Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turportal på nett!


tsk

Anbefalte innlegg

Hei.

Vil bare tipse dere om at det i dag ble lansert en ny ikke-kommersiell turportal som vil være deg til stor hjelp i planlegging av turer og deling av turopplevelser.

Portalen heter GodTur, og du finner den på www.godtur.no

Kort fortalt kan GodTur by på følgende:

Kjempefine gratis dynamiske kart for hele landet med skyggevirkning som gir et tredimensjonalt inntrykk. Her finner du alt fra det vante turkartet, til flybilder og sjøkart. Gir et flott planleggingsverktøy!

Oversikt over mange åpne husvære, rasteplasser, utleiehytter, gapahuker m.m.

Et glimrende verktøy for å ta vare på turopplevelsene dine. Du kan velge å dele disse med alle andre brukere av GodTur, noen utvalgte eller kun ha turminnene dine for deg selv. GodTur vil fungere som ditt personlige bibliotek for turopplevelser som du vil ha tilgang til uansett hvor du måtte befinne deg.

Mulighet for å laste opp gps-ruter fra turene dine, samt laste ned andres gps-ruter.

Inspirasjonskilde med etter hvert mange hundre ulike kartfestede turforslag fra rundt om i landet. Her vil du kunne finne alt fra jaktturer, fisketurer, fotturer, skiturer, padleturer, dykketurer, klatreturer m.m.

Ta i bruk løsningen. Bruk den både som ditt planleggingsverktøy for kommende turer, lag ditt personlige tur-bibliotek og del opplevelsene dine med andre.

Tips gjerne venner og kjente om denne muligheten.

GodTur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser bra ut. Stort pluss for kartfunksjonene. Pluss for tilnærmet null profilering av de som står bak. Jeg bruker ikke GPS, sikkert et stort pluss også det.

Minus for geografisk inndeling, bedre om det i tillegg var en mulighet til å søke på mer kjente områdenavn som f.eks Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane osv. Da ville det være lettere å finne fram. Fritekstsøk kan kanskje erstatte dette, hvor god søkefunksjoner er varierer. Fikk null treff på Hardangervidda, null treff på Jotunheimen og et treff på Rondane. Mulig der ikke er mer. Minus også for treg lasting av sider, men det går seg vel til ;) Og minus for null artikler fra M&R :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fine ut disse sidene. Litt treg lasting av sider, brukte Opera som nettleser (har ikke sjekket med andre).

Kommer nok til å sjekke inn for å se utvikling på turer samt GPSvalg, ser bra ut det som er lagt ut.

Pluss for kart.

Hadde vært fint om når man klikker på kartbildet og GPSdatabildet at man kom til sidene, i stedet for å bare kunne klikke nedenfor bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoppsann heisann

foruten at førsteinntrykket ser veldig bra ut så bemerket jeg meg litt vanskeligheter hva gjelder

min side- mine turer - lage turer og lagre turene..

jeg gjorde et tappert forsøk, men kom til kort. dessverre.

mulig det er jeg som er klønete, men

tanken min er at dagens brukergrensesnitt skal være så lettoppfattelige at man ikke trenger å benytte seg av noen håndbok.

ta for eksempel karttegning,

1) når man tegner opp en rute så mangler den en "undo" funksjon hvis man har virret med merkingen

2) det bør være mulig å dra kartet med musa uten å måtte bruke den scrollfunksjonen øverst i venstre hjørne

3) hvordan lagrer man kartet foruten å skrive det ut til pdf

- jeg fikk kun til å skrive kartet til utskrift - men løypa kom ikke opp.

hvordan får man lagret turen på turbøker - en ting jeg ikke forstod meg på i hele tatt.

