Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda i juni


Blackwood

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å dra med meg dama over vidda fra 9 til 16 juni i år. Jeg har planlagt en rute som starter på Ustaoset og går videre til Krækkja. Derfra skal vi gå til Finse til Geiterygghytta og derfra ned Aurlandsdal.

Det eneste jeg lurer på er om det er mulig å gjennomføre denne turen til fots så tidlig i juni. Har ikke noe ønske om å dra med meg ski opp på vidda denne gangen. Jeg er forberedt på å møte på snøskavler som jeg må gå rundt, men håper at det er mest mulig barmark.

Noen som kan svare meg på dette?

På forhånd takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror nok att du må være beredt på mer enn en eller annen snøskavel.

gikk fra geitryggtunnelen til finse i slutten av august for noen år siden og da vart det fortsatt mye snø. normalt sett så er snøen så hard att man lett kan gå opp på den men se opp før stener der snøen er rutten rundt omkring.

gikk rundt og fisket på "baksiden "(sett fra finse) av skarvet og da gikk vi mye oppe på snøfonner.

uansett, hvis dere har gode skor(glem lave skor) så er det ett fantastiskt område. sto på ski den 1 mai ca 2 km fra geiteryggen mot hol, på en topp som var 1625moh. vi parkerte bilene ved siden av veien, gikk ca 1,8meter før å så ta på oss skiene med feller. dette va på ca 1000moh. fin vårsnø men muligens litt tung snø før att det skulle være 100% tur(kravstor eller???)

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha valgt en annen rute så tidlig. For det første er ikke Krækkja åpen da. For det andre må dere over 1400 meter og det vil bli mye fonner og snø. Skal dere gå så tidlig ville jeg valgt et annet sted.. Dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tidleg vår oi år (så langt...) men trur du kan ta med deg ski på den turen der, iallefall frå Krekkja og vestover. Ring Finse i byrjinga av juni og spør, men i utgangspunktet ville eg ikkje gått den turen før byrjinga av juni (tidlegast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok att du må være beredt på mer enn en eller annen snøskavel.

gikk fra geitryggtunnelen til finse i slutten av august for noen år siden og da vart det fortsatt mye snø. normalt sett så er snøen så hard att man lett kan gå opp på den men se opp før stener der snøen er rutten rundt omkring.

I august er snøen så hard at ein kan gå på han, ja. Men ikkje i starten av juni.

Det er riktignok lite snø i år, men ein må nok likevel rekne med kilometervis med snø på denne ruta tidleg i juni. Og den snøen er nok for laus og våt til at det er fint å gå på. Vent til midten av juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.