Gå til innhold
  • Bli medlem

Bodø og omegn...


terjeg

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Tenkte jeg skulle ta med med 2 gutter på 8 og 12 og ta flyet til Bodø.

Noen som har gode forslag til turer i området?

Og: Er juni eller juli best? Tenker spesielt på mygg...

Vi skal ha med telt.

Takk for tips! 8)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei terjej,

jeg er ikke helt sikker på selve bodøtraktene, men litt sydøst for bodø(<2 timer kjøring - opp ifjellet fra røkland/rognan) er det en perle av en dal som heter Evenesdalen som jeg kan anbefale på det sterkeste, - dette er en av innfallsportene til Junkerdalen Nasjonalpark og Sulitjelmafjellene. Fra Evenesdalen så har du mulighet for alle typer aktiviteter fra å ta topper eller gå i passelig kuppert terreng, fiske i elv eller innsjø, sopp- og bærplukking, mange typer dyresafari ; bl.a elg, reinsdyr, jerv. en og annen bjørn finnes sydafor, sist ble sett for tre måneder siden. (skaiti) - de gutta der anbafales det forøvrig å ikke stifte nærmere bekjentskap til 8)

driver dere med geocaching så kommer det også noen cacher i dette området om ikke så lenge. det er allerede plassert ut en på gamle evenesdal skole.

DNT har en kummerlig selvbetjent stue som heter Storengstua. ( http://www.bot.no/cabin.php?ca_id=373 ) Ved siden av denne stua så er det et tyskt ektepar som har slått seg ned og startet en biologisk/økologisk gård som man kan leie hytte av. ( http://www.arctivity.com/de/index.html ) de bl.a har flere grønskies (alaska husky / grønnlandshunder) - mulig de kan hente dere på togstasjonen på røkland.

turer til og - fra Evenesdalen er,

sul6 Storengstua-Coarvihytta 9 timer

sul5 Trygvebu-Storengstua, via Rykkjedalen 9timer

sul4 Trygvebu-Storengstua, via Storengdalen 9 timer

sul7 Storengstua-Junkerdal 5 timer

sul8 Storengstua-Saltdal 3 timer

når det gjelder innsekter så kan man være forskånet for dette, eller være uheldig. det kommer litt ann på hvor dere ferdes og camper. hovedregelen her er vel, er du i myr så er det mye fluer, er det mye buskass så er det mye mygg. jeg har ikke vært i dalen så tidlig som juni, så det er vanskelig å uttale seg om når det lønner seg å ta turen nordover så tidlig som juni vs juli.

forøvrig ser jeg at bodøturistlag BOT kan skilte med hundre turtilbud i bodøtraktene, http://www.bot.no/article.php?ar_id=18601&fo_id=283

Turer for folk flest (de vanlige "voksen-turene")

Turer for barn/familie

Fjellsportturer

Turer for ungdom

Seniorturer

Sist, men ikke minst: 7-toppsturen

god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utførlig og langt svar!

Ja, på bot.no er det flust med muligheter, som jeg skal sjekke nærmere.

Har ikke tilgang til bil, så det blir å måtte klare seg med offentlig transport fra flyplassen.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur ut i fra Bodø. Ikke noe særlig her å gjøre. Altså, uttafor Bodø.

Har hytte i Junkerdalen i saltdal selv, trives godt der.

Du kan for eksempel dra til

- Viskis : Telte, fiske, plukke multer/ annen bær, eller bare gå rett og slett. Gå fra sted til sted oppi fjellet som ligger mellom Junkerdal nasjonalpark og saltfjellet nasjonalpark. Du kan ta tog fra bodø til lønsdalen og gå fra togstasjonen rett inn i fjellheimen, "retning får du selv bestemme"

- Balvatnet ( Junkerdal nasjonalpark) ), atme sulis : Padle, fiske, telte, osv. Hvis du vil hit, kan du ta buss fra Bodø til junkerdalen å gå. Det er ca 2 mil, er ikke sikker. Da går du på fjell"vei" oppover i fjellet, langs "junkerdalselva" et godt stykke tror jeg. Har selv tenkt å gå denne turen. Eller, du kan dra fra Bodø til sulis, så gå til balvatnet.