- jeg antar alt står skrevet der et sted, men som sagt. ønsket mitt er at brukergrensesnittet skal være så enkelt at man ikke har behov for den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette bety at Statens kartverk har opna for å tilby kart også til andre nettstader som er ikkje-kommersielle? Til no har det bare vore vanlige vilkår og det er svært dyrt (typisk over 100.000 pr år om vi skulle ha brukt det på fjellforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med rotehodet i at ting må være lett å bruke. Jeg valgte et for meg kjent område, Oslo, og fikk bare opp et rosa ikke-kart. Det var tegnet inn én tur, kalt "Solumskogen-Frognersetra". Jeg antar det skal være Solemskogen. Den handler om en skitur med en "United Bakeries løper" og "smidighet som et afrikansk villdyr". Fristet ikke meg...

Men hvis sidene holder det tsk lover, ønsker jeg dem hjertelig velkommen! Kart på nett kan være et godt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette bety at Statens kartverk har opna for å tilby kart også til andre nettstader som er ikkje-kommersielle? Til no har det bare vore vanlige vilkår og det er svært dyrt (typisk over 100.000 pr år om vi skulle ha brukt det på fjellforum)

Det er Statskog som står bak godtur.no , og Statskog er part i Norge Digitalt. Så det er nok ingen endring i praksis, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Statskog som står bak godtur.no , og Statskog er part i Norge Digitalt. Så det er nok ingen endring i praksis, nei.

Hvis de har et ønske om å gjøre kartene mer tilgjengelig, så skulle det ikke spille noen rolle hvor de ble gjort tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten korrigering fra forrige innlegg.

øvelse gjør mester

jeg testet ut å lage en turartikkel. denne var meget lett å lage, all relevant informasjon ender så opp på en oversiktlig side (se lenke) eventuelt i en utskriftsvennlig pdf fil,

* beskrivelse av turen

* kartet over turen

* lenker du mener er relevant for turen

* multimedia

http://www.godtur.no/nyartikkel/dbarticle_preview.aspx?id=750

det jeg derimot ikke forstår meg på er denne turboka.

- etter å ha forfattet turartikkelen så finnes det en funksjon som heter legg til i turbok - turboka jeg på forhånd har opprettet står nå oppført med turartikkelen, men når jeg trykker last ned pdf så skjer det ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har prøvd å skrive ut sjøkart, men får det ikke til å fungere. Velger sjøkart, men får ut turkart. Noen som har en løsning på dette ?

Mvh

Svein A

Hei. Det var rart. Testet akkurat nå og fikk ut sjøkart. Takker ellers for alle innspill og skal prøve å svare på dem så langt det lar seg gjøre.

Når det gjelder Turboka, så ser jeg her at det kan gjøres endel for å utvikle denne til det bedre. Dette vil etterhvert bli gjort.

Vi hadde litt problemer med hastigheten i går grunnet voldsom pågang, men etter å ha satt inn flere ressurser skal dette ha bedret seg. Det rosa kartet noen opplevde skyldest et strømbrudd hos Statens Kartverk.

Takk igjen for innspill :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite innspill,

når jeg merker løype separat utenom turartikkel, så får jeg opp avstanden/lengden på turen. når jeg lager en turartikkel og merker løype på kartet så kommer ikke avstanden opp.

burde ikke oppmerkingen av kartet og lengde komme automatisk så man slipper å gjøre løypinga seperat for å finne avstanden til turartikkelen ?

spørsmål 2:

jeg har fått brukernavn som epostadresse, av hva jeg har fått med meg så er det ikke mulig å endre dette til et psydonym/brukernavn - er det mulighet å få dette endret på et slags vis?

spørsmål 3:

hvordan er det mulig å legge til et friluftselement som f.eks gapahuk, eller merke av fiskeplass på en gåtur ? jeg har ingen friluftselement som valg, selv når jeg starter ny turartikkel

edit: nå klarer jeg å editere løypene også. et lite minus er dog at man må editere hver enkelt element, løype og elementer hver for seg :-(

savner sterkt redigeringsfunksjon når man lager løypa - og ikke etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det var rart. Testet akkurat nå og fikk ut sjøkart. Takker ellers for alle innspill og skal prøve å svare på dem så langt det lar seg gjøre.

