Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia med multifuel eller Multifuel med vindskjerm


tomjac

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg velge??

Trangia 25 HA sett og utvide med en gass- og multifuelbrenner eller f.eks Primus Omnifuel med vindskjerm (av den typen som følger med brenneren) og standard grytesett..

(Primus EtaPower MF/EF kan vel også erstatte Trangia konfigurasjonen)

Hva er fordeler og ulemper med alternativene over? Skal kunne tas med alt fra kajakk-, skogs- og klatretur. Sommer som vinter.. Lavt pakkvolum og soliditet verdsettes.

Jeg har ikke større gryter fra før så jeg er ikke låst i bruke disse. Har endel solo utstyr, men trenger nå utstyr for 2-4personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trangia + omni fungerer det.

Jeg er ikke spesielt begeistret for primuser med slange. Mener disse har litt for mange svakheter etter min smak.

Skal du først velge slangeprimus er Omnifuel helt klart av de bedre.

- den bråker

- den er slangeprimus

+ Den passer i trangia

+ den fungerer udmerket, såfremst alle pakninger/slanger har fått ettersyn.

+ Kan brenne gass

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skal du først bruke slangeprimus, er det å integrere den i trangia det helt klart beste valget.

Ja, det blir noen gram tyngre enn ei enkelt stekepanne, men duverden så praktisk.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min favorittliste i primusverden:

* Svea 123, ingen over ingen ved siden. Har man i tillegg Sigg Tourist laget for denne, har man et supert system

* Borde. Mere idiotsikker bensinbrenner finnes ikke. Tanken er dog en smule liten.

* Coleman 400/442

* Coleman 508/533

* Optimus 111 med bråkebrenner for parafin

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slangeprimuser (kommer langt ned i favorittlista mi)

* Kap Arctic

* Primus Omnifuel

* Coleman Apex II

* Optimus Nova.

* MSR Whisperlight med den gamleste pumpen i en aldelses gyselig gulfarge.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Favorittlista mi basert på mangeårig samlemani på primuser. Har nu ca 70-80 stk. i samlinga.

Det har vært laget mye bra opp igjennom. Det jeg savner på moderne primuser er ei ordentlig forbrenning på parafin i pyton kvalitet. Slangeprimusene sliter med mange pakninger, og mye variabel kvalitet på disse. Noen produsenter (les MSR) har innimellom levert pumper som er farlige. Det forbauser meg at man greier å produsere samme primus, i samme produksjonsår, med forskjell i pakningsmateriale. Sagt på en annen måte: Skal man bruke slangeprimus, og er avhengig av den for å overleve, husk ekstra pakninger og vaseline til å smøre med. Alternativet er å bytte alle pakningene til pakninger av Nitrille. Nova er her verstingen ang variabel pakningskvalitet, men har også opplevd det på Omni/himalaya/msr.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin tilbakemelding Rune,

Hvordan er det vanligst å installere en Omnifuel i Trangia'en da?? Jeg trodde jeg var låst til Nova+ og Trangia sin egen brenner..

Har vurdert brennere ala Coleman 533, men syntes fort de bli noe høye og ustabile. Hvordan løser du det med vindskjerming av disse brennerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Primus Omnifuel er den ikke tilpasset Trangia Stormkjøkken. I alle fall ikke den som er i salg nå, og som riktignok støyer noe alldeles forferdelig. Tilpassing til Trangia må man gjøre selv med baufil etc.....

Til Trangia Stormkjøkken finnes Trangia egen multifuelbrenner som innsats, som egentlig er en Optimus Nova der føttene er erstattet med en kopp.

Har denne selv, og det er greie saker. Ikke vedlikeholdsfritt på noen måte, og med en hurtigkopling som er/var meget risikabel (treghet i kulde og lekkasjer ved vending av flasken). Denne har jeg nå fått erstattet med ny slange med bajonettkopling og det ble meget bedre og sikrere! Anvender kun alkylatbensin.

Så etter et drøyt års prøving og læring, synes jeg Optimusen i Trangia er en fin kombinasjon. Primus Omnifuel er solgt grunnet støyproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin tilbakemelding Rune,

Hvordan er det vanligst å installere en Omnifuel i Trangia'en da?? Jeg trodde jeg var låst til Nova+ og Trangia sin egen brenner..

