Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjøråskaret/Innerdalen - Hvor bratt er nedgangen?


Susanne

Anbefalte innlegg

Hei,

i sommeren skal vi gå en rundtur i Trollheimen. Blant annet planlegger vi å gå Kårvatn - Innerdalen via Bjøråskaret. Vi har relativ tunge ryggsekker med oss (ca. 17 - 20 kg). Slik er jeg helt usikker nå, fordi jeg har lest om nedgangen fra Bjøråskaret er veldig bratt med mange store stener videre nede. Kan noen forteller hvor bratt den er og har i beste fall fotografier om denne nedgangen? Jeg ville være ikke glad i balansere den tunge ryggsekken hele veien ned.

Kanskje ville være ruta i Snekkardalen et godt alternativ?!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag tittade på kartan. Det verkar brant uppför i Bjøråskaret. Men det är den sista biten du frågar om, antar jag. Jag har själv gått ned från Renndalen,

på en stig parallellt med den du kommer att gå. Den stigen var rejält brant - på vissa ställen kunde man se mötande människor praktiskt taget rakt nedanför sig. Det var också ras på ett ställe, så jag fick hålla i trädgrenar för fotfästets skull. Eftesom jag bara gick en vecka

(jag hade planerat 8 dagar) hade jag en startvikt på 14 kg, och säkert två kilo var redan uppätna.

Det som syns av kartan är att stigen du ska utför är brant, men inte lika brant. Jag tror det väsentliga är att veta lite om stigens beskaffenhet just iår, just före turen. I ditt ställe skulle jag alltså kontakta TT eller (kanske bättre) folket på Innerdalshytta. Min gissning är förstås

i det förra fallet att man inte

ska antyda att man går med tält (vilket jag antar att ni gör) - ty då är man totalt ointressant för turistföreningarna.

Jag var förresten noga med att undvika Kårvatn på turen. 200 m ö h !!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil ha ingen problemer med å gå ned fra Bjøråskaret til Innerdalen. Har du orket å gå opp dit fra Kårvatn bør resten av turen være grei. Kan heller ikke skjønne at det skal noen store stener som gir problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej marmotta,

tusen takk for svaret ditt. Akkurat dette vil vi unngå. Å gå bakover ned bakken, kanskje enda i dårlig vær med glatte og sleipne stener. Har allerede tenkt å ringe TT også, men tipset ditt å kontakte folk som lever i Innerdalen er mye bedre. :lol:

Du er rett. Vi skal ha et telt med oss. Men av og til skal vi slå leiren vår ved ei DNT-hytta for å kjøpe ny mat og for å treffe andre mennesker. Innerdalshytta er jo ei selvbetjente hytta, så kan vi bare ringe til folk i Renndølsetra. Da husker jeg nettopp å forlenge medlemskap i turistforeningen.

Hvis vi vil gå gjennom Snekkardalen fins der gode muligheter for slå leiren (spesiellt i nordlig delen)? Den ser veldig steinet ut og kanskje er der rasfare også?

Jag var förresten noga med att undvika Kårvatn på turen. 200 m ö h !!??

Hvorfor?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vertikal

Fant i går en rapport om denne rute som gjør meg litt forsiktig:

...to park my car down at the Kårvatn car park in Todalen. On the first day we crossed the mountain pass at Bjøråskaret to get to Innerdalen. We walked into fairly thick fog near the top, but this was not all that much cause for concern, as I had brought my Garmin GPS unit with me, so we always found our way back to the path. What was more worrying was the amount of snow we were seeing around us, and just below the top of the pass our fears came true: We had to cross a steep snow flank to get across. We were carrying heavy backpacks and we were not carrying ice axes, so if we were to slip, there was a big chance we would slip forcefully all the way into the rocks below and injure ourselves. We walked really carefully up the flank, and fifteen minutes later we had crossed, without incident. The wind was picking up, but the fog was only getting thicker, robbing us of the magnificient view we were supposed to have into Innerdalen from the top of Bjøråskaret. The way down from the pass took a lot longer than we planned for. At the top the trail degenerated into steep piles of rock, and the rocks were very slippery, so we were very careful going down. On the way up to the mountain pass, we had climbed about 900m of elevation spread out over 12 km. Going down now into Innerdalen, we were descending about 800m of elevation in just 2 kilometers, so the path was really steep in places. Not being able to see anything because of the fog was also starting to sap our morale, and the trip was getting a lot longer than we planned for. Eventually, after seven hours of hiking, we found Innerdalshytta, were we spent the night.