Du kan gå fra balvatnet til ->

- Sverige : Rett over grensa fra balvatnet, graddis osv. Inni fjellet er det massevis av fiskevann. 2 store av dem er Mavasjaure og ikesjaure. Hvis du har tilgang til kano, kan du faktisk padle fra mavasjaure til Piteå "som ligger ved havet heeelt på andre siden av Sverige".

Jeg vil tro det er lettere å dra til sulis og kjøre til balvatnet.. Kan være vanskelig hvis du ikke har bil selv..

I Bodø er det ikke mye men, du har:

- Vatnvatnet: Padle, topptur og fiske her, telte på andre siden av vatnet, vekk fra "Bodø". Gå over land med kano til heggmovatnet.

- heggmovatnet: Padle, fiske, topptur og telte.

Jeg mener det er mulig å få leid kano vet vatnvatnet. Kan være lurt å sjekke ut før du drar.

- Soløyvatnet: Hytter, vei rundt, lysløyper. Ikke særlig til "villmark" hvis det er det du er ute etter.

Sjekk -> www.bodo.kommune.no -> kart -> grunnkart/flyfoto.

Flyfoto, bilder bedre enn google earth.

Hvis du tester www.norgei3d.no, og lime rinn disse tallene, får du se balvatnet. Rundt her er sulis, mavasjaure, ikesjaure osv. Junkerdal sør for balvatnet. Mavasjaure er øst for balvatnet. Derfra kan du følge "elva" helt til piteå. Gjennom hele sverige.

Tall for flyfoto over balvatnet

Breddegrad 66,8647524 N

Lengdegrad 15,9338974 E

Høyde over havet 19 603,3

kompassretning 25,3

Høydevinkel -68,3

Høyde over terreng 18 267,8

I alle fall. I disse traktene "saltdal, sulithjelma, Sverige, rett over grensa; er det mange muligheter.

Beklager for et rotete innlegg. HEHE.

Hilsen Thord 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange fine områder litt utenfor Bodø. Skal prøve å nevne noen. Rago Nasjonalpark, ligger 1,5 times kjøring unna,tilgjengelig med buss. Sulitjelma er også flott, busstransport dit. Saltfjellet,Lønsdalen er nevn. Tilgjengelig med buss/tog.

Ellers vil jeg anbefale en tur til engabreen, Norges laveste isbree over havet (ca 40moh). Flott teltovernatting og fiskemuligheter foran breen. Turen dit tar ca 2,5 time med buss, og 15min med båt. En tur på breen med guide er også anbefale.

Ellers er Nordland det området med mest grotter i landet. Grotteturer anbefales med guide.

Ta kontakt med turistkontoret i bodø, og kikk på lokale guidefirma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du nevnte rago. den hadde jeg glemt. hehe.

Rago er jo også bare litt nord for sulis og alle områdene jeg pratet om. Ca like langt fra Bodø til begge plassene. Og igjen, over grensa for rago har du padjelanta, sarek osvosv.

http://www.visitsweden.com/sverige-no/Aktiviteter-/Utendorsaktiviteter/Hiking/Sarek/

Se selv der. Tror det er skandinavias største samling av nasjonalparker her.

MANGE muligheter.

Selv er jeg bare 17 år, og har lyst til å dra på tur i dinne områdene jeg selv har snakket om.

MYE foran meg som jeg har lyst til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange muligheter sør for Bodø også.

Saltstraumen ligger rett sør for Bodø og er et eldorado for havfiske. Finnes muligheter for å campe der samt leie hytte.

God kommunikasjon med buss fra Bodø.

Svartien ligger også sør for Bodø med brearmen Engenbreen som strekker seg ned mot havet. Fine muligheter for Breklatring og tindebestigning.

Buss til Holandsfjorden og skyssbåten "Isprins" over til Isen. Kan også ta hurtigbåt/hurtigrute fra Bodø til Ørnes og buss videre derfra.

I Glomfjord ca 2 mil fra Ørnes ligger Glomfjellet som er et et fantastisk turområde. Glomfjellet er et viddelignende område med mange fine fiskevann, grotter og god utsikt til svartisen og breene som ligger i fjellet. Her strekker Dnt merkede turløyper seg over til bla Beiarn/Saltfjellet. Fint område å loffe runt med telt og den lokale Jeger & fiske foreningen har flere hytter som leies ut.