Har vurdert brennere ala Coleman 533, men syntes fort de bli noe høye og ustabile. Hvordan løser du det med vindskjerming av disse brennerne?

Ustabilt?????

Vindskjerm a la le-vegg av aluminium Tror den blei kjøpt på amfibi

Tipassing av omni til trangia etc:

Baufil, noen blikkbiter og litt tålmodighet,

Har nu en Optimus 111T brenner i ene trangiaen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg velge??

Trangia 25 HA sett og utvide med en gass- og multifuelbrenner eller f.eks Primus Omnifuel med vindskjerm (av den typen som følger med brenneren) og standard grytesett..

(Primus EtaPower MF/EF kan vel også erstatte Trangia konfigurasjonen)

Hva er fordeler og ulemper med alternativene over? Skal kunne tas med alt fra kajakk-, skogs- og klatretur. Sommer som vinter.. Lavt pakkvolum og soliditet verdsettes.

Jeg har ikke større gryter fra før så jeg er ikke låst i bruke disse. Har endel solo utstyr, men trenger nå utstyr for 2-4personer.

Etter mange år med ulikt utstyr har jeg endt opp med å bruke Trangia kjelene og Optimus Nova med hjemmlaget vindskjerm, eller Trangia med gassbrenner når det er hensiktsmessig.

Hvorfor ikke Novaen i Trangia? (Det er jo Nova som brukes som Trangias multifuel.)

Med trangiaadapter kan ikke brenneren brukes uten trangiaen, og må bygges om.... Dette er også en aning tyngre enn med Nova og løs vindskjerm.

Trangia med gassadapter er my lettere å betjene enn andre løsninger, men funker dårlig i kulde.

Lenke til en relevant side/test: http://www.aye.dk/multifuel/

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde gjort noe god research jobb før jeg la ut tråden.. Etter å ha lest igjennom mange gode tråder om samme tema på disse sidene og andre fora, begynner jeg å se at det må være unødvendig å finne opp kruttet på nytt. Mange gode og enkle løsninger der ute..

Selv begynner jeg å falle ned på en løsning rundt Trangia settet.. Trianga/Primus gassbrenner blir førstevalget for de varme delene av året. Noe vanskeligere valg blir det for den kalde delen av året, men jeg tror jeg ønsker å ta utgangspunkt i Trangia'en der også.

Da er det disse løsningene som blir alternativene. (ikke i prioritert rekkefølge)

  • 1 - Trangia Multifuelbrenner (Riktig at dette er en spesial Optimus Nova??)
    2 - Optimus Nova eller Nova+ med Trangia adapter
    3 - MSR MSR Whisperlite Int. (evt. Dragon Fly) med
DIMS adapter for Trangia
4 - Optimus 111T eller 111C med ombygning for Trangia'en.

Mine kriterier for vinterbrenneren i prioritert rekkefølge.

  • 1 - Høy effekt. Må koke 1L vann på under 5min
    2 - Lavt vedlikeholdsbehov, dvs. driftsikker
    3 - Støysvak
    4 - Lav vekt

Det er absolutt ett vanskelige valg jeg står ovenfor!! :wink:

dsk har jo allerede anbefalt Nova'en.. Noen andre erfaringer og råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det disse løsningene som blir alternativene. (ikke i prioritert rekkefølge)

  • 1 - Trangia Multifuelbrenner (Riktig at dette er en spesial Optimus Nova??)
    2 - Optimus Nova eller Nova+ med Trangia adapter
    3 - MSR MSR Whisperlite Int. (evt. Dragon Fly) med
DIMS adapter for Trangia
4 - Optimus 111T eller 111C med ombygning for Trangia'en.

Mine kriterier for vinterbrenneren i prioritert rekkefølge.

  • 1 - Høy effekt. Må koke 1L vann på under 5min
    2 - Lavt vedlikeholdsbehov, dvs. driftsikker
    3 - Støysvak
    4 - Lav vekt

Det er absolutt ett vanskelige valg jeg står ovenfor!! :wink:

Takk, nå har vi litt mer kjøtt på beinet.