Kilde: http://fnygaard.blogspot.com/2007/08/road-trip-back-to-norway.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ susanne

Jeg har gått opp til Bjøråskaret og tilbake til Innerdalshytta flere ganger, men da helst i godt vær. Det er bratt å gå oppover lia fra der stien svinger av fra Renndøla, men det er grei sti som går i gruset terreng og stien snirkler seg opp. Lenger opp blir stien litt mindre bratt og så krysser stien noen snøfelt og stien blir litt mindre oppgått (da den går mer på fjell og steiner), men er er grei å finne. Siste stigningen mot Bjøråskaret blir det litt mer gåing i ur. Ura er litt skiferlignende, med en del skrånende flater. Ingen problemer for oss, men vi hadde ok vær. Tror likevel som sagt at det bør gå ok selv under våte forhold. Turen tilbake til inndalshytta blir omvendt.....

Jeg kan virkelig ikke skjønne at denne nedturen skulle være noe problem for den som klarer å komme seg fra Kårvatn til Bjøråskaret, 900 høydemeter opp! Tror jeg ville ønsket brukbart vær for den turen uansett. Et av poengene er utsikten man får fra Bjøråskaret i fint vær!

Og selve Innerdalshytta (ikke gammelhytta som er ubetjent DNT-hytte) er er bebodd året rundt. Ring Iver Innerdal på 71 69 77 97, selv om jeg tviler på at han selv har gått den turen de siste 30 årene. :lol:

Og jeg tror grunnen til at Marmotta unngikk Kårvatn, var at den hytta ligger litt i utkanten av Trollheimen, og ligger så lavt som 200 moh! Med mindre du starter eller slutter der, så vil de fleste prøve å unngå å "gi bort" høydemeter hvis man ikke må!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk før meningen, rapproten og telefonnr. av Ivar fra Innerdalshytta.

Men du må inrømme å gå 900 høydemeter i 12 km og å gå 800 høydemeter i 2 km er en stor forskjell, ikke sant?! Og vi skal bære tunge ryggsekker. :P

Men jeg er forvirret nå da du skrev at gammel Innerdalshytta er ubetjent?! I kart og på DNT-hjemmesiden står hytta er selvbetjent? Og fins der mer enn to Innerdalshytter?

Forstår, Kårvatn ligger veldig låg i dalen og man må gå mye høydemeter. Vi skal komme fra retning Trollheimshytta gjennom Naustådalen. Slik vil vi har mye høydemeter opp og ned, det stemmer. Men når hyttene vi kan kjøpe proviant ligger så låg må vi ta det med i kjøpet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Innerdalshytta og Renndølsetra er privare betjente hytter som inngår i turistforeningens rutenett. På Innerdalshytta ble det bygd ny hytte i 1989. Det er denne bygningen som nå huser den betjente hytta. Den gamle Innerdalshytta er leid bort til KOT (Kristiansund og omegn turistforening). Denne bygningen er restaurert og gjort om til sjølbetjent hytte drevet av KOT. De to bygningene ligger bare hundre meter fra hverandre og gjester på den sjølbetjente hytta spiser ofte mat på den betjente hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også tenkt meg en tur ditt i august og tenkte på å ta med telt pga. frihet. Men hvis det er så mye stigninger frister det mer og mer å bo på hytta og gå med lett sekk. Jeg er også rett for bratte stier og da hjelper det med lett oppakning. Jeg frykter bare at hyttene er overfulle i den perioden og det gir ikke en ordentlig fjellfølelse, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsen

Takk for forklaringen. Så fins der altså ei selvbetjent hytte i Innerdalen. Bra å vite.