Buss fra Bodø til Glomfjord og skyss videre opp annlegsveien/fjellveien opp til Glomfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen grenser for hvor langt du kan dra ut fra Bodø?

Vel, vi har kun 3-4 dager på oss, så helst ikke mer enn maks 2 timer med buss fra Bodø.

Lander på fredag morgen og drar tilbake mandag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta bussen til Valnesvatnet. Der er det jo gode fiskemuligheter, eventuelt gå vidre innover falkflågdalen med mange fine fjellvann.

Det høres også ut som et godt alternativ! Vurderer også å ta hurtigbåten fra Bodø til Ørsnes og så komme seg til området Glomsfjellet på en eller annen måte. Da får man en fin tur på sjøen "med på kjøpet" også-

Noen som vet om det går buss fra Ørsnes til Glomsfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D går buss fra Ørnes til Glomfjord. Fra Glomfjord og helt opp til Glomfjellet må skyss besørges på annen måte, enten ved Taxi eller ved syss. Det er den enkleste måten å komme opp på.

Hvis du ber om d så stopper bussen helt sikkert på Fykan (ligger rett forbi Glomfjord) mellom Fykan tunellen og Svartis tunnellen. Der starter veien opp til Glomfjellet og en kan gå derfra. Hvis du velger den løsningen så er det bare å spasere et par kilometer inn dalen langs Fykanvatnet og så ta Rallartrappene (trapp med 1126 trinn) opp til Fjellet og til Nedre navervann.

Jeg bor i området så trenger du mere info så er d bare å ta kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D går buss fra Ørnes til Glomfjord. Fra Glomfjord og helt opp til Glomfjellet må skyss besørges på annen måte, enten ved Taxi eller ved syss. Det er den enkleste måten å komme opp på.

Hvis du ber om d så stopper bussen helt sikkert på Fykan (ligger rett forbi Glomfjord) mellom Fykan tunellen og Svartis tunnellen. Der starter veien opp til Glomfjellet og en kan gå derfra. Hvis du velger den løsningen så er det bare å spasere et par kilometer inn dalen langs Fykanvatnet og så ta Rallartrappene (trapp med 1126 trinn) opp til Fjellet og til Nedre navervann.

Jeg bor i området så trenger du mere info så er d bare å ta kontakt :D

Takk for det! Det blir enten Glomfjellet eller Valnesvatnet / Falkflågdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er interessert i fiske slik jeg forstår at du/dere er så må man ikke glemme Beiarelva som er en meget bra lakseelv og en av norges beste sjøørretelver. Fra Beiaren er det kun et steinkast til Tollådalen hvor man kan gå inn i nasjonalparken og inn til feks DNT-hytta Bjøllåvasstua som ligger ved Bjøllåvannet som er et fiskevann.

Man kan også finne på en del morsomme aktiviteter i umidellbar nærhet til Bodø sentrum. Man kan feks dra ut til nordsiden av halvøya og inn til Mjelle klatrefelt som uten tvil må være et av Norges fineste mtp utsikt og spekularitet! Her har man kritthvite strender og stupratte fjell i umiddelbar nærhet.

Havkajakk kan også være en fin aktivitet og det å padle rundt på nordsiden av byen og mot Kjærringøy må være en fantastisk opplevelse hvis været er bra. Se for deg det klare, grønne havet, de kritthvite små sandstrendene som åler seg inntil bergene og grønne fjellsider som stuper ned i havet (og forhåpentligvis speiler seg stolt i det hvis været er bra :) )

Som nevnt tidligere i linken her så er jo Saltstraumen et bra alternativ for fiske. Undersøk når strømmen er "passe" for da får man som regel MASSE fisk og det er jo morsomt :?

Fra toppen av Keiservarden som for øvrig er en veldig fin topp som ligger bare 5 km fra Bodø sentrum har man en fantastisk utsikt. Et meget aktivt paraglidermiljø har "startrampe" her og om man ikke har tenkt å prøve et tandemsvev så er det alltid morsomt å se på når de løper over kanten av stupet.

Du kan jo sjekke ut siden til Nordland turselskap som kanskje kan gi deg noen gode og morsomme ideer.

