Gå til innhold
  • Bli medlem

Guide til Galdhøpiggen


Schau

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er tre kamerater som planlegger en tur til Galdhøpiggen neste uke.

Er flere som sier at man må (ikke bør, men må) gå guidede turer. "Ala 50 personer i rekke med tau mellom seg" .. Er dette i nærheten av å stemme, eller kan man fritt gå til toppen uten noen form for guidetet tur?

Hvordan er det å ta med seg Jervenduken å tilbringe natta der oppe?

mvh

Einar Schau

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Eg var der oppe i Juli, og då var det mykje snø på breen. Men når de er tre, så går det jo greit å gå i taulag.

Det er nok elles ingen uskriven regel om at ein MÅ bli ført opp, men dersom ein ikkje har brekompetanse frå før er det sjølvsagt lurt.

God tur :!:

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller binde seg i en taustump og følge i sporene etter den 100- beinede elefanten som da allerede har vært der. Du skal ha rimelig uflaks (les: omtrent som en semitrailer i feil kjørebane) dersom du da skal dette igjennom, og siden det er en taustump mellom dere så slipper dere trolig kjeft fra sånne som bare må kjefte.

Føring er greit nok dersom dere vil bidra til opprettholdelsen av denne aktiviteten, samt oppleve det noe særegne det er å stampe oppover sammen med 40 andre og med et tau som rykker både bakover og forover og tidvis får deg til å føle deg som i en skrustikke (tips, skaff deg bakerste plass, det værste som da skjer er at du får et ekstra slep)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner du veldig raskt ut når du setter deg ned med et kar. Du kjører fra Lom i retning Sogndal, ca. 15 minutter før du tar av fra rv. 55. Står skiltet Visdalen / Spiterstulen, deretter 18 km. bomvei (50 kr.) i motsetning til Juvasshytta med 70.- Regn en halv time på bomveien inn.

Fra Spiterstulen er det totalt nesten 1500 høydemetre til topps, men det går overraskende greit. (Les: Mye rart av folk karrer seg opp her.). Det er dobbelt så mye som fra Juvass. DNTs oppsatte tid er grei nok, 4 timer opp og 2 timer ned. Men pauser kommer i tillegg, så det går nok en full arbeidsdag på turen, men det gjør jo ikke noe.

Stien er bratt, ikke luftig, og går i kanten av et par breer. Den styggeste, Piggbreen er det merket med staker hvor man skal gå, etter ulykker tidligere. Dette er ikke noe farlig. Det kan være ekkelt dersom det er lite snø og stor avsmelting ved at stien blir veldig isete. Det kan som regel omgås på fjellet ut mot Svellnosbreen. Foreløpig er dette ikke noe problem etter mye snø i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et lite tips, hvis dere da ikke er av den sirkus-17.mai-holmenkollsøndags-likende typen...Gå tidlig! Start fra Spiterstulen i 05.30-06.00 tiden, da slipper dere unna beitet med mødre,fedre og unger på tur, en eneste lang skrikende horve som skjærer i en fredelig fjellmann/kvinnes ører. Noen med 1,5 liters Colaflasker i hendene, mens de stønner seg oppover.

Starter du/dere tidlig kan du/dere nyte freden der oppe og ha toppen for deg/dere selv, det er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan er det å komme seg ned til Porten fra Piggen, og videre derfra opp på Vesle-piggen, for så å gå videre over denne og ned løyfti mot stien mellom Juvass og Spiterstulen? Altså en rundtur fra Spiterstulen. Er det mulig å ta seg opp på Vesle fra Porten? Eller ned til Porten fra Galdhøpiggen for den saks skyld? Her mener jeg uten å gå på bre, liker ikke breer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å komme seg ned til Porten fra Piggen, og videre derfra opp på Vesle-piggen, for så å gå videre over denne og ned løyfti mot stien mellom Juvass og Spiterstulen? Altså en rundtur fra Spiterstulen. Er det mulig å ta seg opp på Vesle fra Porten? Eller ned til Porten fra Galdhøpiggen for den saks skyld? Her mener jeg uten å gå på bre, liker ikke breer.

Fra Piggen til Porten klatrerute, gradert rundt 3+. Opp fra Porten til Veslpiggen også klatrerute, grad 3.

Må nok enten krysse breen (med tau) eller gå rundt via Galdhøi og Løyfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk skal du ha Kim, ellers var bildene dine fra turen til Veslepiggen flotte og informationsrike, spesielt bildet av passasjen ned Løyfti.

Men jeg har fortsatt noe jeg lurer på, må/bør man drasse med seg tau for å klatre disse graderingene 3-3+ ? Det jeg mener er at hvis man har med seg sva-sko, og været er strålende, klarer man ikke da og ta seg ned til Porten og videre opp til Veslepiggen uten disse ekstra kiloene med tau ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Kim, ellers var bildene dine fra turen til Veslepiggen flotte og informationsrike, spesielt bildet av passasjen ned Løyfti.

Men jeg har fortsatt noe jeg lurer på, må/bør man drasse med seg tau for å klatre disse graderingene 3-3+ ? Det jeg mener er at hvis man har med seg sva-sko, og været er strålende, klarer man ikke da og ta seg ned til Porten og videre opp til Veslepiggen uten disse ekstra kiloene med tau ?

Jeg vet ikke hvem du er eller hva du kan, men jeg hadde aldri prøvd meg på de rutene uten tau og sikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kim ! det har du rett i, du vet ikke hvem jeg er eller hva jeg kan, men ditt svar var alt jeg egentlig var ute etter, takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.