@Lindap

Fulle hyttene er en grunn hvorfor vi liker å gå på tur med telt. :lol:

@Marmotta

Antakelig mener Larsen KNT. Jeg fant Gammel Innerdalshytta som blir passet av KNT. CLICK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ruten Kårvatn-Innerdalen er en helt spesiell rute. Det var den i alle fall for meg og min kone da vi gikk der for noen år siden uten å vite så mye om den på forhånd. Etter noen timer med litt kjedelig marsj står vi plutselig på toppen av skaret med et praktfullt skue inn over Innerdalen. Den turen glemmer jeg aldri, kanskje mest fordi vi ikke visste noe på forhånd om hva vi ville få å se.

Jeg kan ikke huske at nedstigningen bød på særlige problemer. Nedstigningen til Fale i Sunndalen på ruten dit fra Innerdalen var verre, men heller ikke den er noe å grue seg for for den som har gått litt i fjellet tidligere.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapporten, Brage. Jeg seg frem til denne utsikten. :D Vi vil bestemme oss spontant om vi vil gå Kårvatn - Innerdalen gjennom Bjøråskaret eller Snekkardalen. Det skal være avhengig av vad folket i Innerdalen forteller om stien, om været og om humøret vårt. Et godt alternativ kan være å gå gjennom Snekkardalen, slår leiret i Innerdalen og hvis været er godt å ta en dagstur neste dagen, bare med lette ryggsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Har gått ruta over Bjøråskaret og ned i Innerdalen flere ganger, kan ikke forstå at det skal være noe problem i det hele tatt hvis dere er vant til å gå i fjellet. Visst er det bratt ned, men ikke SÅ bratt. Hvis det er bra vær, vil jeg absolutt anbefale å gå denne ruta i steden for å gå Snekkardalen. En tur opp på Innerdalstårnet neste dag er absolutt et must:)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei andersno,

fint at du kommer med enda flere bilder. Særs siste bildet er megetsigende. 8) Tusen takk for det. Kan du noe si om den øverste delen, da terrenget ser veldig steinet ut?

@haldis

Du må vite at vi kommer bare en gang årlig til Norge for gå på tur. Så er vi ikke vant til å gå fjell. Dessuten har vi tunge ryggsekker med oss. Tyngre enn "normale" hytte-til-hytte-turgåer har. :lol:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne skrev:

Kan du noe si om den øverste delen, da terrenget ser veldig steinet ut?

Jeg har gått Bjøråskaret to ganger, en gang opp og en gang ned. Da jeg gikk opp syntes jeg steinura øverst var den verste delen av turen, men da jeg gikk ned i fjor synes jeg det var lettere enn jeg hadde forestilt meg. Vil kanskje anbefale staver dersom du ikke helt stoler på knærne, men tar du tiden til hjelp og tar pauser nedover, er dette langt fra noen avskrekkende tur.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes områdene i Trollheimen er de fineste i hele Norge, -og turen fra Kårvatn til Innerdalen er en av de fineste turene! Det sier seg selv at dere må gå om Skardet, -dette er en opplevelse dere kan leve en god stund på! Første gangen jeg gikk der var jeg 16-17 år, -og hadde en sekk på 25 kg. Ingen problemer med å komme seg ned til Innerdalen.

Dessuten er en stopp innom Kårvatn påkrevd! En koseligere plass må man lete lenge etter! Det er verdt å gå ned noen høydemeter for å oppleve denne plassen..

www.svipptur.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vite at vi kommer bare en gang årlig til Norge for gå på tur.

Nei, har du byttet ut vakre Ålesund med Rostock og flyttet tilbake? Det var jeg ikke klar over! Ikke noe mot Rostock, kjenner hjørnet Stralsund/Darss/Rügen fra barn- og ungdom, og det er jo jo flott nok, men... :-(?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.