Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer rundt Olavsbu. 28.April - 3.Mai


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

27. April
Egentlig hadde vi tenkt å gå inn til Olavsbu fra Geitsetra denne mandagen,
men på veg opp Leirdalen hadde jotnane det travelt med å hive bøttevis
av vann fra fjelltoppene ned på oss. Så en natt på Leirvassbu fristet mer
enn å fortsette i blauta.
.
28. April Kyrkja-2032, Austre Rauddalstind-2086
Regnet hadde gitt seg men tåka var tett som graut. Såg et par stikker av gangen
i løypa mot Olavsbu. Oppe på Høgvaglen bestemte vi oss for å krabbe opp på Kyrkja.
Navigerte oppover med tette GPS punkt og på en 1900 meter kom sola frem og resten var lett klyving.
Godt med en god start.
Fortsatte videre til Rauddalsbandet. God lunch før vi gikk inn Simledalen, dreide til venstre og fulgte
vestre brekant opp til høyde 1930. Derifra over bandet mot Midtre Rauddalseggji.
Her traff vi ei nos som vi lette en stund etter en oppgang på.
Løsningen ble en kløft på høyre side. Sleipe tak og en lang rutsjetur ned i steinrøysa 2-300 meter under
fristet ikke Rune noe særlig på returen. Den nesten to meter lange kroppen er vel ikke helt skapt for klyving.
Tauet låg selvsagt nede i pulken.
Men rådløs er ikke den karen. Et par ståltrådlengder som hang og slang på trigpunktet på toppen ble demontert,
skøytet sammen til en 4 meters tråd, festet rundt en stein og brukt til å rappelere ned med.
Der henger den fortsatt, 4 mm tykk. Kast den ned i ura til sommeren, nestemann.
Vi tørnet inn på Olavsbu etter 13 timer på tur.
.
29. April Midtre Rauddalseggji-2016
Tett tåke hele dagen med flere varmegrader. Turen gikk sydøstover i Rauddalen.
Tørnet til venstre etter 6-7 kilometer på slush og gjennomslag i råtten snø.
Gikk opp eggen mot vannet 1700, passerte dette og videre inn til breen nordøst for toppen.
Hele tiden navigering med korte intervaller mellom GPS punktene og stiv utkikk etter stup og skavler.
Krabbet opp breen og videre bratt opp til toppen. Navigeringen hadde tatt mye tid og vi så
at dagen ikke ville strekke til å prøve seg på Store Rauddalseggji. En tung retur tilbake i gamle spor.
11 timer etter start var vi tilbake til heimen.
.
30 April Mjølkedalstinden - 2137
Kort tur fra Olavsbu. Vi drøyde den til 12-tiden og ventet på at sola skulle brenne opp tåka.
Mjølkedalstinden er en flott topp, og været ble også bra. Vi koste oss på toppen.
.
1 mai. Store Rauddalstinden - 2157, Vestre Raudalstinden - 2059 - Midtre Høgvagltinden - 2066
Opp til Raudalsbandet, innover Simledalen og opp på eggen mellom Alvbreen og Kristinbreen.
Oppe på bandet mellom høyde 1965 og Store var det på med jerna og videre lett opp til toppen.
Noen gode vindkuler her oppe så gikk fort ned i skaret til 1900 meter og så opp på Vestre Rauddalstinden.
Roligere vær på denne så en god lunch med 1.Mai tale av Dag mm. Bla fikk Eli Hagen det så nå skulle hatten passe.
Retur samme veg som vi kom opp og nede i Simledalen tørnet vi oppover i lia mot Høgvaletindane.
I solsteik og råtten snø var det en kraftanstrengelse. Siste del fra bandet og opp gikk som en lek i hard snø.
Tok også turen bortom høyde 2015. Retur samme veg ned i Simledalen og tilbake til heimen.
.
2. Mai. Skardalstinden - 2100
Dagen startet med reg, så sludd og så snø. Indretjeneste. Så ble Rune lei og gikk seg en tur oppover mot Rauddalsbandet.
Så lettet været og Dag gikk samme vegen for å se etter karen. Fant han ikke og tok like godt en svingom oppom Skardalstinden.
Da skia måtte av på 1900 meter forsvant også godværet og sikten. Fulgte likevel snøeggen oppover på sydvestsiden og fant 3-4 varder på toppen.
Utsikt lik null.
.
3 Mai. Store Rauddalseggji - 2168
Gikk atter en gang oppover mot Rauddalsbandet og dreide til høyre og kom på nordøstsiden av Ruddalseggen.
Fulgte høyre brekant bratt oppover og kom inn på eggen 2-300 meter under toppen.
Hadde noen flotte timer på toppen i finværet.
Vurderte å fortsette til Skardalseggje, men nå var motivasjonen til Dag laber.
Ville heller tilbake og kose meg i hytteveggen og lade opp til morgendagens hjemreise.
Vi fulgte eggen ned i bunnen av skaret og videre ned breen.
På veg tilbake til heimen måtte Rune bare opp på Skardalstinden.
Kunne ikke være dårligere enn meg nei. Og han fikk fint vær der oppe..........
.
4 Mai Retur til Leirvassbu og Geitsæter.
Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