Når det gjelder Turboka, så ser jeg her at det kan gjøres endel for å utvikle denne til det bedre. Dette vil etterhvert bli gjort.

Vi hadde litt problemer med hastigheten i går grunnet voldsom pågang, men etter å ha satt inn flere ressurser skal dette ha bedret seg. Det rosa kartet noen opplevde skyldest et strømbrudd hos Statens Kartverk.

Takk igjen for innspill :wink:

Prøvde nettopp på nytt, men det fungerte ikke. Se vedlagt fil

Mvh

Svein A

godtur_kart.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde nettopp på nytt, men det fungerte ikke. Se vedlagt fil

Mvh

Svein A

Viser seg at du har helt rett Svein. Systemet er satt opp til å gi utskrift på karttype Turkart. Sånn skal det selvsagt ikke være. Dette vil bli endret, men i verste fall kan det ta noen dager før dette er på plass. Så nok litt for dårlig på forhåndsvisninga mi i sted. Bra dere har slike konstruktive tilbakemeldinger. Fortsett med det :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

argh. :wink:

en siste ting før jeg gir meg,

når man eksporterer en turartikkel til pdf så hadde har jeg følgende innspill,

* i stedet for "artikkel" øverst i venstre hjørne så kunne man kanskje brukt et mer passende ord ?

* lenkene man har satt inn er deaktiverte på turartikkelen (kun tekstbasert) - kjekk funksjon å bruke hvis man sender pdf`en elektronisk

* url adressen til artikkelen på websiden er mangelvare - i likehet med lenkene beskrevet ovenfor burde det etter mitt skjønn være tilgjengelig.

* kunne man ha spandert et dobbelt så stort bilde av kartet - så man slipper å myse / gå inn på websiden for å ta turen nærmere i ettersyn.

danke bitte, og lykke til videre med prosjeket.

argh II: tror jeg er tom for kritikk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

argh. :wink:

en siste ting før jeg gir meg,

når man eksporterer en turartikkel til pdf så hadde har jeg følgende innspill,

* i stedet for "artikkel" øverst i venstre hjørne så kunne man kanskje brukt et mer passende ord ?

* lenkene man har satt inn er deaktiverte på turartikkelen er deaktivert(kun tekstbasert) - kjekk funksjon å bruke hvis man sender pdf`en elektronisk

* url adressen til artikkelen på websiden er mangelvare - i likehet med lenkene beskrevet ovenfor burde det etter mitt skjønn være tilgjengelig.

* kunne man ha spandert et dobbelt så stort bilde av kartet - så man slipper å gå inn på websiden for å ta turen nærmere i ettersyn.

danke bitte, og lykke til videre med prosjeket.

argh II: tror jeg er tom for kritikk. :D

Slik konstruktiv kritikk kan jeg ikke få nok av. Tar med innspillene dine videre. Er ikke uenig med noen av dem, så vi får se. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tsk: kan du bekrefte at det er Statskogs tilknyttning til "Norge Digitalt" som brukes for publiseringsrett til kart?
Hei. Det stemmer at det er Statskogs medlemskap i Norge Digital som gjør bruken av disse kartene mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var visst ikke helt ferdig likevel.

absolutte siste tanke om prosjektet deres:

jeg tror det hadde vært interessant å føye til kommentarfelt til hver turartikkel. på den måten blir ikke turartiklene statiske.

for å dra den helt ut, hvorfor skal bare eieren av turartikkelen ha skriverettigheter, ville det ikke vært interessant å la andre brukere få direkte tilgang til å føye til relevant informasjon som f.eks turartikkeleieren ikke var klar over. dog med noen begrensninger slik at turartikkelen ikke går helt mann av huse.

f.eks : attraksjoner i nærheten, utkikkspunkt, forlatt bjørnehi, eminente fiskeplasser m.m ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var visst ikke helt ferdig likevel.