God tur!

http://www.nordlandturselskap.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har nevnt Børrvasstindene og Børrvatnet. Der har du muligheter til utrolige toppturer, bra fiske og storslått natur:) Det anbefales på det sterkeste. Dette området ligger like ved saltstraumen. Altså noen mil utenfor bodø sentrum.. Det går bla. buss, så det skal være en overkommelig sak å komme seg inn til Børrvatnet og gå opp i fjellet derfra. Derfra går det også merkede løyper bla. til saltfjellet. Dette området synes jeg du skal vurdere!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har nevnt Børrvasstindene og Børrvatnet. Der har du muligheter til utrolige toppturer, bra fiske og storslått natur:) Det anbefales på det sterkeste. Dette området ligger like ved saltstraumen. Altså noen mil utenfor bodø sentrum.. Det går bla. buss, så det skal være en overkommelig sak å komme seg inn til Børrvatnet og gå opp i fjellet derfra. Derfra går det også merkede løyper bla. til saltfjellet. Dette området synes jeg du skal vurdere!:D

Ja, Børrvasstindene ser også kjempefint ut. Bare det ikke blir for krevende for 2 gutter på 12 og 8. Ikke for det, er de i det rette humøret er de minst like gode til å gå som pappa... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er interessert i fiske slik jeg forstår at du/dere er så må man ikke glemme Beiarelva som er en meget bra lakseelv og en av norges beste sjøørretelver. Fra Beiaren er det kun et steinkast til Tollådalen hvor man kan gå inn i nasjonalparken og inn til feks DNT-hytta Bjøllåvasstua som ligger ved Bjøllåvannet som er et fiskevann.

Man kan også finne på en del morsomme aktiviteter i umidellbar nærhet til Bodø sentrum. Man kan feks dra ut til nordsiden av halvøya og inn til Mjelle klatrefelt som uten tvil må være et av Norges fineste mtp utsikt og spekularitet! Her har man kritthvite strender og stupratte fjell i umiddelbar nærhet.

Havkajakk kan også være en fin aktivitet og det å padle rundt på nordsiden av byen og mot Kjærringøy må være en fantastisk opplevelse hvis været er bra. Se for deg det klare, grønne havet, de kritthvite små sandstrendene som åler seg inntil bergene og grønne fjellsider som stuper ned i havet (og forhåpentligvis speiler seg stolt i det hvis været er bra :D )

Som nevnt tidligere i linken her så er jo Saltstraumen et bra alternativ for fiske. Undersøk når strømmen er "passe" for da får man som regel MASSE fisk og det er jo morsomt :D

Fra toppen av Keiservarden som for øvrig er en veldig fin topp som ligger bare 5 km fra Bodø sentrum har man en fantastisk utsikt. Et meget aktivt paraglidermiljø har "startrampe" her og om man ikke har tenkt å prøve et tandemsvev så er det alltid morsomt å se på når de løper over kanten av stupet.

Du kan jo sjekke ut siden til Nordland turselskap som kanskje kan gi deg noen gode og morsomme ideer.

God tur!

http://www.nordlandturselskap.no/

Takk for mange gode tips! Har faktisk tenkt litt å ta turen innom Mjelle også, men så vidt jeg kan forstå så er det ikke så lett å komme seg dit med offentlig kommunikasjon. Eller? Det hadde vært konge med en overnatting ved havet også...

:D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Nei, Nordland er vel ikke kjent for å ha et bra utviklet offentlig kommunikasjonsnettverk, MEN det går faktisk buss fra Bodø sentrum til Festvåg/Kjerringøy, og Mjelle ligger ikke så langt fra veien (Rv 834) ut dit. Man kan fint hoppe av bussen der veien går ned til Mjelle og gå ned til sjøen og ut til Mjelle. Det er fine muligheter for å slå opp telt der ute. Ellers er Ausvika en nydelig plass for å ligge i telt. Ausvika ligger i gangavstand fra Rv 834 bare ca 15 min med buss fra Bodø sentrum.

Her kan du sjekke bussruter som går ut til Festvåg/Kjerringøy og hvor du kan "hoppe av" enten ved Mjelle eller Ausvika:

http://www.177nordland.no/ruter/t/18-510.aspx

Hvis været står dere bi :wink: (her er både Mjelle og Ausvika omtalt):

http://www.jotope.com/bading/bodo.html#Ausvika

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.