post-728-133474621847_thumb.jpg

post-728-13347462186_thumb.jpg

post-728-133474621869_thumb.jpg

post-728-133474621877_thumb.jpg

post-728-133474621886_thumb.jpg

post-728-133474621896_thumb.jpg

post-728-133474621908_thumb.jpg

post-728-133474621916_thumb.jpg

post-728-133474621928_thumb.jpg

post-728-133474621944_thumb.jpg

post-728-133474621955_thumb.jpg

post-728-133474621964_thumb.jpg

post-728-133474621972_thumb.jpg

post-728-133474621981_thumb.jpg

post-728-13347462199_thumb.jpg

post-728-133474621999_thumb.jpg

post-728-133474622006_thumb.jpg

post-728-133474622014_thumb.jpg

post-728-133474622023_thumb.jpg

post-728-133474622031_thumb.jpg

post-728-133474622039_thumb.jpg

post-728-133474622047_thumb.jpg

post-728-133474622056_thumb.jpg

post-728-133474622064_thumb.jpg

post-728-133474622073_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så verst tur det der! Egentlig en kjempetur, men været var stort sett ikke det beste. Interessante bestigninger likevel. Jeg har jo lenge følt at feks Østre Rauddalstind kanskje kan være ei lita nøtt å knekke.

Var det skikkelig ras i Simledalen? Altså at en av dere ble tatt av et aldri så lite sørpeskred? Eller det lå der kanskje fra før...

Stilige bilder fra Mjølkedalstind, sånne skykontraster gjør seg godt på bilder sjøl om jeg ikke vil ha noe av de på tur.

Skarddalstind fortjener knallvær, har kost meg der en perfekt marsdag for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten skrev:

Det var en flott og innholdsrik tur.

.

Ja når vi bor såpass langt unna Jotunheimen får vi heller spandere noen dager.

Hadde været vært litt bedre de første dagene hadde vi vel vært på Skardalseggji og Snøholtinden også.

Får vel ta disse neste gang. Olavsbu er en flott BC for toppturer.

Boka deres er kjempe, men vi følger ikke bevist andres ruter for mye. Litt pionerånd må vi ha. Gjør det litt mer spennende.

.

.

Øyvind skrev:

Var det skikkelig ras i Simledalen? Altså at en av dere ble tatt av et aldri så lite sørpeskred? Eller det lå der kanskje fra før...

.

Riktig at det lå der fra før. Bare et tullebilde. Har ikke mer gøy enn en lager selv........

.

.

Erling 12

Veldig flotte bilder, og en imponerende tur. Du er jo sprekere enn en 30-åring

.

Er 23 år borte fra en 30 åring.

Hvilken veg er jeg ikke alltid sikker på...

Men det er Rune som imponerer.

Fyller 60 år neste år uten at det merkes noen sted på kondis, guts og skøy.

.

.

500 fjell skrev:

Så ut som du var heldigere med været på Mjølkedalstinden enn meg på Lomseggje samme dag.

.

Jo været bedret seg utover dagen. Tror klokka var nærmere 12 før skodda lettet og vi gikk igang.

.

.

Nils skrev:

Litt av en hardhaus du Dag! Knuser ihvertfall meg skjønner jeg.

.

Å du er nå litt av en tindebestiger du Nils. Den topplista di er imponerende pluss den kunskap og fotografiske minne du sitter inne med fra turene !

.

.

Otto skrev:

Kjempetur Dag. Noen kan gå med 1.mai fana høyt heva mens andre må jobbe. Likte spesielt utsikten fra Mjølkedalstinden mot Snøholstinden. Hilsen Otto

.

Ja broder, du får reve seila på båten ei uke i sommer og finne fram taua. Håper vi får fortsette turen over de 10 høyeste snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 fjell skrev:

Så ut som du var heldigere med været på Mjølkedalstinden enn meg på Lomseggje samme dag.

.

Jo været bedret seg utover dagen. Tror klokka var nærmere 12 før skodda lettet og vi gikk igang.

Stemmer det! Jeg var for tidlig oppe denne dagen og noe utålmodig. Så jeg returnerte rundt 11-12 grunnet mye tåke. Og akkurat i 12-tiden forsvant nesten alle skyer. :wink: Slikt tåkehav er så uforutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.