absolutte siste tanke om prosjektet deres:

jeg tror det hadde vært interessant å føye til kommentarfelt til hver turartikkel. på den måten blir ikke turartiklene statiske.

for å dra den helt ut, hvorfor skal bare eieren av turartikkelen ha skriverettigheter, ville det ikke vært interessant å la andre brukere få direkte tilgang til å føye til relevant informasjon som f.eks turartikkeleieren ikke var klar over. dog med noen begrensninger slik at turartikkelen ikke går helt mann av huse.

f.eks : attraksjoner i nærheten, utkikkspunkt, forlatt bjørnehi, eminente fiskeplasser m.m ?

Hmmm. På et eller annet vis har jeg følelsen av at vi kommer til å kommunisere flere ganger 8) . Igjen Rotehodet, gode innspill. Et kommentarfelt er en veldig god ide som vil gjøre siden og artiklene mer levende. Med tanke på videreutvikling av løsningenvil også et brukerforum være noe vi vil vurdere. Det er viktig at en side "lever", og da er slike ting du foreslår viktige bidrag. Igjen, takk for lure tanker. Håper dette ikke var det siste vi hørte fra deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint tiltak.

Men virker noe ustabilt per i dag.

Feks. får jeg opp Server Error in '/' Application når jeg skal se turer.

Ellers litt tregt over hele linja.

Men kartene og konseptet er topp. Gleder meg til videre utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia tsk,

jeg fikk meg et lettere sjokk fredag forrige uke. madamen og jeg plottet inn ny rute vi skulle gå i helgen som var. alt gikk såre vel, frem til skissen av ruten ble skrevet ut.

dessverre var ruten uleselig pga av dårlig oppløsning. (fra bra kvalitet på skjerm - konvertering til pdf omgjorde skissen til lavoppløselig kvalitet, og uten mulighet for å zoome inn)

vi prøvde flere ganger, - på alle mulige og tenkelige måter, - men akk - det ble det samme resultatet. en skisse som ikke kan benyttes til annet enn å fylle søplebøtta.

er det slik at dette verktøyet kun har som mål å være et skjermbasert verktøy, eller tar dere sikte på å gjøre den tilgjengelig for utskrift også?

kanskje vi har gjort en gedigen feil ?

ps! madamen jobber som grafisk designer - det ble skrevet ut på en profesjonell skriver så vi kan utelukke skriveproblemer av noe slag :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
heia tsk,

jeg fikk meg et lettere sjokk fredag forrige uke. madamen og jeg plottet inn ny rute vi skulle gå i helgen som var. alt gikk såre vel, frem til skissen av ruten ble skrevet ut.

dessverre var ruten uleselig pga av dårlig oppløsning. (fra bra kvalitet på skjerm - konvertering til pdf omgjorde skissen til lavoppløselig kvalitet, og uten mulighet for å zoome inn)

vi prøvde flere ganger, - på alle mulige og tenkelige måter, - men akk - det ble det samme resultatet. en skisse som ikke kan benyttes til annet enn å fylle søplebøtta.

er det slik at dette verktøyet kun har som mål å være et skjermbasert verktøy, eller tar dere sikte på å gjøre den tilgjengelig for utskrift også?

kanskje vi har gjort en gedigen feil ?

ps! madamen jobber som grafisk designer - det ble skrevet ut på en profesjonell skriver så vi kan utelukke skriveproblemer av noe slag :/

Hei. Vi jobber med dette. Begrensningen ligger hos Kartverket og den oppløsning som kartegrunnlaget deres leveres med. Kartutskriften skal selvsagt bli god, og vi ser om det gir en bedring i utskriftskvaliteten ved å gå bort fra pdf og heller konvertere utskrift til et annet filformat. Kartutskriftene SKAL bli gode, og om de ikke oppfattes slik nå har vi fortsatt en jobb å gjøre. Kommer tilbake med mer info knyttet til kvalitet knyttet til kartutskrifter. Fint du passer på og kommer med innspill Rotehodet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.