s Crispi Besseggen, Scarpa ZG10 eller Meindl Burma Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

...Fimax er fornøyd med at goretex'en har holdt i 1.5 år - spør du meg er det altfor dårlig hvis skoa ikke er vanntette lengre enn det. Mine 16 år gamle Scarpa fjellstøvler i lær er riktignok slitte, men med jevnlig smøring er læret like motstandsdyktig mot vann som da de var nye. Noen som har synspunkter på det? Alternativet er å gå for en lettere lærstøvel som fek.s Crispi Besseggen, Scarpa ZG10 eller Meindl Burma Pro.

Det var derfor jeg nevnte det. Vil ikke anbefale folk som ikke bruker mye penger på turutstyr lette Goretex-sko med sømmer. Jeg har hatt en del lettstøvler og tursko med GTX (Nike, Montrail, Salomon m.fl). Er bruken litt røffere; ur, myr ol. slites de fort både utvendig og innvendig. For folk som bruker støvlene sjeldnere kan lettstøvler vare i mange år.

Har samme erfaring som deg Ebsund med Scarpa (SL). Kastet første og andre parret fordi sålen var slitt ned, ikke fordi de lakk. Men SLen og Matraene er tunge støvler, og jeg blir våt på beina av svette selv med tynne ullsokker, selv om det ikke er spesielt varmt ute. Derfor kjøper jeg lettstøvler, og ser på dem som "forbruksvare".

Mellomløsningen er å kjøpe en lettere lærstøvel. Har ikke prøvd noen av de du nevner. Har brukt Kayland MXT i en sesong. Den har nubuklær og e-Vent membran, som jeg synes er mindre klam enn goretex. Er veldig fornøyd så langt, men har ikke brukt den nok til å si noe om holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.