Det å velge brenner er avogtil som å si hvilke bil som er best, skjelden lett og komme til enihet.

Du må absolutt velge en brenner du føler deg komfortabel med, så prøvekjør!

Driftsikkerhet og støy trekker ofte hver sin vei. Stillebrenner krever litt mer vedlikehold, og man kan få "underburning". Bråkebrenneren er ofte enklere støyer mye, og kan gi konsentrert varme.

  • 1 - Trangia Multifuelbrenner (Riktig at dette er en spesial Optimus Nova??)
    2 - Optimus Nova eller Nova+ med Trangia adapter: Svakheter; hurtigkobling må brukes med omhu, +modellen bruker slangen som "kraftoverføring".
    3 - MSR MSR Whisperlite Int. (evt. Dragon Fly) med
DIMS adapter for Trangia Svakheter; MSR har pumpe i plast, dette har enkelte hatt problemer med.
4 - Optimus 111T eller 111C med ombygning for Trangia'en.

Svakheter; Dette kan bli en kjempeløsning, men det vil kreve litt arbeid, og fort bli kostbart. 111C brenneren er kjent for å kreve mye forvarming, begged disse brennerene vil tåle butangass som brensel, men flamme noe opp inntil de er varme. Velger du pumpe og slangekobling 7/16" så får du en ekstra mulighet her.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle trådstartere, det er kjekt om de svar man gir på spørsmål, faktisk blir lest.

Trangia sin egen multifuelinnsats til bruk i stormkjøkkenet, er en Optimus Nova! Bena på denne er fjernet og erstattet med en kopp som smetter ned i nedre del av vindskjermingen. Det er det hele. Man kan faktisk få kjøpt føtter til denne hos www.uniflamesupply.no, om det er ønskelig....

Tidligere modeller har hatt svakheter med hensyn til hurtigkoplingen mellom flaske og slange, se mitt tidligere innlegg. Dette er nå løst med ny bajonettkopling.

Den krever lite forvarming(rødsprit), gir god effekt og støyer middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de ikke fulgt med i timen.

Jeg vil sterkt fraråde den "gamle" varianten hurtigkopling fra Trangia/Optimus Nova. Den er skummel!

Har anvendt den gjennom to vintrer, og det er beydelige problemer med hensyn til treghet og lekkasje ved flaskevending i kulde. Selv har jeg vært i kontakt både med norsk importør og produsent i Sverige angående dette, og koplingen har vært skiftet og smurt helt etter bruksanvisningen. Likefullt, i kulde blir den så treg at du med nød og neppe får koplet sammen eller fra. Ennvidere har den prestert å bli stående åpen etter frakopling med drivstofflekkasje som følge. Ikke bra i det hele tatt.

Produsent i Sverige har innrømmet svakheten med produktet, og den nye, som skulle være ute i salg sent i fjor, har ny slange og bajonettkopling mellom slange og flaske. Noe á la Primus sin løsning...Og det er et helt annet sikkerhetsaspekt med slangeprimus nå.

Selv fikk jeg tak i den nye koplingen gjennom vidar hos www.uniflamesupply.no, og skiftet ut dette på mine to brennere. Men jeg forventer at den gamle varianten vil være å finne hos enkelte forhandlere i lang tid.

Utover det er det en grei løsning i Trangiaen. Du får god vindskjerming, veldig fin kjeleholder og et relativt sikkert oppsett for fyring i telt. Pass da bare på at det er en betydelig varmeavgivning ned mot underlaget. Det kan være lurt å lage seg en liten plate å ha brenneren på. På bildet kan man også den nye koplingen mellom slange og flaske.

Forbuksmessig brenner den bensin i tett på 3,5 timer med full standardflaske = 450 ml, med lett nedjustert flamme ved oppvarming av telt. På full trottel holder den i 2 timer og 55 min........ Stor flaske = 800 ml gir en sammenhengende brenntid på over 7,5 timer vinterstid i telt. Synes det er bra, jeg.

Forøvrig er de vindskjermer som følger med slike brennere ikke rare greiene, men det finnes en grei sammenleggbar alu.skjerm å få kjøpt som jeg anvender ved bruk av JetBoil sommerstid på korte dagsturer.

post-5474-133474622386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.